Dé basics om warme leads warm te houden

Je leads stromen in rap tempo binnen. Wat zeg ik? Als warme broodjes over de toonbank! Kat in ’t bakkie. Dat denk je misschien, maar juist het oppikken en onderhouden van leads vraagt de nodige aandacht. Een lead blijft een simpele lead als je er niets mee doet. Of erger nog: een lead wordt een verkeken kans als je er verkeerd mee omgaat. We helpen je graag op weg met de broodnodige basis.

  • 7 minuten
  • 1 augustus 2022

Viola Markus

Je leads stromen in rap tempo binnen. Wat zeg ik? Als warme broodjes over de toonbank! Kat in ’t bakkie. Dat denk je misschien, maar juist het oppikken en onderhouden van leads vraagt de nodige aandacht. Een lead blijft een simpele lead als je er niets mee doet. Of erger nog: een lead wordt een verkeken kans als je er verkeerd mee omgaat. We helpen je graag op weg met de broodnodige basis.

Afspraak is afspraak

Serieus? Afspraak is afspraak? Ja, sommige clichés zijn gewoon waar. Méér dan waar in dit geval. Geef je aan volgende week terug te bellen, doe dat dan ook. Spreek je af over een half jaar nog eens contact op te nemen? Zet het in je agenda en bel. Beschouw de wensen van je lead of de uitspraken die je doet als keiharde afspraak. Al is het een afspraak met jezelf. Door je afspraken na te komen sta je meteen 1-0 voor op je eventuele concurrent en je komt kei betrouwbaar over. Korte termijn of lange termijn, iedere belofte is er één. Lukt het je keer op keer om je afspraken na te komen, dan heb jij je zaakjes écht wel op orde en voelt je potentiële klant dat ook. 

Noteren, noteren, noteren

Een andere tip die we je graag meegeven is: schrijf alle gegevens op. Vakanties, huwelijksjubilea, verjaardagen inclusief die van de hond én de specificaties van de onlangs aangekochte camper. Echt álles. Lijkt iets voor jou overbodig of onbelangrijk? Trap er niet in. Het is voor je lead belangrijk, dus ook voor jou. Een volgende keer kun je de data en weetjes simpelweg benoemen of gebruiken om een band op te bouwen met je lead. ‘Heb je gisteren de verjaardag van je dochter gevierd? Gefeliciteerd!’ of ‘Ga je deze zomer nog lekker weg met de camper? Vorig jaar was jullie rondreis Spanje goed bevallen, toch?’. Zo start je het gesprek lekker soepel en attent. Knap als je lead dat niet weet te waarderen.

Kies een goed systeem

En dan nu het antwoord op de grote vraag: hoe ga ik al die info in vredesnaam verwerken? Een goed CRM-systeem is je antwoord. Met tools als Salesforce en Pipedrive kun je eenvoudig al je leads verzamelen en monitoren mét alle bijbehorende informatie. Kies vooral een systeem dat bij je past. Dat kan best een kleine zoektocht zijn. Kies iets waar je makkelijk mee werkt, waarin je alle informatie kwijt kan die jij wil opslaan en waarin je eventueel kan samenwerken met collega’s. 

De meeste tools bieden je een makkelijk overzicht waarin je in één oogopslag kan zien hoe het ervoor staat met alle leads en wie je wanneer moet bellen. Wat is de status van de lead? Hoe vaak heb je al gebeld? Zijn er bijzonderheden? Bundel eenvoudig alle informatie die je over een klant hebt inclusief alle weetjes en data die je kunt gebruiken als inhaker. Start rustig een gesprek met een warme lead en ga moeiteloos verder waar het vorige gesprek is gestopt. 

Aan de slag

Alles in kannen en kruiken? Dan kun je met een gerust hart gaan bellen. Zorg bij een tsunami aan leads dat je belconditie in shape is, zodat je lekker adrem kunt reageren tijdens je gesprekken. Blijven je leads uit terwijl je er helemaal klaar voor zit? Dan is er wat anders aan de hand en kunnen we je misschien ook helpen met wat tips en tricks. Of start met koud bellen en creëer je eigen warme leads!

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creëert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.