Belangrijkste eigenschappen van een accountmanager

Wie koude acquisitie zegt, zegt accountmanager. Maar welke eigenschappen maken een accountmanager succesvol? Wij zochten het voor je uit.

  • 3 minuten
  • 16 juni 2020

Viola Markus

Deze eigenschappen moet een goede accountmanager hebben

Hieronder vindt je de, volgens ons, belangrijkste eigenschappen voor een accountmanager. Gebruik dit lijstje als zelfreflectie, of om je collega(‘s) te spiegelen.

Succes!

1. De beste accountmanager luistert aandachtig

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: aandachtig luisteren is key. Wil je succes hebben in het plegen van koude acquisitie, houd je oren dan gespitst. Je hoort niet alleen meer als je de focus houdt op dat wat je gesprekspartner zegt, maar het getuigt ook van een gebrek aan respect wanneer je dat niet doet. Dit is niet alleen van belang bij het werven van nieuwe klanten, maar ook tijdens relatiebeheer.

Een goede accountmanager is dus een aandachtige luisteraar.

2. Probeert gedachten op tafel te krijgen

De tweede eigenschap uit het rijtje sluit naadloos aan op de eerste. Een succesvolle accountmanager zorgt er namelijk voor dat de gedachten van de gesprekspartner op tafel komen. Dat is nodig, want daarmee kun je waardevolle informatie verkrijgen, zoals koopsignalen en bezwaren.

Het is dus zaak om niet alleen goed te luisteren, maar ook om goed door te vragen. Zo vergroot je de kans op succes wanneer je acquisitie voert!

3. Durft zich bescheiden op te stellen

Als accountmanager is het volkomen logisch dat je er naar streeft om de beste te worden. Toch werkt het averechts als je dit duidelijk laat merken aan je gesprekspartner.

Een zeer belangrijke eigenschap voor een accountmanager is dan ook dat je je bescheiden durft op te stellen. Grootspraak is immers niet nodig om successen te behalen. Het zijn juist vaak de accountmanagers die zich niet op de borst kloppen, die het meeste bereiken.

4. Heeft (zelf)vertrouwen

Een essentiële eigenschap voor een accountmanager is het hebben van vertrouwen. In zichzelf, maar zéker ook in het bedrijf wat hij representeert en het product.

Sta je er niet volledig – of erger nog: helemaal niet – achter, dan zal dat zijn weerslag hebben op de resultaten van je koude acquisitie. Heeft een accountmanager onvoldoende (zelf)vertrouwen? Dan kan dat funest zijn voor je koude acquisitie. Je moet jezelf dan afvragen of jij de juiste accountmanager bent voor het bedrijf, of dat de functie überhaupt wel bij je past.

5. Een goede accountmanager is voorbereid op afwijzing

Hoe goed je ook als accountmanager bent, je kunt er donder op zeggen dat je vroeg of laat te maken krijgt met afwijzing. Dat is vervelend, maar onoverkomelijk. Het is nou eenmaal niet mogelijk om iedereen te verleiden tot een verkoop.

Een goede accountmanager gaat echter niet bij de pakken neer zitten en gebruikt die ‘nee’ juist als motivatie om de volgende keer wél die ‘ja’ te scoren!

Tip: lees onze gratis whitepaper als je je optimaal voor wilt bereiden op veel voorkomende bezwaren tijdens acquisitiegesprekken. Download ‘m direct via onderstaande button: 

Download gratis whitepaper

6. Is betrouwbaar

Dit is misschien wel de belangrijkste eigenschap voor een accountmanager: eerlijkheid en betrouwbaarheid. Je verkoopt namelijk iets waar je geld mee wil verdienen. Een leugen is dan ook écht not done.

Het klinkt misschien wel erg verleidelijk om de waarheid hier en daar in je voordeel te verdraaien, maar vroeg of laat zal het uitkomen. En dat wil je als accountmanager niet op je geweten hebben, toch? Eerlijkheid loont!

7. Is communicatief

En dan zijn we alweer beland bij de laatste eigenschap in onze top 7: een goede accountmanager is communicatief vaardig. Dat is overigens geen vrijbrief om ellenlange verhalen te vertellen tegen je gesprekspartner. Integendeel zelfs.

Ook hier komt eigenschap 1 uit dit lijstje weer om de hoek kijken: aandachtig luisteren. Je gaat de ander niet overtuigen door veel te praten, maar door de juiste gesprekstechnieken te hanteren. 

Meer weten over alles rondom acquisitie?

Wil jij na het lezen van deze blog meer weten over acquisitie? Lees dan ook onze andere salesblogs. Daar geven we onder andere antwoord op de vraag: hoe maak je een lead?

Bij Optimaal Leadgeneratie helpen en inspireren we je graag op het gebied van (koude) acquisitie.

Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creƫert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.