Van ijskoude leads naar een dampende kop koffie bij jouw droomklant

Wij vertellen je graag hoe je die leads krijgt opgewarmd tot een gesprek aan tafel bij jouw droomklant.

  • 3 minuten
  • 27 februari 2023

Viola Markus

Een lesje ijskoude acquisitie, op de Internationale dag van de ijsbeer. Voor ons bij Optimaal Leadgeneratie misschien een koud kunstje, maar voor veel ondernemers is koude acquisitie een (ijs)blok aan het been. Waar je de meerwaarde van je product of dienst het liefst van de daken schreeuwt, blijft het stil aan de telefoon... want ondertussen loop jij al ijsberend rondjes, moed te verzamelen om ongevraagd die potentiële klant te overtuigen. Tegelijkertijd is leadgeneratie van levensbelang voor het bestaansrecht van je bedrijf. Hoewel leads genereren in het digitale tijdperk veelal online gebeurt, is cold calling een geweldige manier om je bedrijf in de spotlight te zetten, mits het op de juiste manier gebeurt. 
 
Wij vertellen je graag hoe je die leads krijgt opgewarmd tot een gesprek aan tafel bij jouw droomklant.
 
Koude acquisitie: flashback naar de schoolbanken
 
Leadgeneratie, koude en warme leads, koude acquisitie... hoe stond het ook alweer in de schoolboeken? Het genereren van leads is zoals gezegd een belangrijke voorwaarde om je bedrijf te laten groeien. Leadgeneratie is in feite het verleiden van je potentiële klant, de prospect. Of zoals wij ze noemen: de droomklant. Een vooralsnog soort van eenzijdige paringsdans (of versierpoging?), waarbij het duidelijk mag zijn waar je naartoe wilt: liefde die van twee kanten komt. Ofwel, een duurzame klantrelatie. 
 
Een lead wordt in de boeken omschreven als iemand die belangstelling heeft getoond in je product of dienst – en zou je in die zin een ‘reizende droomklant’ kunnen noemen. Het verschil tussen een koude en een warme lead? Een koude lead is nog onbekend met jouw merk. Een warme lead daarentegen is reeds bekend met jouw product of dienst, hongerig naar meer informatie, heeft interactie met – en vertrouwen in – je merk, maar is misschien nog niet klaar om te kopen. Wat je wilt, is een hete lead. Bloedheet! Want die is klaar om te kopen – en hoeft door jou ‘slechts’ nog overtuigd te worden om aan te komen op de juiste plek van bestemming: jouw klantenbestand. 
 
Het zou mooi zijn als je je omzet volledig zou kunnen halen uit een eenmaal opgebouwd vaste klantenbestand. *Spoiler alert*: dit is niet de realiteit. Je zult opnieuw potentiële klanten moeten benaderen die nog niet bekend zijn met jouw merk – en ze hiervoor warm moeten maken: koude acquisitie. 
 
Met onze tips laat jij je droomklant zwichten. Of smelten;-) Toch koudwatervrees? Wij doen met liefde ons kunstje vóór jou, wij zijn de beroerdste niet. 
 
