Employee Journey: op weg naar geluk

Werken. Of je nu wilt of niet, je zult eraan moeten geloven. Nogal wiedes dus dat je het naar je zin moet hebben op je werkplek. Toegegeven, niet iedere werkgever hecht daar waarde aan, hoe hard ze dat soms ook roepen. Bij Optimaal Leadgeneratie bouwt iedereen samen aan een prettige werkomgeving waarbij gewerkt wordt met een (oprechte) glimlach. Dit doen we door onze Employee Journey iedere dag weer te verbeteren!

  • 3 minuten
  • 15 januari 2020

Viola Markus

De Employee-wattes? Grote kans dat je eerder al eens gehoord hebt van de Customer Journey (de klantreis). Hierin worden alle stappen die de klant zet toegelicht: hoe maak je het proces zo aangenaam mogelijk? De Employee Journey is de tegenhanger die speciaal gericht is op werknemers en – minstens zo belangrijk – de bevordering van het werkgeluk. Een reis die wat ons betreft nooit eindigt en waarin er zéker nog grote stappen te zetten zijn!

De sollicitatie

De reis van de werknemer begint al bij het moment dat ze de vacature lezen. Dit is het moment waarop je de aandacht grijpt en – als het even kan – een glimlach tovert op zijn of haar gezicht. De potentiële werknemer moet immers bij ‘jouw clubje’ willen horen en niet bij de concurrent gaan solliciteren. Eenmaal in het sollicitatieproces zijn er een aantal belangrijke momenten: de ontvangstbevestiging, de uitnodiging, het gesprek en de uitslag. Deze momenten worden als zeer spannend ervaren, dus probeer die spanning weg te nemen door de sollicitant op zijn of haar gemak te stellen door het persoonlijk te houden. Niemand zit te wachten op geautomatiseerde e-mails of een gesprek dat meer weg heeft van een politieverhoor.

Hoe je dit concreet aanpakt is mede afhankelijk van de identiteit van je bedrijf. Ben je een formeel bedrijf, dan is de aanpak vanzelfsprekend anders dan wanneer je bedrijf informeel van aard is. Bij Optimaal Leadgeneratie maken we bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van een welkomstscherm waarop we iedereen persoonlijk welkom heten op ons kantoor. Zeggen we dat je dit ook moet doen? Zeker niet! Bekijk het altijd in het perspectief van je eigen organisatie, zodat je precies bereikt wat je wílt bereiken.

Aan het werk

Hoera! Je hebt een nieuwe werknemer. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om deze persoon ‘gewoon’ te laten weten wanneer hij of zij verwacht wordt te beginnen, maar dit kan beter én leuker! Je wilt namelijk al een glimlach veroorzaken voordat de nieuwe werknemer het kantoor betreedt. Stuur bijvoorbeeld een bos bloemen op om de kersverse medewerker succes te wensen of verzend een informatiepakket met een leuk extraatje. Juist wanneer je laat merken dat je er werk van maakt en er net zoveel zin in hebt als hij of zij, creëer je impact nog vóór de eerste werkdag. Ideaal, toch?

Waardering. Dat is de sleutel tot gelukkige werknemers, als je het ons vraagt. Wanneer er nooit (oprecht) wordt uitgesproken dat je werkzaamheden er écht toe doen en dat je een meerwaarde bent voor het team, dan is de kans groot dat je op ten duur minder gemotiveerd bent. Je werkt je immers suf en ziet er weinig voor terug. En wat dacht je van het groeiend aantal werknemers dat thuis komt te zitten met burn-outklachten? Een typisch geval van te veel hooi op de vork nemen en een leidinggevende die zich niet bekommert om het welzijn van het team. Eeuwig zonde, want het maakt de stap om weer aan het werk te gaan er niet kleiner op…

Zet het welzijn van je team dus altijd voorop. Nee, geen gemaar. Gewoon doen. Dat kost je misschien iets meer tijd – moeite zou het niet mogen zijn, want dan ben je bij voorbaat al verkeerd bezig! -, maar het levert je dubbel zoveel op. Gemotiveerde en gelukkige werknemers presteren namelijk veel beter en daar heb jij als leidinggevende dan weer profijt van. Een echte win-winsituatie! Maar hoe draag je zorg voor het welzijn binnen je team? Simpel: praten, praten, praten. Praten is écht cruciaal. Niet alleen in vergaderingen, functioneringsgesprekken of andere formele gesprekken. Nee, juist in de wandelgangen krijg je de kans om iemand echt te spreken. De drempel om alles op tafel te gooien wanneer je op het kantoor van de leidinggevende moet komen is immers veel groter dan wanneer je op ‘neutraal terrein’ een gesprek aanknoopt.

Afscheid

Neemt iemand afscheid van het bedrijf? Dat hoef je niet zomaar voorbij te laten gaan. Er zijn genoeg mogelijkheden om zelfs in de laatste fase van het werknemerschap aan het werkgeluk te sleutelen. Sla daarin vooral niet door. Je hoeft niet aan iemand zijn of haar been te gaan hangen en smeken om te blijven – ik betwijfel of dat überhaupt het geluk verhoogt -, maar maak van de uitwerkperiode een belevenis op zich. Bijvoorbeeld door een fijn afscheid met een verzorgde lunch, of een korte speech waarin je je waardering nog één keer uitspreekt over wat hij of zij voor het bedrijf betekend heeft. Ook gebeurt het meer dan eens dat een werknemer in de uitwerkperiode niet zo goed weet wat er nog verwacht wordt. Een duidelijke handleiding over de laatste weken en/of dagen schept duidelijkheid, waarmee iemand ook direct met een prettiger gevoel uitwerkt.

Helaas is er geen blauwdruk voor geluk op de werkvloer. Het is afhankelijk van meerdere factoren, zoals de bedrijfscultuur, de branche waarin je werkzaam bent, etc. Probeer dus te allen tijde je eigen Employee Journey te optimaliseren. Bijvoorbeeld door er kritisch met je team naar te kijken. Zij ervaren het vaak anders dan jij als leidinggevende, dus sta open voor hun ideeën. Zelfs na het schrijven van dit artikel durven wij bij Optimaal Leadgeneratie niet te beweren dat onze Employee Journey perfect is. Wel weten we dat stil zitten geen optie is, dus doe er in ieder geval íets aan. Anders gaan je medewerkers vroeg of laat lopen, en of je daar blij van wordt…?

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creƫert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.