In gesprek met Arno Bloks van Fonville

Arno Bloks is district manager Zuid Nederland voor Fonville Schoonmaakbedrijven, verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het kantoor in Helmond én al vanaf het prille begin klant bij Optimaal Leadgeneratie. En naar volle tevredenheid! We vragen hem het hemd van het lijf.

  • 2 minuten
  • 23 november 2021

Viola Markus

Heeft Fonville ervaring met leadgeneratie voordat Optimaal om de hoek kwam zetten?

Fonville is een landelijke schoonmaakorganisatie en vind haar oorsprong in de schoonmaak van vakantie- en recreatieparken. Nieuwe klanten kwamen altijd via via. We hebben geen accountmanagers in dienst of ooit eerder écht iets gedaan om commercieel aan de slag te gaan. Laat staan dat ik ooit koud heb gebeld! Ervaring met bedrijven die aangeven leads te genereren door te bellen hebben we wel, maar die samenwerking is altijd van korte duur geweest. Ik had altijd het vermoeden dat ze betaalt kregen per lead en dus de kwantiteit boven kwaliteit lieten gaan. Wat mij betreft een no go. Ik wil helemaal geen 15 afspraken in de week! Ik heb veel liever één kwalitatieve afspraak per maand.

En toen kwam je met Optimaal Leadgeneratie in contact?

Ik ken Viola al lang, maar zij nam initiatief door me aan te spreken met de vraag of het een goed idee was als zij voor Fonville zou gaan bellen. Dat is inmiddels vijf jaar geleden. We hadden destijds veel goede schoonmakers in dienst die elders zijn gaan werken omdat ze meer uren konden krijgen. Dat is natuurlijk niet fijn! Een goed moment voor Viola om in te springen.

Dus toch weer leadgeneratie proberen?

Mijn reactie was een twijfelachtige ‘nou, oké dan’. Ze vroeg me een lijstje met droomklanten aan te leveren waar ik écht graag voor zou willen werken. Dat deed ik. Vervolgens heb ik even afgewacht en het lukte haar gewoon! Het voelt als een één-tweetje met Optimaal. Zij bellen en ik kop ‘m in. Dat lukt echt alleen als de samenwerking goed gaat en je allebei hetzelfde doel voor ogen hebt.

Je merkte dus direct resultaat?

Ja en nee. Het is niet zo dat je ze aan de telefoon zet en de afspraken stromen binnen, maar dat is ook niet wat ik wil. Het duurt gewoon even, want ze doen hun werk écht goed. De kwaliteit van de gesprekken die de medewerkers voeren is dermate hoog, dat de afspraken die eruit volgen voor mij altijd nuttig en meestal een succes zijn. Optimaal is een perfecte filter: ze hebben feilloos in de gaten of een afspraak gaat werken of niet. Ik zie hen ook als collega en houd dat richting mijn potentiële klant graag in stand.

Zou wat jou betreft niet ieder bedrijf hierbij gebaat zijn dan?

Wat mij betreft is commercie de aorta van je bedrijf. Je moet op een bepaalde manier acquisitie doen om te blijven groeien, maar ik zie mezelf niet actief aan de slag gaan met acquisitie. Iedereen heeft z’n eigen expertise en wat mij betreft hebben Viola en haar team alles in huis om leadgeneratie op een kwalitatieve manier uit handen te nemen.

Heb je een voorbeeld van een goeie vangst mede dankzij team Optimaal?

Het gaat in onze branche vaak om vertrouwen winnen, voordat een klant overstag gaat. Dat vertrouwen moet in het voortraject al overgebracht worden. De bellers van Optimaal weten waar ze mee bezig zijn en kunnen een koude lead verwarmen en verrassen als de beste. Ze kunnen gewoon erg goed verhalen inkleden. Het is dankzij hen dat we meerdere vestigingen van een grote fastfoodketen aan ons klantenbestand hebben mogen toevoegen én preferred supplier zijn geworden van drie filialen van een internationale hotelketen. Dat zijn hele grote opdrachten, waar we zonder Optimaal nooit zomaar op gesprek waren gekomen.

Zou je de diensten van Optimaal aanraden aan andere bedrijven? Waarom?

Zeer zeker! Ze weten écht waar ze mee bezig zijn. Ze leveren kwalitatieve leads op, adviseren waar nodig, hebben goede ideeën en de communicatie verloopt vlekkeloos. Nog steeds. Vijf jaar geleden begon de samenwerking met Viola en iets later ook met Aggie. Inmiddels is het team aardig uitgebreid, maar passen ze stuk voor stuk bij de organisatie. Allemaal mensen mensen die warmte uitstralen. Het is een team van topmensen waar we graag mee te maken hebben!

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creëert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.