Genereren maar, die leads
 
Wanneer je een grote vijver met leads hebt om uit te vissen, kun je je droomklanten gaan opwarmen om bij jou te kopen. Maar hoe kóm je aan die leads? Komen ze, de beste tips om leads te genereren! 
•     Vind jouw droomklant: Kruip in het DNA van jouw droomklant! Ken je klant en weet waarom jij de perfecte oplossing in huis hebt voor diens        probleem. Ben zichtbaar! Zorgt dat je bent waar jouw droomklant is en zet jezelf in de spotlight: op social media, op events, you name it!
•     Online klanten verleiden: In dit tijdperk kun je hier niet meer omheen. Doe je voordeel met een mooie ranking in Google en geef content kado door prospects te vragen hun contactinfo achter te laten.
•     Koude acquisitie: Onze afdeling! Online leads genereren is een must, maar ga een écht gesprek niet uit de weg. Door persoonlijk contact kun je nog beter afstemmen op de problemen en wensen van de klant. Koud contacten leggen kan retespannend zijn. Heb je de ballen om te bellen? Zorg dat je voorbereid bent en neem de tijd voor een gesprek. En tot slot: oefening baart kunst!
•      Houd het persoonlijk: Een persoonlijke benadering heeft een groot voordeel ten opzichte van communiceren via een scherm. ‘Nee’ zeggen tegen een scherm is easy, maar een goede verkoper wimpel je niet zomaar af. Bovendien heeft nog nooit iemand zich minder bijzonder gevoeld door een persoonlijke benadering. En een klant die zich speciaal voelt...
•     Schakel Optimaal Leadgeneratie in: Een bang hert dat in een paar koplampen kijkt? Voel je ‘m? Of heb je simpelweg geen tijd om de hele dag te bellen? Sales uitbesteden is ook nog een optie. Laat ons doen waar we goed in zijn, wij vinden het nog leuk ook!
 
Zó laat je je koude leads – en je droomklant – smelten!
 
Leads, leads, leads... Maar hoe ontdooi je die koude leads, zodat jij straks bij je droomklant aan tafel schuift? Wat zijn de do’s and dont’s voor koude acquisitie? Zoals gezegd vindt er een hoop online plaats. Maar offline koude acquisitie – wil je het góed aanpakken – komt neer op:
•     Koud bellen: Veel en vaak – en met een portie engelengeduld. Want de cliche’s zijn ook hier niet van de lucht: iets met goed werk dat tijd nodig heeft en een goede voorbereiding die een berg werk scheelt. Breng je bedrijfsidentiteit én je droomklant in kaart – bel dus niet klakkeloos iedereen. Belscript? Check. En last but not least, maak een onweerstaanbare eerste indruk. Want dat kan maar één keer.
•     Fysieke mailing: Verras je droomklant eens met een pakketje dat zorgt voor die opgetrokken wenkbrauw en spontane glimlach – en vang de aandacht van je droomklant. Vaste prik – én succesnummer – in Optimaal’sdroomformule: een ludieke gadget die wordt bezorgd aan het adres van die belangrijke beslisser binnen de organisatie op jouw droomklantenlijst!
•     Netwerken op events: loop je droomklant (met voorbedachte rade) tegen het lijf op events en schuw het gesprek niet. Persoonlijker wordt het niet. Laat je goede voorbereiding en luisterende houding in je voordeel werken. 
 
Is de belangst hardnekking omdat je het lastig vindt om onbekenden te benaderen? Maak van uitstel geen afstel. Leadgeneratie uitbesteden is dan een goede oplossing! Laat ons de warme leads creëren zodat jij aan tafel kunt met beslissers binnen organisaties die op jouw droomklantenlijst staan!
 
Kom maar door met die extra tips: de do’s!
 
Beslagen ten ijs komen is wat we willen. We geven nog een paar laatste tips waarmee je zelfs net zoals Benthe aan een eskimo nog een ijsco verkoopt – en zelfs het grootste ijskonijn over de streep trekt:
•     Laat iemand bellen die niet bang is om afgewezen te worden. Voor een echte beller is een ‘nee’ slechts voer om nog gretiger te worden voor een ‘ja’. 
•     Geef koude acquisitie tijd, zaaaaaaaien is oogsten. 
•     Breng toegevoegde waarde: Op ongevraagd nietszeggende verkooppraatjes zit niemand te wachten. Weet waarom jouw product of dienst de oplossing kan zijn voor iemand’s probleem, dan zijn de oren gespitst.
•     Ben overtuigd van de meerwaarde van je product. ‘Leuren’ wordt dan ‘mensen willen helpen’ aan een oplossing. De aanschaf kan wellicht een kostenplaatje zijn, maar uiteindelijk niet duur!
•     Uitbesteden kan altijd nog! Je weet ons inmiddels te vinden;-)

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creƫert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.