Goed voornemen: verbeter je belskills!
Volgend jaar ga je het écht anders doen! Veel bellen en met glans de meest stugge nieuwe klanten binnenhalen met jouw opperbeste salespraat. Maar hoe dan? Waar moet je aan denken en wat valt er dan allemaal aan te pakken? We hebben zes aandachtspunten voor je op een rij gezet, zodat je in het nieuwe jaar met een concreet plan je salesafdeling kan domineren.
#1 Identificeer je droomklant
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: kom erachter wie je droomklant is! Een klant om van te dromen bezorgt jou een bak enthousiasme. Deze klant zuigt geen energie, maar levert op. Ook financieel gezien. Weten hoe je dat doet? Al eerder schreef Bente hier een blog over.
#2 Efficiënte bellijst samenstellen
De volgende stap is het samenstellen van een bellijst. Zodra je weet aan welke factoren jouw droomklant voldoet, dan kun je gaan selecteren welke concrete bedrijven dat daadwerkelijk zijn. Maak je bellijst met gelukkige kandidaten efficiënt door bijvoorbeeld per locatie te werk te gaan. Zo kun je meerdere afspraken op een dag combineren en scheelt het je reistijd. Nog een leuk bijkomend ding: bedrijven die bij elkaar op een terrein zitten, spreken elkaar misschien sneller en misschien kom je zo per ongeluk ter sprake. Misschien verkoopt een ander jouw diensten of producten wel. Wie weet!
Wil je vijf extra tips om je bellijst te vullen? Lees dan de blog van Viola. Let er altijd op dat je niet zomaar potentiële kandidaten gaat bellen. Blijf bij je droomklant, want uiteindelijk is dat de klant waar jij gelukkig van wordt. En als het goed is deze ook van jou.
#3 Wees onderscheidend
Er zijn superveel mensen die bellen en dus óók een heleboel mensen die telefoontjes ontvangen. Aan jou de taak to stand out in de crowd! Dat is geen gemakkelijke opgave, maar met een vooraf goed doordachte strategie moet het lukken je te onderscheiden. Wij hebben daarvoor onze bewezen droomformule ontwikkeld. Tipje van de sluier: verrassen kun je doen door de potentiële klant te overdonderen met een pakkende gadget. Die aan het denken zet of, nog beter, laat (glim)lachen.
#4 Maak een belscript
Een passend belscript kan je heel goed helpen in een gesprek. De allerbelangrijkste tip die we hierbij willen meegeven: voer een natuurlijk gesprek en gebruik je belscript puur als leidraad. Zodra het een soort vraag en antwoord spel is, merkt je gesprekspartner dat vanzelf op en ga je zeker weten níet scoren. Zorg dat je helder hebt waar je gesprek over gaat en met welk doel je belt. Wees daarover vanaf het begin duidelijk, want de meeste mensen hebben te kampen met een hartstikke drukke agenda en geen tijd voor ‘onzin’. Formuleer daarbij enkele vragen die je graag wil stellen en waar je op kan terugvallen als het gesprek lijkt te stagneren. Toon interesse met W & H vragen en blijf je belscript finetunen met feedback uit eerdere gesprekken.
#5 Stel W & H vragen
De beste kans van slagen heb je met een goede gesprekstechniek. Door open vragen te stellen, krijg je mensen aan het praten. Láát mensen ook echt praten en luister vooral. Echt luisteren, zodat je oppikt wat iemand zegt. Of wat iemand tussen de zinnen door eigenlijk bedoelt te zeggen.
Stel voornamelijk W & H vragen: wat, waarom, wanneer, hoe en hoelang. Bij het stellen van open vragen nodig je je gesprekspartner uit om uitgebreidere antwoorden te geven dan het strikt noodzakelijke bij gesloten vragen. Dat geeft jou een mogelijkheid tot inhaken of het vinden van aanknopingspunten om meer gerichte vragen te stellen. Doe er je voordeel mee.
#6 Herken koopsignalen
Pas je nummer 4 goed toe? Dan krijg je alle mogelijkheid om de koopsignalen goed op te pikken. Tenminste, als je weet waar je op moet letten. Want een klant vertoont bewust én onbewust koopsignalen. Bespeur je er eentje, speel er dan zeker op in. Duidelijker gaat het in sommige gevallen niet eens worden. Een lijstje voor je, om alert op te zijn.
- Vragen over je product of dienst;
- Vragen over bestellen, leveren en betalen;
- Je gesprekspartner wil meer weten over jou en/of je bedrijf;
- Herhaling van jouw woorden om informatie te checken;
- De potentiële klant vertelt over eigen ervaringen;
- Non-verbale koopsignalen zoals: voorover leunen, oogcontact, glimlachen, kin aanraken;
- Je gesprekspartner pakt de brochure of een product van jou in de hand.
Er is werk aan de winkel om in het nieuwe jaar je telefonische acquisitie naar een next level te tillen. Doe je het goed, dan zit je binnen de kortste keren bij jouw droomklanten aan tafel. Op naar een nieuw jaar met nieuwe kansen.