Belscript: 10 handige tips
Als je met potentiële klanten gaat bellen is het wel zo fijn als je weet wat je moet zeggen. Dat is soms moeilijker dan het lijkt. Een vraag of opmerking kan een telefoongesprek ongewenst in een bepaalde richting sturen, waardoor het moeilijker wordt om je doel te bereiken. Hoe kun je een telefoongesprek goed opbouwen en afsluiten? Daarvoor kun je een belscript gebruiken.
Wat is een belscript?
Een belscript bestaat uit een aantal zinnen die je helpen om een propositie helder te presenteren tijdens een telefoongesprek. Een belscript bevat een logische opbouw en dat zorgt voor structuur tijdens het gesprek. In een belscript kun je rekening houden met te verwachten vragen en bezwaren, maar het is niet de bedoeling om er een boekwerk met alle mogelijke vragen en antwoorden van te maken. In een belscript gaat het zoals gezegd om de structuur, want dat is de leidraad van het gesprek.
Belscript koude acquisitie
Een belscript is een handig hulpmiddel bij telefonische koude acquisitie, ofwel het benaderen van mensen die je nog niet kent. Juist dan is het belangrijk om de goede toon aan te slaan, een prettig gesprek te voeren en je doel te bereiken (‘close the deal’). Een belscript koude acquisitie kan dan het verschil maken tussen irritatie opwekken en nieuwsgierig maken.
Belscript warme acquisitie
Ga je bestaande klanten benaderen, dan is sprake van een warme acquisitie. De drempel ligt daarbij lager en dat maakt het wat makkelijker, maar dat wil niet zeggen dat klanten automatisch gaan kopen. Alle reden dus om een belscript voor warme acquisitie op te stellen. De insteek van dit type belscript is anders dan bij koude acquisitie, want de gesprekspartners kennen jouw bedrijf immers al. Je kunt sneller tot de kern komen en daar kun je in het belscript rekening mee houden.
10 tips belscript
Ga je zelf aan de slag met een belscript? De volgende 10 tips helpen je op weg:
- Wees voorbereid. Denk goed na wie je benadert en waarom. Zorg ervoor dat je achtergrondinformatie hebt, zodat je duidelijk kunt laten zien waarom jij een oplossing hebt voor het probleem van de klant. Verkoop je bijvoorbeeld een softwareproduct dat helpt om data AVG-proof op te slaan, benader dan bedrijven waarvan je weet dat ze hiermee worstelen.
- Wees duidelijk. Iedereen heeft het druk, dus vertel direct waar het om gaat. Zo voorkom je dat de ander het gevoel heeft aan het lijntje te worden gehouden. Is het doel van het gesprek om een afspraak te maken, zeg dat dan direct bij aanvang.
- Toon interesse. Met een belscript weet je wat je moet zeggen, maar niets zeggen is soms net zo belangrijk. Stel open vragen waaruit blijkt dat je begrijpt waar je gesprekspartner mee te maken heeft. Bijvoorbeeld: Hoe zorgen jullie ervoor dat klantgegevens privacyvriendelijk worden opgeslagen?
- Anticipeer op de ander. In navolging op tip 3: vraag door. Bied een oprecht luisterend oor en durf daarvoor stiltes te laten vallen. In het belscript kun je hier rekening mee houden door scenario’s uit te werken. Een vervolgvraag op genoemd voorbeeld kan zijn: In hoeverre beïnvloeden de AVG-regels de dagelijkse processen?
- Sla de brug naar een onweerstaanbaar aanbod. Bijvoorbeeld: Ik kan me goed voorstellen dat het implementeren van de AVG lastig is, maar weet u dat onze software dit volautomatisch kan regelen? Daarmee voldoet u aan de wet, zonder dat uw mensen extra belast worden.
- Ga niet pushen. Niets zo vervelend als een verkoper die (te) snel probeert een deal te sluiten. Potentiële klanten moeten intrinsiek overtuigd raken van de waarde van jouw aanbod. Luister dus goed naar koopsignalen zodat je weet wanneer je het gesprek voort kunt zetten.
- Kies de juiste tone of voice. Denk na over de wijze waarop je potentiële klanten aanspreekt. Bij sommige bedrijven en branches is een informele omgangsvorm gangbaar, terwijl dat in andere situaties juist als onbeleefd wordt ervaren. Ben je daarvan bewust bij het opstellen van het belscript en wees consistent.
- Maak heldere afspraken. Heb je jouw doel bereikt? Gefeliciteerd! Zorg er wel voor dat je afspraken zorgvuldig vastlegt en communiceert, dan ontstaan er geen misverstanden. Bijvoorbeeld: Even samenvatten. Op [datum] om [tijd] zien we elkaar op [locatie]. Ik zal dan een demonstratie geven van onze software en dat neemt ongeveer [tijdsduur] in beslag.
- Eindig altijd positief. Een belscript is geen wondermiddel. Soms is het simpelweg niet haalbaar om je doel te bereiken. Blijf ook dan beleefd en vriendelijk. Daarmee zorg je voor een representatieve indruk van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld: Ik begrijp dat ons product voor u niet de oplossing biedt. Geen enkel probleem. Fijne dag nog en wie weet tot later.
- Blijf werken aan je belscript. Door met een belscript aan de slag te gaan, merk je snel wat al dan niet werkt. Reflecteer op de reacties, vragen en opmerkingen die je krijgt, want dat is nuttige input om je belscript verder aan te scherpen.
Neem het belscript niet te letterlijk
Het belangrijkste advies voor het werken met een belscript luidt als volgt: blijf jezelf. Gebruik het belscript als leidraad, maar ga het niet letterlijk voorlezen. Geef er je eigen draai aan. Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees dan ons blogartikel over verkoop technieken.
Belscript inkomende gesprekken
Heb je behoefte aan een belscript voor inkomende gesprekken? Houd dan rekening met de volgende uitgangspunten:
- Zorg voor een warm welkom als je een telefoongesprek beantwoordt. Wees vriendelijk en beleefd. In de eerste woorden zet je namelijk de toon van het gesprek.
- Luister goed als de beller zijn of haar naam zegt. Noteer de naam direct, dan kun je het niet meer vergeten. Maak het gesprek persoonlijk door de naam af en toe te gebruiken. Is de naam je toch ontschoten? Vraag er dan zo snel mogelijk naar, wacht niet tot het einde van het gesprek.
- Schrijf alles op wat relevant is. Noteer de aanleiding van het telefoongesprek en de eventuele vervolgactie(s).
- Benoem gemaakte afspraken expliciet. Herhaal wat is afgesproken, zodat daar geen misverstanden over ontstaan.
- Beëindig het gesprek correct. Vraag of alles helder is en check of je nog iets voor de ander kunt betekenen. Zeg vriendelijk gedag en zorg voor de juiste opvolging.
Acquisitie uitbesteden
Een belscript maken is niet moeilijk, maar je moet er wel tijd en aandacht voor hebben. Dat geldt ook voor koude acquisitie in het algemeen. Focus je liever op andere zaken dan acquisitie? Een callcenter inhuren is een optie, maar krijg je dan de droomklanten die je écht ambieert? Met Optimaal Leadgeneratie ben je verzekerd van een ervaren partner die voor meer omzet en betere klantrelaties zorgt. Ontdek de mogelijkheden.