Leads verkregen uit software opvolgen
‘Goeiemiddag! Ik zag dat iemand binnen jullie bedrijf zojuist op onze website heeft gekeken. Mag ik die even aan telefoon alsjeblieft?’. Software die leads van je website plukt en in je mailbox dropt. Een steeds bekendere manier van leadgeneratie. Ontzettend handig en waardevol, maar hoe volg je zo’n lead nou eigenlijk op?
‘Goeiemiddag! Ik zag dat iemand binnen jullie bedrijf zojuist op onze website heeft gekeken. Mag ik die even aan telefoon alsjeblieft?’. Software die leads van je website plukt en in je mailbox dropt. Een steeds bekendere manier van leadgeneratie. Ontzettend handig en waardevol, maar hoe volg je zo’n lead nou eigenlijk op?
Wat is leadgeneratie software?
Steeds meer bedrijven zetten leadgeneratiesoftware in, maar toch is het nog lang niet bij iedereen bekend. Simpel gezegd is het software achter je website die detecteert welk bedrijf je website bezoekt. Software als Leadinfo is ontzettend uitgebreid en biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om real-time bezoekers op je website te triggeren om gegevens achter te laten. Belangrijk onderdeel van alle leadgeneratiesoftware: inzicht geven in welk bedrijf, hoelang op welke pagina is geweest en welke acties zijn uitgevoerd.
Pak je voordeel
Leuk hoor, een dashboard vol met potentiële klanten of een mailbox met allerlei leads. Maar het blijven koude leads. Koude leads mét een warm randje. En precies daar zit het verschil. Over deze ‘lauwe leads’ heb je achtergrondinformatie. Door de informatie die je hebt verkregen uit de leadgeneratiesoftware, kun je een voorsprong creëren. Je weet dat er behoefte is aan een bepaalde dienst of een product dat je verkoopt. Welke pagina’s zijn bekeken en hoelang is een bezoeker blijven hangen? Is het bedrijf vaker op je website geweest? Zijn telkens dezelfde diensten of producten bekeken? Hoe langer de duur van het bezoek was en hoe uitgebreider pagina’s zijn bekeken, hoe warmer je de lead mag beschouwen. Als dan ook de contact- of offertepagina nog zijn bezocht, zit je helemaal op een warm spoor.
‘Hoi, jullie waren net op onze website!’
Jij weet dat een bedrijf interesse heeft in (een deel van) jouw aanbod, maar het is niet bekend dat jij beschikt over deze waardevolle informatie. Het is dus niet handig om tijdens je gesprek plompverloren te vermelden op welke manier je bij hen terecht komt. Veel mensen weten eigenlijk wel dat er online veel mogelijk is, maar het komt voor sommige mensen toch een beetje stalkerig of zelfs eng over dat ze online ‘gevolgd’ worden.
Verrassing
Succesvolle acquisitie staat of valt met goede opvolging. Neem genoegen met de info die je hebt en wacht dus niet te lang met opvolgen. Start met de warmste lead, want het zou zonde zijn als deze z’n interesse verliest. Vervolgens is het net als bij andere leads of koude acquisitie zaak om je telefoon erbij te pakken. Weet wie je moet hebben en probeer deze persoon aan telefoon te krijgen. Niet om een heel betoog af te steken (doe dat sowieso nooit), maar om mede te delen dat we iets leuks gaan opsturen. Als je hiermee weet te verrassen, dan kun je jezelf direct onderscheiden van je concurrent. Lead gesproken en verassing verzonden? Dan is het nóg belangrijker geworden om je lead op te volgen. Het is dan geen vraag meer of je belt als geroepen, maar eerder wanneer je de afspraak kan inplannen.
Leads uit leadgeneratiesoftware opvolgen geeft je een mooie voorsprong tijdens het ‘koud’ bellen. Je hebt nuttige informatie waar je op verder kunt borduren. Vergeet niet dat je nog steeds een goede eerste indruk moet maken én je potentiële klant aan telefoon moet triggeren. Heb je bij dat laatste onderdeel nog hulp nodig? Meld je dan aan voor onze academie en we spijkeren je acquisitie skills in no time bij.