Van prospect naar lead: zo krijg je die eindbeslisser aan tafel
Je hebt eindelijk een potentiële klant in je vizier, maar het lukt maar niet om die prospect om te toveren tot een lead. En zeg nu zelf: een prospect is leuk, maar het levert weinig op als je geen actie onderneemt. De echte resultaten krijg je wanneer je die persoon weet om te zetten in een lead! Hoe je die prospect omtovert naar een lead zodat de juiste beslisser aan tafel komt? In deze blog leggen we uit hoe we dat (samen) voor elkaar krijgen én wat we daarin voor jou kunnen betekenen.
Van prospect naar lead: zo krijg je die eindbeslisser aan tafel
Je hebt eindelijk een potentiële klant in je vizier, maar het lukt maar niet om die prospect om te toveren tot een lead. En zeg nu zelf: een prospect is leuk, maar het levert weinig op als je geen actie onderneemt. De echte resultaten krijg je wanneer je die persoon weet om te zetten in een lead! Hoe je die prospect omtovert naar een lead zodat de juiste beslisser aan tafel komt?
In deze blog leggen we uit hoe we dat voor elkaar krijgen én wat we daarin voor jou kunnen betekenen.
Wat is het verschil tussen een prospect en een lead?
First things first! Want wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen een prospect en een lead? Een prospect is een potentiële klant die wel interesse heeft, maar nog niet klaar is om de stap te zetten naar jouw product of dienst. Werk aan de winkel, dus! Het is aan jou om deze prospect te enthousiasmeren, te overtuigen en, uiteindelijk, die gegevens te laten achterlaten. Zodra dat lukt, heb je officieel een lead! Een lead is net zoals een prospect een potentiële klant die interesse heeft getoond in jouw product of dienst, maar die wél zijn contactgegevens heeft achtergelaten voor verdere communicatie. Hij is daarmee een stap verder dan een prospect, waarbij de interesse concreet genoeg is om een verkoopgesprek of aanbod te overwegen. Een prospect en lead hebben dus beide interesse in je product of dienst. Het verschil is dat je van een lead een uiteindelijke klant kan maken. Een prospect moet je eerst nog verwarmen, verrassen en verleiden om daar een lead van te kunnen maken!
Zo maak je een lead van die prospect binnen 3 stappen
Stap 1: Van koude naar warme connectie
Koud contact opnemen kan eng lijken, maar met de juiste voorbereiding wordt dat een krachtig startpunt. Bij Optimaal Leadgeneratie zorgen we ervoor dat we eerst de juiste contactpersoon achterhalen. Dit doen we door tactische vragen te stellen en ons netwerk uit te breiden. Zodra we deze persoon in het vizier hebben, gaat het echte werk van start. We maken het contact warm door ons continu te laten horen en zien – met de juiste toon en boodschap. Door bijvoorbeeld interessante informatie of waardevolle inzichten te delen, zorgen we ervoor dat je bedrijf top-of-mind blijft. Het doel: ervoor zorgen dat jouw prospect jou herkent en jouw naam in verband brengt met waardevolle oplossingen.
Stap 2: Zorg dat je blijft plakken!
Een verrassing kan wonderen doen in het creëren van nieuwsgierigheid. Dit is het moment waarop je écht opvalt. We sturen een attentie naar de juiste persoon – iets wat blijft hangen en een glimlach op het gezicht tovert. Dit hoeft niet groots of prijzig te zijn, maar wel persoonlijk en origineel. Denk aan een creatieve mail, een handgeschreven kaart of een geschenk dat perfect aansluit bij hun interesses.
Waarom? Omdat dit het verschil maakt. Je toont hiermee dat je niet zomaar een van de vele partijen bent die iets wil verkopen, maar dat je aandacht besteedt aan de relatie. Deze attentie opent de deur naar verdere communicatie en maakt de weg vrij voor die cruciale vervolgstap: het verleiden tot een gesprek.
Stap 3: Tijd om te flirten!
Nu komt het moment van de waarheid. We hebben een warme connectie en de juiste persoon is verrast met een unieke direct mailing. Dit is het moment waarop we hen om onze vinger winden. Hoe? Door jouw vakkennis op precies het juiste moment in te zetten. We presenteren jouw oplossingen op zo’n manier dat ze niet anders kunnen dan toegeven dat ze je nodig hebben.
We plannen het gesprek zorgvuldig in. Het doel is om jouw droomklant aan tafel te krijgen. Wij weten precies hoe we dat gesprek zo kunnen sturen dat jouw expertise centraal staat, zonder dat het geforceerd overkomt. Dit is het moment waarop alles samenkomt – de droomklant is nu klaar om verder te praten en samenwerkingen te verkennen.
Samen jouw leads binnenhalen?
Is het je zelf niet gelukt of heb je helemaal geen zin/tijd om zelf naar leads te zoeken? Dat begrijpen wij bij Optimaal Leadgeneratie maar al te goed. Heb je geluk, wij hebben daar wel heel veel zin in! We gaan samen met jou de droomklantsessie doen waarbij we duidelijk gaan krijgen: Voor wie sta jij te springen om aan de slag te gaan? Welk type klant geeft jou energie? Welke klant brengt een mooi rendement met zich mee? Als dat duidelijk is gaan we over naar de DNA-overdracht. Om jouw droomleads binnen te halen moeten we natuurlijk wel weten met wie we te maken hebben. Wie ben jij en wat doe je? Wat doet je product of dienst? Waarom moet iemand met jou om tafel? En dan wordt de droom werkelijkheid. Je kan het vanaf nu in onze handen leggen. We bellen, verwarmen, verrassen én verleiden. Verleiden tot nieuwsgierigheid, zodat jouw droomklant staat te popelen om een afspraak met jou.
Wil jij van je prospects leads maken, en heb je zin om samen aan de slag te gaan om die droomklant(en) aan tafel te krijgen? Wij staan te popelen om je helpen.