Hoe weet ik wie mijn droomklanten zijn?
Werken voor je droomklanten. Het levert energie op en brengt geld in het laatje. Leuk hoor, maar wie zijn die gewilde mensen (lees: bedrijven) nou eigenlijk? Meteen een goede vraag. Want als jij het niet weet, wie dan wel.
Werken voor je droomklanten. Het levert energie op en brengt geld in het laatje. Leuk hoor, maar wie zijn die gewilde mensen (lees: bedrijven) nou eigenlijk? Meteen een goede vraag. Want als jij het niet weet, wie dan wel.
Even stilstaan
Misschien denk je ‘droomklant, waar heeft ze het over?’. Misschien lopen momenteel de klanten bij jou de deur plat en zie je het nut niet in om over droomklanten na te denken. Hold your horses! Het is van belang te weten wat de klant van jouw dromen is, want die bestaat écht. Veel ondernemers razen maar door en werken uiteindelijk voor jan en alleman. Als je niet oplet ben je binnen de kortste keren (of stilletjes na een aantal jaren) voor bedrijven aan het werk waar je niet gelukkig van wordt of werk aan het doen waar je eigenlijk niet helemaal op zit te wachten. Het omschrijven en herkennen van jouw ideale klant kan dit voorkomen. Tijd voor actie dus.
Jouw droomklant
Een droomklant is niet meer en niet minder dan een bedrijf of persoon waarvoor jij met plezier uit je bed komt, die jouw energie oplevert en zorgt voor inkomsten. Van droomklanten kun je geen genoeg krijgen. Als het goed is leveren ze je energie op. Werken voor droomklanten zorgt voor een gezond klantenbestand en als het goed zit ook voor gezonde inkomsten. We helpen je een klein beetje op weg om je droomklant te bepalen.
Neem de voor jou mooiste klant uit je klantenbestand in gedachten en beantwoordt de drie cruciale vragen:
- Word je enthousiast van deze klant?
Het is de bedoeling dat je met plezier werkt. Dat lukt het beste voor klanten die echt bij je passen en jouw werk waarderen. - Kost deze klant je weinig tot geen energie?
Liever nog zorgt jouw klant voor een energieboost en vind je het leuk om met ‘m om tafel te zitten. Loopt het eigenlijk niet zo lekker of zijn er vaker kleine akkefietjes? Dan toch nog even achter je oren krabben. - Levert deze klant je iets op?
Enthousiast worden is leuk, maar als ondernemer is het zeker zo fijn als het iets oplevert. Financieel, materieel of desnoods emotioneel. Anders geldt het motto: voor jou tien anderen.
Kun jij op deze drie vragen volmondig ja antwoorden? Dan ben je al aardig op weg in de zoektocht naar je droomklant. Er zijn ongetwijfeld meer bedrijven in je klantenbestand die voldoen aan het geschetste plaatje. Wat hebben zij gemeen? Precies dáár zitten de criteria waar een volgende klant aan moet voldoen. Is het omvang, omzet of afzetgebied? Heeft jouw droomklant meerdere filialen of een specifieke bedrijfscultuur? Moet jouw ideale klant een bepaalde afdeling of functie bezitten? Het kunnen diverse criteria zijn. Heb je ze helder, dan kun je makkelijk je droomklant herkennen én er actief op gaan acquireren.
En al die anderen dan?
Door je ideale klant voor jezelf in beeld te brengen, kun je jouw producten of diensten steeds specifieker laten aansluiten op de behoeftes van deze klant. Je geeft simpelweg je droomklant meer reden om juist bij jou aan te kloppen. Andersom kun jij er dus voor zorgen dat je blijft doen wat je leuk vindt en de klanten vinden die daarbij matchen.
Het lijkt eng om heel helder te gaan communiceren voor jouw specifieke klant, want sluit je daarmee niet een heleboel anderen buiten? Ja, dat ga je doen. Hoewel iemand die niet voldoet aan de criteria, wel gewoon contact kan opnemen natuurlijk. Aan jou de keuze om de opdracht aan te nemen of niet. Als het goed is heb je op den duur een klantenbestand opgebouwd met droomklanten en wordt het steeds makkelijker om een keuze te maken voor wie je wel of niet werkt. Dus, wie is jouw droomklant?