Bakkie doen?

Wat is koude acquisitie?

Er is sprake van koude acquisitie wanneer je potentiële klanten benadert waar je nog niet eerder mee gesproken hebt.

Je hebt er ongetwijfeld ooit mee te maken gehad. Is het niet als degene die acquisitie voerde, dan wel als ontvanger. Koude acquisitie is onvermijdelijk voor ieder bedrijf. Maar toch weet lang niet iedereen wat het inhoudt.

In dit artikel leggen we dat nog eens haarfijn uit!

Wat is het verschil tussen koude en warme acquisitie?

Bij warme acquisitie bied je je diensten of producten aan bij mensen die je al kent, bij koude acquisitie benader je mensen die je nog niet kent. Zie het als een potentiële klant die nog niet eerder warm gemaakt is voor jouw product of dienst.

Met koude acquisitie zet je de eerste stap in het creëren van een potentiële klantrelatie.

Koude acquisitie is belangrijk

Het zou mooi zijn als je als bedrijf volledig kunt draaien op basis van warme acquisitie. Je hebt dan een poule van vaste klanten waar je je volledige omzet uit haalt.

Zo werkt het echter niet. Vroeg of laat zul je op zoek moeten naar nieuwe klanten, via koude acquisitie. Bijvoorbeeld omdat je te weinig werk (en daarmee omzet) krijgt uit je bestaande clientèle. Of misschien heb je een nieuwe dienst of product waarmee je een nieuwe markt aanboort: ook dan is koude acquisitie essentieel.

Hoe voer je koude acquisitie uit?

Nu je weet wat het is en waarom het belangrijk is, rest ons nog de vraag hoe je koude acquisitie voert. De bekendste vorm is cold calling, oftewel ‘koud bellen’. Deze methode hebben wij ook geïntegreerd in onze werkwijze.

Als je voor B2B koude acquisitie uitvoert, is het verzenden van een brief of een e-mail een tweede doeltreffende methode. De kans is groot dat jouw droomklant een (e-mail)adres online of in het KVK Handelsregister heeft staan. Deze mag je gebruiken voor acquisitiedoeleinden.

Is de consument je klant, dan krijg je te maken met persoonsgegevens en daarmee met de AVG-wetgeving. In dat geval is online en offline adverteren een betere keuze om potentiële klanten te bereiken.

Zorg voor een goede eerste indruk

Bij koude acquisitie ben je nog een onbekende voor degene die je contacteert. Het is dus extra belangrijk om te zorgen voor koude acquisitie die staat als een huis. Je wilt natuurlijk direct een goede indruk maken.

Bekijk daarom onze blog met zeven praktische tips voor koude acquisitie. Wij helpen je jouw salestechnieken te verbeteren!

Het nadeel en hoe je dit kunt tackelen

Laten we er niet omheen draaien: wanneer je koud acquireert, is de kans groot dat je af en toe een ‘nee’ te horen krijgt. Dit is direct het grootste nadeel van koude acquisitie, omdat het veel mensen ontmoedigt om door te zetten.

Een tip is om niet in het wilde weg rond te bellen. Een goede voorbereiding vergroot namelijk de kans op een ‘ja’. Verdiep je in de potentiële klant en onderzoek hoe groot de potentiële behoefte naar jouw dienst of product is. Bedenk daarbij ook welke bezwaren er kunnen zijn en hoe je deze kunt tackelen.

De voordelen van koude acquisitie

Koude acquisitie is de uitgelezen kans voor een onweerstaanbare eerste indruk. Er zijn dan ook veel redenen te bedenken waarom ook jij koude acquisitie moet gaan voeren, bijvoorbeeld via cold calling.

Cold calling is een snelle en relatief eenvoudige manier om nieuwe klanten te bereiken. Bovendien bouw je naamsbekendheid op, ook bij bedrijven die in eerste instantie jouw dienst of product niet nodig hebben. Een ander voordeel van de methode cold calling is dat je in de gelegenheid bent om een dialoog te voeren. Je kunt doorvragen wanneer je een ‘nee’ krijgt en zo een beter beeld krijgen van de beweegredenen van de ander om niet met je in zee te gaan.

Bij andere vormen van koude acquisitie, zoals het versturen van een brief of folder, is deze interactie er een stuk minder. Een ‘nee’ zal vooral moeten blijken uit het uitblijven van een reactie en de redenen voor de afwijzing blijven onbekend.

Durf om hulp te vragen

Hopelijk heb je nu een duidelijk beeld van wat koude acquisitie inhoudt.

Heb je behoefte aan meer uitleg over ? Wij helpen je graag.

Zo kunnen we het vak aan jou en je accountmanager(s) leren via een training. Of we nemen de koude acquisitie (deels) van je over.

Neem vrijblijvend contact op zodat we de mogelijkheden samen kunnen bespreken.

You're out of business if you don't approach your prospects

Neem contact met ons op

Bel ons als je durft, wij nemen deze taak graag uit je overvolle of klamme handen. Maar we kunnen het je natuurlijk ook gewoon leren. Durf je nou echt niet te bellen? Mail ons dan.

085 130 22 12

Loop jij wél warm voor koude acquisitie? Wij zijn altijd op zoek naar belkanjers!

Welkom bij Optimaal Leadgeneratie

Kies uw favoriete drankje en plan een afspraak!

  • Koffie

    Melk en suiker naar wens

  • Decaf

    Koffie zonder cafeïne

  • Cappuccino

    Koffie met melk en schuim

  • Latte Macchiato

    Koffie met melk en schuim

  • Thee

    Veel verschillende smaakjes

  • Water

    Water zonder koolzuur

  • Bruisend water

    Water met koolzuur

  • Cola

    Frisdrank

  • Cola zero

    Frisdrank 0% suiker

Vrijblijvende afspraak maken?

Vul het onderstaande formulier in

Durf je ons niet te bellen?

WhatsApp ons dan

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×