Wat is leadgeneratie? Alles wat je moet weten over leads!

Het is een term die je in de sales vaak tegenkomt: leadgeneratie. Maar wat is dat eigenlijk, en hoe werkt leadgeneratie? In deze blog leggen we je alles uit over dit proces en welke technieken je kunt gebruiken.

  • 7 minuten
  • 3 september 2021

Viola Markus

Het is een term die je in de sales vaak tegenkomt: leadgeneratie. Maar wat is dat eigenlijk, en hoe werkt leadgeneratie? In deze blog leggen we je alles uit over dit proces en welke technieken je kunt gebruiken.

We kijken ook even naar de voor- en nadelen en laten je meteen weten of acquisitie en leadgeneratie niet toevallig hetzelfde zijn. En voor de leergierige salesprofessionals die door de bomen het bos niet meer zien, hebben we een begrippenlijst met de meest belangrijke termen gemaakt.

Waarom moet ik aan leadgeneratie doen?

Het genereren van leads is het proces waarin je als bedrijf op zoek gaat naar potentiële klanten en probeert om die mensen enthousiast te maken over jouw producten of diensten. Een lead is dus een ander woord voor potentiële klant. Veel bedrijven maken onderscheid tussen twee verschillende soorten leads: marketing qualified leads (MQL) en sales qualified leads (SQL).

Die eerste groep zijn potentiële klanten die hebben aangegeven interesse te hebben in producten of diensten. Dit zijn dus mensen waar je achteraan moet, om ze te overtuigen van een aankoop, maar die nog niet klaar zijn om die aankoop te doen. De tweede groep is al verder in het besluitproces, want een SQL is een potentiële klant die bereid is om te betalen. Dit zijn kwalitatieve leads waar je verkoopteam achteraan kan!

Voordelen en nadelen van leadgeneratie

Het lijkt heel logisch dat je aan lead generation moet doen: ieder bedrijf heeft behoefte aan nieuwe klanten. Toch zijn er zowel voordelen als nadelen aan leadgeneratie. We kijken eerst even naar de nadelen:

  • Leadgeneratie richt zich maar op een bepaalde groep mensen: potentiële klanten. Er is nog een hele groep andere mensen die nog nooit van jouw bedrijf gehoord hebben. Door te veel te focussen op het generen van leads, vergeet je misschien te werken aan de naam en reputatie van je bedrijf.
  • Leadgeneratie kan complex zijn. Er kunnen een hoop verschillende elementen bij komen kijken zoals online marketing en telefonische acquisitie. Indien je hier niet in gespecialiseerd bent is het vaak beter om de taak te outsourcen.

Beide nadelen nemen natuurlijk niet weg dat het genereren van waardevolle leads erg belangrijk is voor ieder bedrijf. Door zowel te werken aan je naamsbekendheid als aan het genereren van leads kun je de vruchten plukken van de voordelen:

  • Leadgeneratie zorgt op de korte termijn voor veel rendement, omdat je potentiële klanten omzet in betalende klanten.
  • Door actief bezig te zijn met leads zoeken, zorg je ook voor een hogere kans op verkoop, omdat er constant nieuwe klanten bijkomen.
  • Het zorgt ook voor overzicht binnen je bedrijf, zeker op de business to business-markt. Als je weet welke bedrijven potentiële klanten zijn, kun je een beter inschatten wat voor omzet je gaat draaien in de toekomst.
  • Leadgeneratie leent zich uitstekend om te berekenen wat je eigenlijk hebt aan al die marketingcampagnes. Sterker nog, veel salesprofessionals berekenen de kosten per lead: zo weet je precies wat het zoeken van nieuwe klanten je kost en oplevert. Vooral bij online marketing technieken als Facebook en Google ads kun je in een oogopslag zien wat de kosten per lead zijn, via de uitgebreide dashboards.

Hoe kom ik aan nieuwe leads?

Leads genereren zorgt dus voor nieuwe klanten die willen betalen voor je producten of diensten. Het is dus wel duidelijk waarom leads genereren zo belangrijk is. Maar op welke manier begin je nu aan dit proces? Er zijn verschillende technieken die je kunt inzetten om efficiënt leads te genereren.

Het is goed om te weten dat leadgeneratie vaak wordt gebruikt om online processen te beschrijven, maar er zijn ook genoeg voorbeelden van offline leadgeneraties. Een netwerkbijeenkomst, beurs of evenement waar je aanwezig bent met je bedrijf is eigenlijk ook gewoon een vorm van leads genereren, we noemen het alleen meestal niet zo.

Online leads genereren kan op een aantal manieren. Het idee achter deze technieken is eigenlijk altijd dat je gegevens verzamelt van potentiële klanten, zodat je erachter komt hoe je ze kunt overtuigen. Een paar voorbeelden van leadgeneratie:

Whitepapers

Laten zien dat je een expert in jouw vakgebied bent, werkt altijd goed. Bedrijven én consumenten gaan het liefst in zee met een partij met veel ervaring en kennis. Een whitepaper is een document waarin je niet alleen iets uitlegt, maar ook laat zien dat jij de partij bent met relevante kennis.

Vaak kunnen relevante leads een whitepaper downloaden via je bedrijfswebsite. Het downloaden is gratis, maar je moet wel je gegevens achterlaten. Zo verzamel je als bedrijf gegevens van mogelijke klanten.

