Acquisitie in de metaverse

VR-brillen, virtuele bijeenkomsten en games waar je helemaal in zit. De ene is er fan van, de andere ziet het als ver-van-mijn-bed-show. Toch is het enorm in opkomst en voor diegene die een beetje verder kijkt, eigenlijk al niet meer weg te denken in de toekomst. In dit blog een kleine gooi naar wat ons mogelijk te wachten staat. We bespreken wat de metaverse is (huh, wat?) en belangrijker nog: zien we toekomst in virtuele acquisitie in de metaverse?

  • 4 minuten
  • 13 januari 2022

Viola Markus

Metaverse. Pardon?

Het internet is inmiddels ruim 40 jaar oud en in vrijwel niemands leven meer weg te denken. Of we daarmee de toekomst hebben? Welnee, er wordt inmiddels gewerkt aan een ‘tweede generatie’ van het internet, de metaverse. Hierbij gaat het om een online 3D-wereld van aan elkaar gekoppelde virtuele ruimtes waar gebruikers interactief kunnen deelnemen. Met behulp van een avatar en VR-bril kun je rondlopen, kijken, deelnemen, anderen ontmoeten én zelf bouwen aan deze wereld. Je zou het een nieuw universum kunnen noemen waarin je gedeeltelijk gaat leven of werken, mét VR-set op je koppie. Voorlopig dan.

Het begrip metaverse horen we steeds vaker, maar het blijft een redelijk abstract en vaag begrip. Het begin is er, maar het wachten is op één van de bedrijven die hun best doen de eerste te zijn die groots uitpakt met deze nieuwe wereld. Tot die tijd is het misschien interessant om de mogelijkheden te verkennen. Zeker nu iedereen door corona meer en meer gewend is om op een afstandje aanwezig te zijn en digitaal samen te werken.

Avatar acquisitie

Laten we voor het gemak even aannemen dat de metaverse er komt en dat het eruit ziet als een gelikte wereld waarin iedereen maar wat graag wil verblijven. Dan zou het zomaar eens dé plek kunnen zijn om jouw droomklant tegen het lijf te lopen! Het afstandelijke van ‘het koude telefoontje’ is eraf en je hebt meteen de mogelijkheid om persoonlijk contact te maken. Toch is er nog een veilige afstand, aangezien je iemand niet face-to-face ziet maar met elkaars avatar in gesprek gaat. Hoef je niet eens te zorgen voor gewassen haar en een likje mascara, al is dat over het algemeen toch wel fijn 😉

Maar wat is dan slim om te doen? Je persoonlijke poppetje samenstellen zoals jij wil dat iemand je ziet of juist dichtbij jezelf blijven zodat je potentiële klant werkelijk ziet met wie die te maken heeft. Wat ons betreft dat laatste. Mensen doen zaken met mensen. Ook al ben je een virtuele versie van jezelf, het is wel zo fijn als de verwachtingen kloppen wanneer je elkaar in het echt ziet. Als die situatie in de toekomst voorkomt. En stel je voor dat de techniek zo hard vooruit gaat en je eigen hologram represent is voor je, dan ontkom je er sowieso niet meer aan. Gewoon trots en zelfverzekerd die wereld in stappen.

Een heleboel mogelijkheden

De metaverse klinkt nu nog als een ver van ons bed show, maar de hedendaagse ontwikkelingen en technieken gaan hard. Het kan dus zomaar eens dichterbij zijn dan we nu denken. Een beetje speculeren over de toekomstige mogelijkheden kan geen kwaad, hoewel dit blog over tig jaar ook zomaar eens kan opduiken en een lachertje kan zijn. Dat weten we nu toch niet, dus daar komen wat opties.

  • Droomformule next level. We verwarmen, verrassen en verleiden jouw potentiële klant met onze droomformule. Nu is die gebaseerd op onze eigen ervaring en kennis, waarbij we nog steeds voornamelijk in de telefoon kruipen. Daarbij zal Optimaal op zoek moeten naar virtuele manieren om de juiste persoon aan te spreken. Wij denken aan een creatieve openingsgroet, een digitale ‘relatiegeschenk’ dat interesse wekt of misschien zelfs het faciliteren van mystery ontmoetingen die nieuwsgierigheid prikkelen.
  • Optimaal als virtuele collega. We zijn al een verlengstuk van je organisatie en praktisch bij je in dienst, dus deze stap is tegen die tijd misschien wel te zetten. Stel je voor: een medewerker van Optimaal Leadgeneratie die als virtuele collega de acquisitie doet voor jouw bedrijf. Misschien doe je het liever met je eigen avatar en laat je ‘jezelf’ door ons besturen tijdens bepaalde virtuele bijeenkomsten, borrels of evenementen.
  • Virtuele trainingen. Waar we nu diverse trainingen aanbieden op locatie of bij ons op kantoor, zouden we tegen die tijd een super fancy digitaal kantoor kunnen inrichten speciaal voor het bijwonen van onze trainingen. Uiteraard zetten we de beleving van ons offline kantoor graag voort, dus het is te hopen dat we dit online ook kunnen. We gaan er vanuit dat de mogelijkheden nog veel groter en grootser zijn, dus met die beleving gaat het vast goed zitten zodat we ook in VR kunnen prikkelen.

Je hoort het. We kunnen ons een beeld schetsen van de mogelijkheden. Hoewel er natuurlijk ook genoeg haken en ogen te schetsen zijn aan acquireren in de metaverse, vermoeden we dat er zeker wat te halen valt. Sommige bedrijven zullen misschien zelfs enkel een virtueel kantoor hebben, maar voorlopig zal acquisitie via telefoon én de manier die wij hanteren toch nog blijven bestaan. Het is al zo oud en dat vegen we echt niet zomaar van tafel.  Misschien durven we wel te zeggen dat het toch nog een flink aantal jaren blijft zoals het is, aangevuld met nieuwe expertise op virtueel vlak? Wie weet.

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creëert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.