De drie must-have eigenschappen van een accountmanager
Bij iedere functie heb je zo je kwaliteiten nodig. Maar wat zijn nou de onmisbare eigenschappen van een accountmanager?
Bij iedere functie heb je zo je kwaliteiten nodig. Sommige zijn zelfs essentieel om je vak te laten slagen. Een bakker die niet goed uit bed kan komen en zich vaak verslaapt, zal in de ochtend geen gevulde schappen hebben en op den duur niet echt klanten over houden. Maar wat zijn nou de onmisbare eigenschappen van een accountmanager?
1. Voert gesprekken als een pro
Met stip op nummer één is het kunnen voeren van een goed gesprek. Wat is een goed gesprek dan? In ieder geval eentje waar je de tijd voor neemt. Zowel aan telefoon als aan tafel. Bel of ben op tijd en plan voldoende tijd in voor je potentiële klant. Je hoeft er uiteraard geen halve dagen voor uit te trekken, maar in een rush je gesprek voeren omdat je weg moet is het andere uiterste.
Met voldoende tijd, heb je rust in je gesprek en kun je aandachtig luisteren. Dat laatste is meteen van essentieel belang als het gaat om het kunnen doorgronden van je gesprekspartner. Tijdens een goed gesprek luister je actief om inhoudelijk te reageren op wat er gezegd is én erachter te komen welke doelen je gesprekspartner heeft. Als accountmanager heb je die natuurlijk feilloos boven tafel en kun jij je hier perfect in verplaatsen. Met kleine voorbeelden uit de praktijk die inhaken op de drijfveren van je potentiële klant bevestig je heel rustig dat het bedrijf waar jij voor werkt toch wel errug interessant is.
2. Heeft zelfvertrouwen
Wat hebben een accountmanager en een salesmedewerker zonder zelfvertrouwen met elkaar gemeen? Precies, weinig succes. Als accountmanager moet je een gezonde dosis zelfvertrouwen hebben. Misschien zelfs een klein beetje attitude. Het is handig als je een indruk weet te maken, mensen met enig volume aanspreekt en ruimte durft in te nemen. Je weet dat je capabel bent en dat straal je uit. Het idee ‘schouders recht, borst vooruit’, maar dan van nature. Niet alleen moet je vertrouwen in jezelf hebben, ook vertrouwen in het bedrijf waarvoor je werkt met de bijbehorende diensten en/of producten. Je hoeft niet alle ins en outs te weten, maar goede basiskennis is van belang én eerlijk aangeven waar jouw kennis stopt. Je bent immers de accountmanager die specialisten inschakelt als je de vraag bij klant hebt gecreëerd.
3. Hongerig bij kansen en afwijzing
Een goede accountmanager is hongerig en competitief. Targets niet halen is geen optie. Het verwachte overtreffen is een ambitie op zich. Binnen hengelen die handel. Toch krijg je ook te maken met een keiharde nee. Misschien wel voordat je überhaupt je naam hebt kunnen uitspreken aan telefoon. Hoe ga je daarmee om? Afwijzing is voer voor meer actie. Om de volgende keer nóg iets beter je best te doen en die potentiële klant met bravoure over de streep te trekken.
Soms staat bij een ‘nee’ de deur nog op een kier. Dat voelt een accountmanager feilloos aan. Een kleine kans, maar het is er eentje. Een goede accountmanager heeft fijne voelsprieten voor kleine ingangen, mogelijkheden en bespeurt kansen van op kilometers afstand. Kansen bij de klant, maar ook in de markt. De typische accountmanager weet simpelweg: hier moet ik iets mee en het liefst snel.
Buiten kijf staat dat je je werk leuk moet vinden, want alleen dan kun je vooruitgang boeken en echt iets overdragen. Het is zeker geen schande om op sommige fronten nog een beetje te moeten bijschaven of leren. Jouw accountmanagers of de salesafdeling een boost geven? Viola is spreker en geeft trainingen om volledig thuis te raken in dé succesformule. Een must-have startpakket ;)