Jingle bells: wel of geen acquisitie in december?

Knipper twee keer met je ogen en het is kerst. Personeelsborrels beginnen, jaarafsluitingen worden ingepland, vrije dagen opgenomen en de deuren van kantoor gaan voorzichtig op slot. Is dit dan je moment om te bellen?

  • 4 minuten
  • 9 december 2021

Benthe Timp

Acquisitie op een laag pitje

Traditioneel gezien sluiten veel bedrijven tussen kerst en nieuw hun deuren en doen een stapje terug. Misschien doe je dat zelf ook wel. Is iemand nu lastig vallen dan wel zo’n goed plan? Bedrijven zijn druk bezig met afronden en zitten vast niet te wachten op uitgebreide plannen en nieuwe ideeën. Allemaal aannames die er wellicht voor zorgen dat je niet belt en je acquisitie stil gooit. Maar hey, we leven bijna in het jaar 2022! Lang niet iedereen zit nu stil en zeker niet ieder bedrijf of elke branche komt tot stilstand. Zet je gedachten opzij, selecteer je beste ‘festive mood’ en bel gewoon. Je zult zien dat het bedrijfsleven heus niet stil staat.

Pas je in de begroting?

Richting het einde van het jaar, worden vaak begrotingen voor het nieuwe jaar gemaakt en afgerond. Met een beetje geluk tref je een bedrijf dat helder heeft welk deel van de begroting ze aan jouw dienst of product willen besteden. Misschien heb je zelfs nog een krent in de pap te brokkelen doordat je ogen opent en wordt de begroting nog aangepast. Klinkt mooi hé?

Veel bedrijven maken plannen voor een nieuw jaar. Blikken vooruit op wat het nieuwe jaar gaat brengen en waar budgetten en investeringen heen gaan. Jij kunt nu je kans pakken om een afspraak te regelen en als eerste, of misschien als enige, aan tafel te zitten. Is het niet nu, dan in het nieuwe jaar. En zo’n afspraak, biedt toch volop mogelijkheden? Denk alvast na over een fijne binnenkomer. Stuur alvast iets op of zorg voor een presentje bij de afspraak. Pro actief zijn én verrassen. Beter kan bijna niet.

Warm klantcontact

In koudere tijden is het bieden van een beetje warmte op zijn plek. Tenminste, wat ons betreft. Doe je geen koude acquisitie, focus je dan op je warme klanten. Zet ze even in het denkbeeldige zonnetje en doe een belronde om ze te bedanken voor het afgelopen jaar. Bedanken is natuurlijk het leukst als je ook iets kan weggeven. Je kunt je contactpersoon iets leuks geven, maar de rest van het team kan in deze tijd een extraatje vaak ook waarderen. Vraag wanneer warme worstenbroodjes welkom zijn of regel een lading kerstchocolade voor bij de koffieautomaat. Gegarandeerd blije gezichten, een bult erkenning voor je bedrijf én misschien zelfs een beetje social media aandacht voor je mooie gebaar.

Pak je kans

Kortom, ook deze periode is een geschikt moment voor acquisitie. Om ermee te starten, je kans te grijpen in begrotingstijden of je bestaande klanten te verrassen. Genoeg reden om te bellen dus. En mocht je er eigenlijk zelf niet op zitten te wachten, dan ben je maar één telefoontje verwijderd van ons 😉

Over de auteur

Benthe Timp

‘Alles is goed, maar een nieuwe lead is meer dan goed.’ En gelukkig is het vaak ‘meer dan goed’, want Benthe verkoopt aan een eskimo nog een ijsklont. Aan overtuigingskracht bij deze energieke dame geen gebrek.