Hoe maak je een lead? Een simpele uitleg

Hoe maak je een lead van een prospect? Deze vraag staat centraal in dit artikel. Zeker wanneer je nog niet erg bekend bent met leadgeneratie, kan een simpele uitleg over hoe je dit bewerkstelligt handig zijn. Koude acquisitie is immers voor ons een koud kunstje, maar wij zorgen er graag voor dat jij dat hetzelfde ervaart.

  • 3 minuten
  • 13 mei 2020

Viola Markus

Wat zijn leads?

We hebben eerder al een artikel geschreven over wat leadgeneratie is, maar we leggen het gerust nog een keer voor je uit. Om te weten wat leads zijn, moeten we echter eerst die andere belangrijke term definiëren: prospect. Een prospect is iemand die een duidelijke behoefte heeft naar een product of dienst, maar die nog geen ‘beweging’ heeft gemaakt in jouw richting. Een goede verklaring daarvoor kan zijn dat je simpelweg nog niet bekend bent bij de prospect, maar het kan natuurlijk ook een kwestie van voorkeur zijn.

Ter illustratie: je kiest voor een Samsung wanneer je de behoefte hebt aan een nieuwe smartphone. Echter, je bent (gek genoeg) niet bekend met het alternatief: de iPhone. In dat geval zou jij een prospect zijn voor Apple. De behoefte bestaat immers, maar je weet niet van het bestaan van dit specifieke alternatief. Apple zal er dan ook alles aan doen om jou als prospect bekend te maken met hun merk. Lukt dit, dan ben je niet langer een prospect, maar een lead.

Voorkeuren

Bovenstaand voorbeeld is natuurlijk een extreem geval waarbij we uitgaan van een persoon die niet bekend is met de iPhone. Toch verandert er weinig aan het voorbeeld wanneer de iPhone simpelweg niet de voorkeur van deze persoon geniet. Hij zal dan immers niet verder actie ondernemen, omdat je op dit moment niet meegenomen wordt in de keuzemogelijkheden.

De grote uitdaging is dus om jouw product of dienst in een voorkeurspositie te manoeuvreren bij de prospect. Dat geldt ook voor wanneer je prospect nog helemaal niet bekend is met jouw product of dienst. Dit proces noemt men leadgeneratie.

Hoe maak je een lead?

Iemand is pas een lead wanneer er bewezen interesse is getoond in je product. Idealiter is dat uiteraard bij het eerste telefoontje dat je met de prospect pleegt. Toch leert de ervaring dat er meestal meer voor nodig is. Bij Optimaal Leadgeneratie hanteren wij daarvoor de Droomformule, onze eigen beproefde werkwijze om van een prospect een lead te maken.

Daarbij wordt het onderscheidend vermogen benadrukt. We wagen namelijk niet alleen een belletje naar onze prospect waarin we kennismaken, maar we vragen ook of we wat informatie toe mogen sturen per post. Dit doen we op ludieke wijze, met een originele gadget in de envelop. Zo blijven we gegarandeerd top of mind. Later bellen we nogmaals (de opvolging) om te vragen of we een afspraak mogen inplannen. Is het antwoord daar ‘ja’ op, dan mogen we spreken van een lead!

Leadgeneratie is altijd maatwerk. Onze methode is doeltreffend, maar ons advies is om te zoeken naar een manier die voor jóu werkt. Ook online zijn voldoende mogelijkheden om van je prospect een lead te maken. Soms is daar zelfs niet meer voor nodig dan een goede advertentiecampagne op social media, wist je dat? Maar wij begrijpen natuurlijk óók heel goed dat er niets leuker is dan het telefonisch benaderen van de prospect!

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creƫert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.