Breng je droomklant in de stem-ming!
Een eerste indruk maak je maar één keer! En dan kan ie maar beter goed zijn. Al is je boodschap inhoudelijk nog zo sterk, als je je stem niet goed gebruikt, dan leidt deze ten-mín-ste af.
‘Zijn er hier ook stoute kindertjes?’ Grote kans dat je bij het lezen van deze zin niet aan de paashaas denkt. De stem van Sinterklaas is er een uit duizenden. Herkenbaar aan het langzame tempo en de lage borststem. Je krijgt er direct een gevoel bij. Bestelt diezelfde man – baard en mijter thuis gelaten – een brood bij de bakker, dan zouden we ‘m waarschijnlijk niet herkennen. De Goedheiligman in zijn rol, is een sprekend voorbeeld van juist stemgebruik. Het heeft overtuigingskracht. Geen kind dat afhaakt, al zal de zak met kadootjes ook een rol spelen.
Bij koud bellen werkt het niet anders. Je kunt niet zonder goede boodschap – de zak met kado’s. Maar een stem met overtuigingskracht laat geloven – zoals die van Sinterklaas de kinderen laat geloven. Moraal van dit verhaal? Ben Sinterklaas. Mijter mag, hoeft niet. Maar zet je stem goed in! Hoe? Op de Wereld Dag van de Stem laten wij van Optimaal Leadgeneratie je weten hoe je jouw stem het hoogste podium geeft.
Een eerste indruk maak je maar één keer!
En dan kan ie maar beter goed zijn. Al is je boodschap inhoudelijk nog zo sterk, als je je stem niet goed gebruikt, dan leidt deze ten-mín-ste af. In het slechtste geval gaat jouw droomklant aan de andere kant van de lijn onverstoord door met zijn werkzaamheden, of begint driftig figuurtjes te tekenen... Afgehaakt. Omdat je niet overtuigend was, of klonk als Robin van ‘Bassie en Adriaan’. Een gemiste kans.
Je stem is een krachtig instrument, de impact ervan is vaak groter dan je denkt. Het ondersteunt je mate van invloed en geloofwaardigheid. De ander hoort feilloos of je zelfverzekerd bent, overtuigd van je eigen verhaal. Vice versa hoor je aan iemands stem snel genoeg of de ander geïnteresseerd is. Dit maakt jouw stem, maar ook die van de ander, bepalend voor de stem-ming van een gesprek.
Aan de telefoon geldt ook nog eens ‘geluid zonder beeld’. Zonder afleiding van iemands uiterlijk of gebaren, ga je direct af op de stem. Op de klankkleur – de sfeer die een stemgeluid bij je oproept. Met je stem breng je nuances aan. Je brengt een gesprek tot leven, maar je kunt het – door een verkeerde inzet van je stem – ook om zeep helpen. Kortom, je stem is je visitekaartje!
Stemgeluid in alle soorten en maten
Een presentatie, een feestje, een uitvaart. Uiteenlopende gelegenheden. Je kunt je voorstellen dat je bij elke gelegenheid je stem op een andere manier gebruikt. Goed gearticuleerd en niet te snel, versus energiek en luid, versus zacht met een juiste timing. Stemmen komen in alle soorten en maten. Of beter gezegd, je kunt je stem op veel manieren gebruiken. Of inzetten. Stemgebruik omvat alle aspecten van de gesproken taal, behalve de woorden zelf. Je kunt zorgvuldig kiezen wat je zegt, maar zeker ook hoe. Dat geldt ook in het geval van koude acquisitie, waarbij je stem een onmisbaar hulpmiddel is.
Je kunt je stem gebruiken om te variëren in:
• Intonatie
Van belang voor het begrijpen van de betekenis van je verhaal is je intonatie. Voorkom een monotone toon door te zacht of binnensmonds te praten. Zorg dat ze aan de andere kant van de lijn niet afhaken omdat jij je langspeelplaat hebt opgezet, of door een aaneenschakeling van éuh’s... *Booooring*
• Stemvolume
Wissel af in volume en breng je verhaal tot leven. Lees een kind het verhaal van ‘Roodkapje en de boze wolf’ maar eens voor zonder een keer zacht of hard te vertellen, grote kans dat het al ligt te slapen voordat het verhaaltje uit is.
• Articulatie
Je kent het wel... als je iemand niet goed hebt verstaan, dat de ander dan overdreven articulerend zichzelf herhaalt. Best irritant. Toch zit er een kern van waarheid in, want als je niet verstaanbaar bent, komt je verhaal niet aan. Laat staan over. Dus praat ‘voor in je mond’ – met tong en tanden – en liefst met een lage buikademhaling voor een verstaanbaar verhaal. Oefening baart kunst.
• Spreektempo
Inkoppertje. Door onzekerheid ben je soms geneigd te gaan ratelen. Niet doen, spreek net iets langzamer dan je gewend bent, dan is het goed te volgen. Maar niet te langzaam, je wilt ook niet dat de ander z’n schoonheidsslaapje inzet tijdens jouw verhaal.
• Timing van stiltes
Las op tijd een adem- of spreekpauze in, op het juiste moment. Durf een stilte te laten vallen. Het geeft de luisteraar de tijd of informatie te verwerken en jouzelf om je gedachten te ordenen.
• Toonhoogte
Een harde, lage stem wordt veelal geassocieerd met een zelfverzekerd iemand. Een zachte hoge stem daarentegen klinkt vaak wat onzeker en nerveus. Toch is bijna iedereen wel ooit wat zenuwachtig of gespannen. Ben dan Sinterklaas en probeer die lage stem – ze geloven je spontaan!
Train je stem, oefening baart kunst!
Gelukkig is je stem, zoals vaak onterecht wordt gedacht, geen gegeven. Je kunt je stem wel degelijk trainen – en ‘m polijsten tot de meest overtuigende versie. Voor die allerbeste (eerste) indruk! Natuurlijk wil je dat jouw droomklant aan je lippen hangt. En niet in de laatste plaats vanwege je boodschap.
Alle beschreven wijsheden over stemgebruik vatten we voor jou graag samen. Doe je voordeel met de beste tips voor het zo optimaal mogelijk inzetten van je stem, waarmee je alleen al die droomklant verleidt:
• Laat je horen! Belangst ruik je bijna door de telefoon heen... Als je stem aan het einde van de zin wegsterft, sta je al met 1-0 achter... Een zachte stem zonder volume mist overtuigingskracht, waardoor de kans klein is dat je als expert wordt gezien.
• Maar ben ook geen roeptoeter, want dan schiet je je doel voorbij. Een harde, luide stem wil niet zeggen dat je de aandacht vangt. In tegendeel. Balance is key. Een energieke, enthousiaste stem doet de truc – en behoeft geen decibellen.
• Gebruik een lagere borststem voor een vollere, warmere stem met overtuiging. Ben Sinterklaas. Of als Viola. Aan overtuigingskracht geen gebrek!
• Verlies jezelf niet in het belscript waardoor je gaat ratelen of op de automatische piloot een monotoon gesprek voert. Kom jij ongeïnteresseerd over, verwacht dan niet teveel van je klant...
• Houd je verhaal levendig door te spelen met volume en intonatie.
Nog steeds niet in de stemming om zelf die droomklant te bellen – dan is je sales uitbesteden ook nog altijd een optie. Wij zijn altijd in de stemming!