Aan alle slapende leads: this is your wake-up call!

Het verschil tussen een slapende hond en slapende lead? Die hond vooral lekker laten liggen.

  • 4 minuten
  • 17 maart 2023

Viola Markus

Leads genereren. Je gaat lekker! Nee, die nieuwe leads komen niet op een presenteerblaadje in jouw databestand, je moet het hebben van je skills om die ijskoude lead op te warmen tot die droomklant. Je business groeit. Doe je goed, vooral vieren die successen! Maar wat als je je bedenkt dat je ook al beschikt over een ingedutte database met (al) lauwe leads. Van ooit klant tot masterclass-aanmeldingen, tot de ‘klikkers’ op je website – met de eerder getoonde interesse in jouw dienst of product als gemeenschappelijke deler. Een vat vol potentie dat alleen nog even onder de broedlamp mag. Nóg meer succes. Maar, hoe schud je die lauwe leads wakker uit hun winterslaap?  
 
Op Wereld Slaapdag schudden we eerst jou wakker, met onze tips en tricks! Dan is het jouw beurt om je slapende leads tot leven te wekken. Ze op te warmen, te verrassen en te verleiden... tijd voor vuurwerk – niks slapen – knallen met die business! Hoe? Laat dat maar aan Viola en haar topteam over. Haar ‘levenswerk’ heeft zij gegoten in de Droomformule – het paradepaardje van Optimaal Leadgeneratie. Een gouden formule die je de verleidkunsten leert om je slapende (en koude) leads als een pro op te warmen tot bloedjehete droomklanten.  
 
Nieuwe leads bij de vleet, waarom toch investeren in een slapende lead? 
 
Het verschil tussen een slapende hond en slapende lead? Die hond vooral lekker laten liggen. Maar waarom eigenlijk die moeite nemen? De volgende zeer goede redenen zouden je over de streep moeten trekken: 
 
•   Je contactpersoon is hét lijntje met het beslissingsteam binnen een onderneming; 
•   Een lauwe lead is geen koude meer – en heeft eerder bevestigd dat jouw dienst of product voor hen aantrekkelijk was, zo niet de oplossing voor zijn probleem; 
•   De relatie/communicatie met de prospect was in orde – tot het moment waarop het contact stil viel. 
 
Wist je dat – statistisch gezien – één op de vijf slapende leads waarschijnlijk opnieuw belangstellend zijn wanneer jullie relatie nieuw leven wordt ingeblazen? Liefde op het tweede gezicht bestaat! Dus ga voor de wake-up call: volume AAN en blijf ‘snoozen’ – en dus in beeld.  
 
Red je (klant)relatie - van waakvlam naar vlammen! 
 
Oké, je bent overtuigd van de potentie – de ‘vergeten’ gouden business. Goedzo! Maar hoe pak je die nieuwe versierpoging nu aan? Ga je voor die goede openingszin, stuur je een ludieke verrassing of sta je – verstopt in een taart – ineens bij je ‘ex’ op de stoep? Surprise! En wat is belangrijk om rekening mee te houden? Want die eerste poging liep uit op een ‘als we elkaar tegenkomen, zeggen we gedag’... Het vuur gedoofd. Laat die waakvlam ontsteken in een vurige ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’-relatie! 
 
Met welke versierpoging win jij je verloren liefde terug? 
 
•    Sluit je een deal met een copywriter voor die maandelijkse niet-saaie nieuwsbrief – met uiteraard voor de lezer superinteressante informatie? 
•    Bied je een ‘deze kans krijg ik never nooit meer’-korting aan?  
•    Schrijf je een zó’n reteinteressante blog dat ze aan je lippen hangen? 
•    ‘Master’ jij je masterclass? 
•    Buit jij je sociale kanalen uit met uiteraard inhoud die boeit – via blogs of video’s? 
•    Organiseer je een event, webinar of workshop waarbij je alles uit de kast haalt? 
•    Schrik je zelf van de originaliteit van die vette gadget die op de post gaat om je sleaping beauty te verrassen? Vaste prik – én succesnummer – in de Droomformule van Optimaal! 
•   Laat je diezelfde ingehuurde copywriter ook nog zo’n geweldige, verrassende, maar altijd persoonlijke e-mail uit z’n mouw schudden waarmee die slapende lead niet anders dan kan zwichten? 
•   Pak je de telefoon en laat je je beste paard(en) van stal het koude kunstje doen?  
•   Of – als je durft – verover je het hart opnieuw door een verrassingsbezoek? Overweeg dan om de taart-outfit achterwege te laten... Het draait uiteindelijk om de inhoud. Letterlijk en figuurlijk.
 
Waar je ook voor kiest, voorkom een nieuwe ‘break-up’ 
 
Ideëen te over om die slapende leads opnieuw te verleiden. Alles leuk en aardig, maar als je het doet, doe het dan goed. No more break-ups. Dus zorg voor een juiste boodschap, een niet te weigeren, wánt perfect afgestemd aanbod, houd het altijd persoonlijk en maak duidelijk waarom je een ‘tweede kans’ verdient. Heb je eenmaal bepaald met wie je de relatie nog een kans wilt geven, vergroot je kansen en neem deze stappen in acht: 
 
•   Kruip in het DNA van je klant. Weet wat hem beweegt, om het juiste aanbod te bepalen. Maak dit interessant genoeg, zodat weer voor je vallen.  
•    Haak in op relevante nieuwsfeiten. Vertel waarom jouw dienst perfect aansluit bij het succesvolle product dat je prospect zojuist op de markt heeft gebracht. Interesse en belangstelling getoond - check. 
•    Pijl de interesse en deel een relevant bericht met waardevolle info. Behoefte is één, stem er vooral op af, maar is er ook bereidheid? Laat je niet verleiden tot een verkooppraatje, maar focus op hoe jij van meerwaarde kunt zijn voor die ander – en dus op de reden waarom je elkaar ooit zo ‘leuk’ vond.  
•   Wijzig je communicatiekanaal. Communiceerde je voorheen voornamelijk via e-mail? Gooi het eens over een andere boeg en houd het spannend, je weet hoe het werkt in een relatie... En een e-mail is nu eenmaal makkelijk te negeren. Benut je sociale media of stuur een videoboodschap – als een van de weinigen vang je zonder twijfel direct de aandacht. Of bel! Je hebt vast nog wel ergens het telefoonnummer;-) 
 
Droom de Droomformule – boek een sessie met Viola! 
 
Zorg dat het niet blijft bij dromen over die droomklant – en dat jij degene bent die goed slaapt! De Droomformule drómen? Doe een wake-up sessie met Viola. 
 
Je sales uitbesteden omdat koude acquisitie nu eenmaal niet jouw tweede natuur is, of omdat je druk bezig bent met andere uitdagingen die het ondernemersschap met zich meebrengt? Koud bellen? Wij liggen er niet wakker van, daar komen we graag ons bed voor uit! Nieuwe potentiele liefdes, maar ook verloren liefdes (her)veroveren we graag voor je. 
 
Maak je liever zelf die geweldige tweede indruk op je droomklant, of gewoon die allereerste? Laat je dan verleiden tot een training bij Viola – de Koningin van de leadgeneratie! Op locatie, op het eigen honk of online... 1 op 1, in een kleine groep, met een selecte club collega’s of volledig op maat? Met ons kun je alle kanten op! Slaap er gerust een nachtje over. 
 

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creƫert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.