Vijf tips om een gesprek te openen

Het is niet niks, even de telefoon pakken en je droomklant bellen. Laat staan waar je moet beginnen. Met een bek vol tanden zitten, is niet bepaald wat je in je hoofd hebt als het gaat om glansrijk leads binnentikken. Wil je een poging wagen, gewoon starten met koud bellen of de stoute schoenen aantrekken? Dan hebben we vijf tips voor je om lekker je gesprek te starten.

  • 3 minuten
  • 27 oktober 2021

Viola Markus

1. Pas op de plaats

Voordat je met het enthousiasme van een puppy de telefoon in klimt, is een pas op de plaats gepast. Voorbereiding is key. Bekijk het bedrijf dat je belt, weet naar wie je moet vragen, achterhaal wanneer mogelijk het directe telefoonnummer van je gewenste contactpersoon en zorg dat je wat kennis hebt van de bezigheden van het bedrijf en de persoon. Ook handig: spreek een persoon niet met ‘u’ aan als de hele website super joviaal is. Andersom natuurlijk ook niet hé!

2. Heb je even voor mij?

Stop. STOP! Vermijd alsjeblieft deze vraag. Mensen hebben het druk. Met afspraken, onnodig lange vergaderingen, zakelijke lunches en simpelweg werken in combinatie met alles wat thuis nog gaande is. Stel de vraag dus gewoon niet. Ga er vanuit dat iemand tijd heeft als de telefoon wordt opgenomen. Zorg voor een goeie inleiding waar je gespreksgenoot goeie zin van krijgt en geef eventueel luchtig aan hoeveel minuten het gesprek duurt. Zo min mogelijk minuten. Dat dan weer wel.

3. Lach!

Niet iedereen is gezegend met een ‘geile-goeiemorgen-stem’ waar geen mens een weerwoord op heeft. Je kunt wel een eindje in de buurt komen. Zorg voor rust in je hoofd, laad jezelf positief op en lach. Wanneer je dit oprecht doet, werkt het positief door in je humeur en de klankkleur van je stem. De ontvanger van jouw onverwachte telefoontje zal sneller positief verrast zijn in plaats van nukkig reageren. Je hebt in ieder geval sneller het voordeel van de twijfel.

Een opgejaagd, gestrest of rotgevoel kan iemand onbewust heel goed horen aan telefoon! Liep je vorige gesprek rottig af? Verzet je zinnen en kruip pas weer in de telefoon als het je lukt opgewekt de volgende te bellen. Die kan immers niks doen aan de hork die je eerder sprak.

4. Vertrouwen boven verkoop

Natuurlijk kruip je in de telefoon om dikke leads binnen te halen. Maar heb je zelf ooit (grote) uitgaven gedaan zonder enige achtergrondinformatie of het juiste gevoel bij iemand? Juist. Het begint bij vertrouwen winnen. Iedere relatie, of die nou zakelijk of privé is, begint met vertrouwen. En die bouw je op met mensen. Het doel van je telefoontje is zeker niet om te verkopen, maar om iemand nieuwsgierig te maken naar jou en je aanbod. Tijdens een afspraak die je aan telefoon weet je plannen, is het je beurt om tactisch op de persoon in te spelen en je kansen te pakken.

5. Luisteren

Je belt een onbekende die jou niet kan zien. Op je stunning looks en fijnzinnige non-verbale communicatie kun je dus niet rekenen. De opening van je gesprek én wat je daarna doet, is daarentegen van ongekende waarde. De eerste indruk kun je nooit meer over doen.
Het belangrijkste hierin is dat jij weet wie je belt en dat je prooi weet wie er aan de lijn hangt en waarom. Start met het noemen van je eigen naam en daarna pas de naam van het bedrijf. Iemand let niet meteen op en pikt zo in ieder geval de bedrijfsnaam mee. Geef kort aan waarom je belt en gebruik daarna je oren! Ben niet bang voor een stilte, laat iemand rustig nadenken en geef de tijd om een antwoord te formuleren. Niet teveel zenden dus en vooral luisteren!

Heel veel succes met bellen. Durf je het toch niet aan? Misschien durf je ons dan te bellen?

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creƫert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.