Bakkie doen?

Wat is een lead? Alles wat je moet weten over leads

In de wereld van marketing ga je op een gegeven moment de term ‘lead’ tegenkomen. Maar wat is een lead eigenlijk? In deze blog vertellen we je niet alleen wat een lead is, maar gaan we ook een stapje verder. Van prospects tot warme leads, we gaan het allemaal uitleggen.

Een lead is een partij die interesse heeft getoond in jouw producten of diensten. Dit kunnen zowel particulieren als bedrijven zijn. Een lead is dus een potentiële nieuwe klant, waar je achteraan kunt. Het is wel goed om te beseffen dat een lead nog geen betalende klant is: de strijd is dus nog niet gestreden. De letterlijke betekenis van lead in het Nederlands is spoor, wat ook goed past bij de praktische vertaling: het is een spoor naar een mogelijke klant.

Leads kunnen bezoekers van je website zijn, iemand die mailt om meer informatie, of die iets downloadt van jouw site en daarbij gegevens achterlaat. Maar een lead is vooral een teken voor jou om in actie te komen, want je wilt van zoveel mogelijk leads betalende klanten maken. De beste manier om je ideale klant binnen te slepen is door vol in te zetten op een leadgeneratie campagne.

Alle soorten leads op een rijtje

Nu je weet wat een lead is, kijken we nog even verder in de wereld van marketingtaal. Er zijn namelijk verschillende soorten leads. Wat is bijvoorbeeld een warme lead? En wat is een MQL? We hebben vier soorten leads voor je op een rijtje gezet:

Koude lead

Een koude lead (oftewel cold lead) is eigenlijk de minst interessante lead. Dit is een potentiële klant die eigenlijk nog heel weinig van je bedrijf en de waarde die jij kunt toevoegen weet. Andersom weet jij ook nog niet heel veel van deze partij. Het bereiken van deze leads is ook best moeilijk, want niet iedereen zit op aanbiedingen te wachten van een bedrijf dat ze nog niet kennen.

Bij koude leads is het daarom belangrijk om te zorgen dat ze jouw bedrijf eerst leren kennen. Lees onze blog over koude acquisitie om daar meer over te leren.

Warme lead

Een warme lead is al interessanter dan een koude lead, omdat deze lead jouw bedrijf al kent. Denk bijvoorbeeld aan iemand die al op de website heeft rondgekeken, of die ergens op heeft gereageerd. Deze partij weet dus al wat je te bieden hebt, en heeft interesse getoond.

Marketing qualified lead (MQL)

Een lead die interessant is voor je marketingafdeling noem je een MQL of marketing qualified lead. Deze lead bevindt zich in de oriëntatiefase, maar weet al wel dat jij een van de opties bent. Tijd om deze lead over te halen!

Sales qualified lead (SQL)

Een lead die interessant is voor je salesafdeling. Deze lead is al voorbij de oriëntatiefase en heeft duidelijk aangegeven met jouw bedrijf in zee te willen gaan. Een SQL is de makkelijkste lead om op korte termijn om te zetten naar een betalende klant. Een ander woord voor een SQL is ook wel business lead.

Er is best wat overlap tussen deze verschillende soorten leads. Dat komt vooral omdat het geen officiële termen zijn: elke marketingafdeling gebruikt de term lead anders. Daarom is het vooral belangrijk om in de gaten te houden of er potentiële klanten zijn en hoe je die omzet naar betalende klanten. De naam die je aan zo’n klant geeft, is dan minder belangrijk.

Wat is het verschil tussen lead en prospect?

Om een compleet antwoord te geven op de vraag wat leads zijn, is het ook belangrijk om even te kijken naar prospects. Een prospect is een bijzonder soort lead. Deze potentiële klanten zitten namelijk in de juiste doelgroep die jij voor jouw bedrijf hebt opgesteld. Dat maakt ze hele interessante leads om beter naar te kijken.

Een heel groot verschil tussen lead en prospect is er dus niet, maar het is als bedrijf wel belangrijk om goed in de gaten te hebben welke potentiële klanten interesse hebben en of deze klanten ook in de juiste doelgroep zitten. Jij moet als bedrijf niet alleen relevant zijn voor klanten, jouw klanten moeten natuurlijk ook relevant zijn voor jou.

De wereld van acquisitie

Jij weet nu ook precies wat een lead is, en wat je er als bedrijf mee kan! Leads zijn onmisbaar als je wilt groeien, want iedereen heeft nieuwe klanten nodig, toch? Er zijn ontzettend veel manieren om nieuwe leads te genereren. Optimaal Leadgeneratie helpt jouw bedrijf met het kiezen van de juiste aanpak, zodat je zo eenvoudig mogelijk aan nieuwe potentiële klanten komt. Neem contact met ons op of bel naar 085 130 22 12, dan kijken we samen naar de jouw leadgeneratie.

You're out of business if you don't approach your prospects

Neem contact met ons op

Bel ons als je durft, wij nemen deze taak graag uit je overvolle of klamme handen. Maar we kunnen het je natuurlijk ook gewoon leren. Durf je nou echt niet te bellen? Mail ons dan.

085 130 22 12

Loop jij wél warm voor koude acquisitie? Wij zijn altijd op zoek naar belkanjers!

Welkom bij Optimaal Leadgeneratie

Kies uw favoriete drankje en plan een afspraak!

  • Koffie

    Melk en suiker naar wens

  • Decaf

    Koffie zonder cafeïne

  • Cappuccino

    Koffie met melk en schuim

  • Latte Macchiato

    Koffie met melk en schuim

  • Thee

    Veel verschillende smaakjes

  • Water

    Water zonder koolzuur

  • Bruisend water

    Water met koolzuur

  • Cola

    Frisdrank

  • Cola zero

    Frisdrank 0% suiker

Vrijblijvende afspraak maken?

Vul het onderstaande formulier in

Durf je ons niet te bellen?

WhatsApp ons dan