Wie moet ik bellen? Vijf tips om je bellijst te vullen.

Je zet moedig je belangst aan de kant en besluit dat vandaag de dag is dat jij gaat bellen. Niet gezellig bellen, maar de gevreesde acquisitie belletjes. Je wil warme leads opsporen, verrassen en misschien heel voorzichtig zelfs een afspraak maken. Met je belscript in de aanslag, een mok dampende koffie in de hand en je allerbeste glimlach op je frisse smoeltje kijk je naar je lonkende telefoon. Wie ga je eigenlijk bellen?

  • 7 minuten
  • 13 september 2022

Viola Markus

Je zet moedig je belangst aan de kant en besluit dat vandaag de dag is dat jij gaat bellen. Niet gezellig bellen, maar de gevreesde acquisitie belletjes. Je wil warme leads opsporen, verrassen en misschien heel voorzichtig zelfs een afspraak maken. Met je belscript in de aanslag, een mok dampende koffie in de hand en je allerbeste glimlach op je frisse smoeltje kijk je naar je lonkende telefoon. Wie ga je eigenlijk bellen?

Jouw droomklant 

Je wil wel bellen, maar hebt werkelijk geen idee wie. Wat ons betreft bel je niet lukraak alle telefoonnummers uit de gouden gids (is dat nog een ding?), maar focus jij je op jouw droomklanten. Het is dus van belang dat jij weet wie je droomklant is. In een eerder blog [CL|K1] helpen we je op weg met het bepalen van je droomklanten. Kun jij je droomklant van mijlenver herkennen? Lees dan gauw verder.

Gelukkigen voor je bellijst vinden

De zoektocht naar de gelukkige droomklant die een telefoontje van jou mogen krijgen, is niet altijd makkelijk. Als het goed is heb je in kaart gebracht wat de specs van jouw droomklant zijn. Waarschijnlijk weet je ook nog best een aantal bedrijven op te noemen waar je dolgraag voor zou willen werken, maar het vullen van een bellijst vraagt wat meer dan een handje vol telefoonnummers. Het zoeken naar personen of bedrijven die je ziet als potentiële droomklant, kan op verschillende manieren. We delen er een aantal.

#1 Waardevolle info in ruil voor gegevens 

Als het goed is heb je iets te melden. Sterker nog: je bent overtuigd dat je iets te bieden hebt waar je potentiële klant nooit meer zonder wil. Zet jezelf in de expertrol en deel je kennis. In ruil voor gegevens is dat natuurlijk een prima deal. Maak een whitepaper die bezoekers van je website kunnen downloaden in ruil voor je telefoonnummer of stuur een e-mails met relevante info aan iedereen die z’n e-mailadres achterlaat.

#2 Inzetten van lead-software achter je website

Nu we het toch over de bezoekers aan je website hebben: gebruik leadsoftware. Een simpel script achter je website ziet welke bedrijven hoelang op welke pagina’s van je website zijn geweest. Deel relevante informatie in je reguliere tekst en door bijvoorbeeld regelmatig te bloggen, zodat bezoekers ook een reden hebben om op je website terecht te komen. Makkelijker kan bijna niet! Nu moet je alleen nog even uitvogelen wie je binnen het bedrijf moet benaderen.

#3 Aansluiten bij een netwerkclub

Als lid van een netwerkclub werk je niet alleen aan je eigen ontwikkeling, het is ook zeer handig (en de bedoeling) om de aangesloten leden voor jou te laten werken. Het is dan zeer zeker van belang dat je een goede pitch hebt en dus exact weet wat jij je potentiële klant kan bieden. Of beter nog: welke pijn je kunt wegnemen. Maak iedere keer op een leuke manier duidelijk wat je te bieden hebt en wie je zoekt. Die pitch komt natuurlijk ook van pas aan telefoon ;)

#4 Check het bedrijventerrein in de buurt

Ken je alle bedrijven in de buurt of jouw werkgebied? Waarschijnlijk niet! Bekijk op de website van bedrijventerreinen welke organisaties er zijn gevestigd of zoom in op Google Maps om te bekijken welke bedrijven er zitten. Uiteraard is het dan nog aan jou de taak om te bekijken of ze matchen bij de bedrijven die jij in je portefeuille wil hebben.  

#5 Vraag je klant om referenties

Een makkelijke die lang niet altijd wordt gedaan: vraag je tevreden klanten of zij nog iemand weten die jij mag benaderen met jouw aanbod. Als het contact voldoet aan jouw droomklant specs, dan is het natuurlijk helemaal top als zij de contactpersoon alvast kunnen opwarmen voor je. 

Check, check, dubbel check

Alle leads die je verkrijgt, neem je onder de loep met de criteria die jij aan een nieuwe klant stelt. Is het een droomklant? Dan komt ‘ie op je bellijst. Geen match? Ga dan na of er van je verwacht wordt dat je belt. Als dat het geval is, wil je natuurlijk je naam hoog houden en van je laten horen. In het telefoongesprek kun je dan alsnog sturen, zodat je vriendelijke telefoontje niet persé op een afspraak aan komt. Tenminste als je je tijd efficiënt wil besteden. Zorg dat je gegevens kloppen en compleet zijn én dat je research hebt gedaan. Zorg in ieder geval voor naam, functietitel, bedrijfsnaam, bezigheden van het bedrijf, mogelijke interesses uit jouw aanbod én een telefoonnummer. Pak een nieuwe bak koffie en zet alvast de bubbels klaar om succesjes te vieren. Let’s go!

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creƫert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.