Ben jij benieuwd wat leadgeneratie is? In dit artikel leggen wij het uit. Zeker in de koude acquisitie is leadgeneratie een belangrijk begrip. Daarom is het goed om te weten wat het precies inhoudt en hoe je er zelf mee aan de slag kunt gaan.
Wat is leadgeneratie?
Om deze vraag te kunnen beantwoorden, is het goed om eerst te weten wat een prospect is. Een prospect is een persoon die behoefte heeft naar een product of dienst. Deze persoon weet echter niet dat jij de oplossing kunt bieden. De prospect wordt pas een lead wanneer er interesse ontstaat in de producten of diensten van jouw bedrijf. Het proces dat je doorloopt om van een prospect een lead te maken, heet ‘leadgeneratie’.
Online
Nu je weet wat het is, gaan we kijken hoe dat er dan in de praktijk uitziet. Er zijn twee categorieën binnen de leadgeneratie, namelijk: online en offline. Online leadgeneratie heeft veel raakvlakken met online marketing. Je maakt gebruik van advertenties op sociale media of Google AdWords, om zo jouw oplossing kenbaar te maken bij de prospect.
Een andere aanpak kan zijn om juist bruikbare (SEO-)content te creëren die antwoord geeft op de vragen van de prospect, met als ultieme doel om diegene uiteindelijk zover te krijgen contactgegevens achter te laten. De salesafdeling kan vervolgens contact met diegene opnemen om over te gaan tot een afspraak.
Offline
En dan heb je de offline leadgeneratie. Daar zijn wij van Optimaal dag in, dag uit mee bezig. Wij hanteren daarbij onze unieke Droomformule om de leadgeneratie tot een succes te maken. Met de Droomformule achterhalen wij de droomklant op basis van een analyse van reeds bestaande klanten. Daar zoeken wij vergelijkbare prospects bij die telefonisch benaderd worden. Is er interesse, dan komen we een stap dichter bij een lead.
Lees meer: Wat is telefonische acquisitie?
Na het eerste contact sturen we een pakketje toe, een leuke gadget die de aandacht van de prospect zeker zal grijpen. Een week later wordt dit pakketje opgevolgd met een tweede belletje. Hier zal beslist worden of de prospect een lead wordt en over wil gaan tot het maken van een afspraak. Het goede nieuws: deze aanpak heeft succes en leidt tot aanzienlijk meer afspraken dan wanneer we enkel afkomen met één telefoontje. Heb je interesse in het uitbesteden van leadgeneratie? Neem dan contact met ons op.
Geen idee hoe je je offline leadgeneratie aan moet pakken? Wij voorzien je graag van advies tijdens onze trainingen. Ook kan Optimaal Leadgeneratie volledig ontzorgen op dit gebied met onze telefonische acquisitie.
Lees meer: 7 tips voor koude acquisitie en de laatste leadgeneratie trends