Stel W en H vragen en voorkom pijnlijke stiltes!

Je voert een telefoongesprek en bent lekker op dreef. Er gaan wat vragen en opmerkingen heen en weer, maar dan valt het plots stil. De stilte lijkt minutenlang te duren. De ongemakkelijke stilte is voor velen herkenbaar en soms reden voor een halve panic attack. Gelukkig is het meestal zo erg niet en kun je veel in de strijd gooien ter voorkoming van de pijnlijke stilte.

  • minuten
  • 23 augustus 2022

Benthe Timp

Je voert een telefoongesprek en bent lekker op dreef. Er gaan wat vragen en opmerkingen heen en weer, maar dan valt het plots stil. De stilte lijkt minutenlang te duren. De ongemakkelijke stilte is voor velen herkenbaar en soms reden voor een halve panic attack. Gelukkig is het meestal zo erg niet en kun je veel in de strijd gooien ter voorkoming van de pijnlijke stilte.

#1 Onze belangrijkste tip

De belangrijkste tip gooien we er gewoon als eerste in: ben niet bang voor ongemakkelijke stiltes! Op voorhand jezelf bang maken levert onnodige stress op en daarmee start je een gesprek niet bepaald makkelijker. En werkelijk, hoe vaak komen die pijnlijke stiltes nou eigenlijk voor? Stiltes horen erbij en daarnaast is zeker niet iedere stilte van het type ‘ongemakkelijk’. Ga gewoon met goede moed en een open blik een nieuw gesprek in en ga ervan uit dat het allemaal wel losloopt. Relaxt voer je gewoon veel makkelijker een fijn gesprek.

#2 Voorbereiding is key

Ter voorkoming van onnodige of zelfs pijnlijke stiltes, kun je best wat doen. Eén van de belangrijkste dingen is (jawel, daar komt ‘ie weer) een fatsoenlijke voorbereiding. Je hoeft echt geen detective te zijn die in de krochten van het internet op zoek gaat naar alle ins en outs over je potentiële gesprekspartner. Weet wie je aan telefoon wil krijgen of krijgt. Hiervoor volstaat de basisinformatie die je gewoon op LinkedIn kunt vinden. Naam, bedrijfsnaam, functie, bezigheden van het bedrijf en eventuele laatste bijdrage op LinkedIn. Zeker dat laatste is iets wat de persoon in kwestie van belang zal vinden en jou dus kan helpen om aanknopingspunten te vinden.

#3 De open vraag

Stel W en H vragen: wat, waarom, wanneer, hoe, hoelang. Oftwel: open vragen. Een inkoppertje, maar wel zo klaar als een klontje. Bij het stellen van gesloten vragen, waarop alleen met ja of nee geantwoord kan worden, hoeft je gesprekspartner niet meer te vertellen dan noodzakelijk. Bij het stellen van open vragen nodig je je gesprekspartner uit om uitgebreidere antwoorden te geven. Dat geeft jou een mogelijkheid tot inhaken of aanknopingspunten om meer gerichte vragen te stellen.

#4 Vraag advies

Een mooie manier om je gesprekspartner in te laten shinen is door ‘m in zijn expertrol te zetten. Vraag om advies! Uiteraard niet lukraak aan het begin van een gesprek, maar gaandeweg op een moment dat het past. En uiteraard met een vraag die je oprecht hebt. Vraag naar trainingen of cursussen die de persoon zou aanraden of hoe een bepaalde kwestie aan te pakken. Ben wel oprecht en geïnteresseerd. Dat is voelbaar voor de andere partij en het nodigt uit om écht tips en tricks te delen. Als je gesprekspartner eenmaal op zijn praatstoel zit, bouw je langzaam een band op en het geeft je lekker veel stof tot nadenken én inhaken. Als het goed is ben je dan na je gesprek ook even zoet met het in praktijk brengen of opzoeken van alles dat je in een paar minuten tijd hebt geleerd. 

#5 Stiltes zijn oké

Aan één stuk door de oren van iemands oren kletsen. Het is dood en doodvermoeiend! Sterker nog, het kan de indruk wekken dat je enkel praat en niet luistert. Als je gevoelig bent voor stiltes, lijkt een stilte waarschijnlijk langer te duren dan deze daadwerkelijk is. Een stilte is vaak hartstikke oké. Je geeft iemand letterlijk de ruimte om even na te denken en terug te komen met een antwoord. Echt waar, er moet heel wat gebeuren voordat een stilte écht ongemakkelijk wordt. Misschien heeft de andere kant van de lijn er zelfs helemaal geen last van! Vul niks zomaar in. Niet wat iemand anders misschien kan denken, maar ook geen stiltes ;). 

Absolute no go

Je hoort wel eens dat je altijd nog kan inhaken op de actualiteiten. Wat ons betreft een absolute no go. Een stilte die valt opvullen met een random ‘Poh, die hittegolf is heet hé’ of het opdreunen van het laatste nieuws, is amper op een natuurlijke manier te doen. Vermoedelijk creëer je gewoon een idiote situatie. Daarnaast bel je niet om een recap van het achtuurjournaal door te nemen, maar met een bepaald doel voor ogen. Probeer dus in de buurt van je onderwerp te blijven. Waag je je toch aan de actualiteiten? Blijf dan uit de buurt van verkiezingen, heftige klimaatdiscussies of vluchtelingenproblematiek. De kans dat je hiermee verwikkeld raakt in een onhandig gesprek is behoorlijk aanwezig. 

Dreigt er toch een stilte te vallen die naar het ongemakkelijke neigt? Benoem het gewoon! Het neemt de spanning weg. De andere kant van de lijn is ook maar gewoon een mens (als het goed is) en overal worden foutjes gemaakt en successen gevierd. Een stilte kan gebeuren. Benoem, lach erom, ben positief en praat verder. Dan doet de andere kant van de lijn waarschijnlijk makkelijk genoeg gewoon mee. Toch een botte lul te pakken? Dat zegt meer over de ander dan over jou. Echt.

Over de auteur

Benthe Timp

‘Alles is goed, maar een nieuwe lead is meer dan goed.’ En gelukkig is het vaak ‘meer dan goed’, want Benthe verkoopt aan een eskimo nog een ijsklont. Aan overtuigingskracht bij deze energieke dame geen gebrek.