Blauwtjes lopen aan de telefoon; ook ons is het overkomen

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: blauwtjes lopen. Je herinnert je vast wel een compleet mislukte versierpoging of een genadeloos afgewezen sollicitatie.

  • 4 minuten
  • 8 maart 2022

Viola Markus

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: blauwtjes lopen. Je herinnert je vast wel een compleet mislukte versierpoging of een genadeloos afgewezen sollicitatie. Het liefst zou je dit zo snel mogelijk uit je brein wissen, want het is hoe dan ook erg pijnlijk. Aan de telefoon is dit niet veel anders. Ook wij maken af en toe telefoongesprekken mee waarvan het schaamrood op onze kaken staat.


Cock met c-o-c-k

Nancy gaat in telefoongesprekken altijd voor een ‘ja’. Ze is een perfectionistische commercieel medewerker die zorgt dat ze vóór ieder telefoongesprek alles weet over de persoon die ze aan de lijn krijgt. Alleen over de schrijfwijze van een achternaam is nog wel ooit discussie. Tijdens een telefoongesprek vroeg Nancy daarom het volgende: ‘Is uw naam met C-o-c-k?’ Waarop de reactie van de lead was: ‘Het is misschien wel een lul, maar het is gewoon Kok.’ Nancy: ‘Ja maar ik bedoelde van de serie Baantjer…’ Dit zijn van die momenten waarop je niet weet of je moet lachen of huilen. 

Te veel shag gerookt

Als leadcreator maakt Willem bedrijven enthousiast voor zijn aanbod. Vaak lukt dit, maar soms krijgt hij nogal geschrokken reacties. Een keer belde hij met de telefoon van Benthe naar een lead. De lead neemt op en schrikt zich gelijk helemaal rot. Hij verwachtte een zachte vrouwenstem, maar kreeg de zwoele zware mannenstem van Willem te horen. Willem loste dit vervolgens heel subtiel op door te zeggen dat ‘ze’ (Benthe dus) te veel gerookt had. Hopelijk had de potentiële klant een goed gevoel voor humor.

 

Jullie dragen geen kleding?

Miriam is bijna vergroeid met de telefoon. Als commercieel medewerker barst ze van de ervaring en die gooit ze dan ook graag in de strijd. Toch heeft ook Miriam uitspraken gedaan die ze liever achteraf iets anders verwoord zou hebben. Zo belde ze ooit voor een bedrijf wat bedrijfskleding verzorgd. Toen het gesprek met de potentiële klant gaande was zei ze: ‘Ohh, jullie dragen geen kleding?’ Helaas hebben we geen opnames van hoe dit gesprek verder verliep.

‘Excuses, ik zat aan de verkeerde knopjes’, ook zo’n typische uitspraak die regelmatig gemaakt wordt aan de lijn, maar heel anders geïnterpreteerd kan worden door mensen met een dirty mind. En hoe zit het met Viola? Ook zij kan wat vinkjes zetten in de blauwtjes lopen checklist. Ze had bijvoorbeeld ooit de verkeerde persoon aan de lijn, zonder dat ze het door had. Dit kwam omdat de voornaam van de betreffende persoon deed vermoeden dat het een vrouw was, maar eigenlijk was ze op zoek naar een man. Oeps! Ook over ongelukkige lachbuien kan Viola meepraten. 

Zo zie je maar, ondanks dat we dag in dag uit aan het bellen zijn, komt het voor dat we ooit een blauwtje lopen. Gelukkig gebeurt het maar zelden en kunnen we er achteraf altijd om lachen. En fouten maken is menselijk toch? 

Over ons

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creƫert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.