E-mailmarketing

E-mailen is goedkoper dan bellen. Door emailgegevens van leads te verzamelen, kun je hen via gepersonaliseerde e-mails overtuigen om uiteindelijk betalende klanten te worden.

Leads genereren via de email gaat meestal automatisch. Je hebt tools die je helpen bij het maken en verzenden van e-mails. Dat maakt het mogelijk om leads meteen een mailtje te sturen als zij iets downloaden van je site, of op een contactknop klikken. Deze tools worden Marketing Automation Software genoemd en maken het proces een stuk minder arbeidsintensief.

Het identificeren van websitebezoekers

Mensen die je site bezoeken, zijn vaak een interessante doelgroep. Met software is het mogelijk om deze bezoekers te identificeren, bijvoorbeeld aan de hand van een IP-adres. In combinatie met een database of andere gegevens, kun je zo een profiel creëren van deze mogelijke leads.

Omdat je weet welke sitepagina’s deze leads bezoeken, is het makkelijker om relevante content aan te bieden.

Sociale media

Sociale media zoals LinkedIn en Facebook zijn ideaal voor leadgeneratie. Het zijn laagdrempelige platformen waar je eenvoudig contact kunt leggen met potentiële klanten. Vaak hebben sociale mediaplatformen ook zelf producten ontworpen waardoor het proces makkelijker gaat. Zo kun je bijvoorbeeld meer leads genereren via Facebook, zonder daar veel tijd aan kwijt te zijn.

Callcenters

Heb je toch meer vertrouwen in bellen dan in e-mailen? Dat is niet gek, want bellen is een stuk persoonlijker. Maar Optimaal Leadgeneratie heeft een veel beter idee dan gewoon zomaar een callcenter. Meer weten? Bekijk hier dan onze strategie voor jouw nieuwe callcenter.

Content marketing

Voor veel bedrijven is online leadgeneratie veel belangrijker geworden dan de offline variant. De meeste aankoopprocessen, zowel in de businessmarkt als de consumentenmarkt, beginnen tegenwoordig online. Een belangrijk onderdeel van de leadgeneratiestrategie is voor veel bedrijven dan ook content marketing.

Met deze vorm van online marketing inspireer en help je jouw doelgroep. Je zet professionele content online, bijvoorbeeld in de vorm van blogs of video’s, die relevant zijn voor jouw klanten. Content marketing is eigenlijk een optelsom van een paar belangrijke elementen: relevante content, op het goede moment, via het beste kanaal.

Is leadgeneratie niet hetzelfde als acquisitie?

Het leadgeneratie proces is onderdeel van de acquisitie van een bedrijf. Waar je met leadgeneratie potentiële klanten opzoekt, is acquisitie het bredere proces van het uitbreiden van je klantenkring en het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Dat kan alleen als je weet waar die nieuwe potentiële klanten zich bevinden, dus het generen van leads is een onmisbaar onderdeel van acquisitie.

Uiteindelijk maakt het ook niet zoveel uit welke naam je aan het proces geeft, het belangrijkste is dat je als bedrijf actief op zoek gaat naar nieuwe klanten. Zo zorg je ervoor dat je kunt blijven groeien.

De wereld van leadgeneratie

De wereld van leadgeneraties is best ingewikkeld. Van online marketing funnels tot prospects, op een gegeven moment zie je de bomen door het bos niet meer. Optimaal Leadgeneratie heeft de belangrijkste termen op een rijtje gezet, zodat je precies weet waar je mee bezig bent.

  • Funnel. Dit is een denkbeeldige trechter. Mensen die op je site komen gaan door deze funnel heen. Aan het begin van deze trechter ben je een oriënterende bezoeker van de site, en als het goed is ben je aan het eind van de funnel een kopende klant.
  • Leads. Leads zijn eigenlijk gewoon mogelijke klanten. Een lead is dus nog geen overtuigde klant, want leads kunnen ook op niets uitdraaien.
  • Prospects. Een prospect is een potentiële klant die ook nog eens in de juiste doelgroep zit. Een prospect heeft in tegenstelling tot een lead ook contact opgenomen met jou; er is dus geen sprake meer van eenrichtingsverkeer.
  • Lead nurturing. Dit is de naam van het proces waarin je zorgt dat leads ook daadwerkelijk klanten worden. In het nurturingproces leidt je een lead door de funnel zodat het een prospect wordt.
  • MQL. Een marketing qualified lead. Met andere woorden: een lead die zich nog in de oriëntatiefase bevindt. Deze leads moet je nog overhalen en laten zien dat jij een oplossing biedt voor hun probleem.
  • SQL. Een sales qualified lead. Deze lead heeft al interesse getoond in jouw producten en zit dus verder in de funnel dan een MQL.
  • Leadgeneratie B2B. Het genereren van leads op de business to business-markt. Dit is de meest voorkomende variant van leads genereren,
  • Leadgeneratie B2C. Dit is het genereren van leads op de business to consumer-markt. Je zoekt als bedrijf geen andere bedrijven om mee te werken, maar naar particulieren die producten of diensten kopen.

Mijn bedrijf heeft leadgeneratie nodig!

Merk jij dat je niet altijd een overzicht hebt van potentiële klanten, of dat je sneller zou kunnen groeien door meer klanten te werven? Optimaal Leadgeneratie kan je helpen met dit proces. We helpen je ook met het opstellen van een leadgeneratie strategie. Neem contact met ons op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden. Dan kan via deze link, maar je kunt ons ook gewoon bellen of appen.

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creƫert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.