Wat is cold canvassing?

Misschien heb je de term wel eens voorbij horen komen: cold canvassing. Maar wat is dat eigenlijk? En hoe werkt het? In deze blog leggen we niet alleen uit wat het precies is, we vertellen je ook of het iets voor jouw bedrijf is.

  • 5 minuten
  • 3 september 2021

Benthe Timp

De betekenis van cold canvassing

Cold canvassing is gelukkig helemaal niet ingewikkeld uit te leggen. Het is een term die vooral in het bedrijfsleven wordt gebruikt. Oorspronkelijk was het een kwestie van naar bedrijventerreinen rijden en overal aanbellen. Het was toen een ontzettend populaire manier van nieuwe leads verzamelen. Tegenwoordig is het niet meer zo’n ding om echt langs te gaan bij bedrijven en maar gewoon aan te bellen, en wordt cold canvassing vaker telefonische acquisitie of direct mailing.

Deze manier van leads genereren is niet altijd de meest populaire manier, maar het is wel een bewezen methode om aan nieuwe klanten te komen. Het verzamelen van klantgegevens en het leggen van het eerste contact is voor elk bedrijf ontzettend belangrijk. Met cold canvassing zoek je in één keer contact met heel veel nieuwe klanten. Dit is een goede manier om elke week een aantal afpraken in je agenda te schieten.

Wat is het verschil tussen cold canvassing en koude acquisitie?

We kunnen een heel simpel antwoord geven op deze vraag: er is geen verschil. Cold canvassing is gewoon de Engelse term voor koude acquisitie. Maar wat is koude acquisitie? Heel simpel gezegd benader je mensen zonder dat ze daarom gevraagd hebben. Dat kan telefonisch, maar dus ook persoonlijk. De bekendste vorm, cold calling, is vooral bekend geworden van de energiemaatschappijen die na of tijdens het avondeten bellen. Dit wordt uiteraard als storend ervaren en is daarom niet de ideale manier om succesvol telefonische acquisitie te plegen.

Hoe werkt cold canvassing?

Ondanks de soms negatieve connotaties is cold canvassing voor heel veel bedrijven ontzettend belangrijk. Het is vaak de enige manier om potentiële klanten te benaderen waar je nog nooit eerder contact mee hebt gehad. Er zijn een aantal methodes die veel worden gebruikt in de wereld van koude acquisitie:

  • Cold calling

We hadden het er net al even over: bellen met mensen die je nog nooit gesproken hebt, maar waarvan je wel weet dat het potentiële klanten kunnen zijn. Met bijvoorbeeld het register van de KVK kom je aan telefoonnummers van bedrijven die voor jou interessant zijn.

  • E-mailcampagnes

Het e-mailen van bedrijven of consumenten is een tweede doeltreffende methode om het eerste contact te leggen met nieuwe klanten. Mensen reageren vaak ook positiever op mailtjes dan op een telefoontje.

  • Het ouderwetse canvassen

Met collega’s de straat op en van deur tot deur gaan. We moeten toegeven: dit gebeurt niet vaak meer, maar het was vroeger bijzonder effectief. Wie weet werkt het voor jouw bedrijf nog steeds!

Ondanks dat je in het geval van cold canvassing de potentiële klant nog nooit gesproken hebt, ben je natuurlijk wel goed voorbereid. Voordat je contact legt met mensen, steek je eerst veel tijd in de voorbereiding. Je hebt namelijk een aantal dingen nodig.

Het klantprofiel is het allerbelangrijkst. Wat voor soort bedrijven of consumenten passen bij jouw bedrijf? Je moet er zo zeker mogelijk van zijn dat een partij met jou in zee wilt gaan voordat je begint met je koude acquisitie. Helemaal zeker weten doe je het natuurlijk nooit, want dan heet het warme acquisitie.

Als je weet aan wat voor soort profiel jouw ideale klanten moeten voldoen, is het tijd om te kijken naar een doelstelling. Wil je met je campagne vooral mensen kennis laten maken met je bedrijf of meteen al de volgende stap zetten en op zoek gaan naar betalende klanten? Het zijn beide realistische opties, maar van tevoren kiezen zorgt voor een grotere succesfactor.

Wil je meer weten over cold canvassing en koude acquisitie, of heb je hulp nodig bij het genereren van leads? Optimaal Leadgeneratie zorgt er d.m.v. onze droomformule voor dat jij aan tafel komt te zitten met jouw ideale klanten. Neem vooral contact met ons op!

Over de auteur

Benthe Timp

‘Alles is goed, maar een nieuwe lead is meer dan goed.’ En gelukkig is het vaak ‘meer dan goed’, want Benthe verkoopt aan een eskimo nog een ijsklont. Aan overtuigingskracht bij deze energieke dame geen gebrek.