Wat is acquisitie?

Zonder klanten heeft een bedrijf geen bestaansrecht. Om voor klanten interessant te zijn en blijven moet je niet alleen kwaliteit bieden, maar ook in staat zijn om jouw aanbod succesvol over het voetlicht te brengen.

  • 3 minuten
  • 6 oktober 2020

Viola Markus

Acquisitie betekenis

Zonder klanten heeft een bedrijf geen bestaansrecht. Om voor klanten interessant te zijn en blijven moet je niet alleen kwaliteit bieden, maar ook in staat zijn om jouw aanbod succesvol over het voetlicht te brengen. Dat laatste is een vak apart en wordt acquisitie genoemd. De term ‘acquisitie’ komt uit het Latijn en betekent ‘verwerven’.

Wat is acquisitie marketing?

Van e-mailcampagne tot koude acquisitie B2B: alles wat je doet om nieuwe klanten te werven valt onder de noemer acquisitie marketing. Hierin komen twee vakgebieden bij elkaar: verkoop (sales) en marketing. Ze raken elkaar, maar er zijn ook verschillen. Een goed marketingconcept is het vertrekpunt, met als fundament in ieder geval een sterk merk en een onweerstaanbaar aanbod. Tijdens acquisitie plegen gebruik je die propositie om potentiële klanten te vinden en binden. Een goede verkoper is in staat om koopsignalen te herkennen en benutten, maar hoeft niet noodzakelijk ook een goede marketeer te zijn.

Hoe kun je zelf acquisitie plegen?

Er zijn talloze methoden, technieken en strategieën om acquisitie te plegen, dus begin altijd met het bedenken van een plan van aanpak. Een greep uit de mogelijkheden:

  1. Nieuwsbrief. Door regelmatig relevante kennis te delen middels een nieuwsbrief kun je autoriteit opbouwen en vertrouwen wekken. Belangrijk hierbij is wel dat het belang van de lezer centraal staat. Je nieuwsbrief mag dus niet verworden tot een digitale reclamefolder, maar je kunt uiteraard wel laten zien wat je te bieden hebt.
  2. Sociale media. De moderne communicatiemix is multimediaal. Sociale media zijn een uitstekende manier om je merk te positioneren en te profileren. Of een platform al dan niet relevant is, hangt af van onder meer je merkidentiteit, je doelgroep en je doelstellingen. LinkedIn leent zich bijvoorbeeld goed voor B2B acquisitie, terwijl Instagram over het algemeen goed past bij B2C acquisitie gericht op een relatief jong publiek.
  3. Adverteren. Van oudsher is adverteren een geijkt middel voor acquisitie. Met name online adverteren biedt de mogelijkheid om een specifiek publiek aan te spreken. Dat vergt wel kennis van zaken, want Search Engine Advertising (SEA) is een vak apart.
  4. Netwerken. Nog een klassieker. Netwerken is en blijft een effectieve wijze van acquisitie, mits goed uitgevoerd. Niets zo krachtig als persoonlijk contact. Zorg wel voor een overtuigende elevator pitch. Of het nu diep in de nacht is bij een bruiloft, of op zaterdagochtend langs het voetbalveld: interessante klanten kun je overal tegenkomen. Dan moet je wel je verhaal klaar hebben. Kun jij in 2 minuten een potentiële klant overtuigen met een elevator pitch?
  5. Leadgeneratie. Zorg ervoor dat je eigen bedrijfswebsite in orde is. Dat lijkt misschien een open deur, maar vaak is daar nog veel winst te behalen. Dit wil niet alleen zeggen dat het verhaal klopt, maar ook dat de sales funnel op de juiste wijze is ingericht. Leadgeneratie dus, waarbij over iedere stap van de customer journey goed is nagedacht. Leadgeneratie kun je gaandeweg steeds meer optimaliseren.
  6. Search Engine Optimization (SEO). In het verlengde van leadgeneratie kun je zoekmachinevriendelijke teksten (laten) schrijven. Daarmee kun je digitale bezoekers die daadwerkelijk een relevante vraag/behoefte hebben, verleiden om jouw website te bezoeken. Daar belanden ze vervolgens in de sales funnel. Acquisitie kan zo grotendeels geautomatiseerd verlopen, hoewel het aan te raden is om altijd de mogelijkheid te bieden persoonlijk contact te hebben. Een goede SEO-strategie kost in beginsel veel tijd en inspanningen, maar biedt wel veel potentie gedurende een langere periode.
  7. Warme acquisitie. Bestaande klanten zijn goud waard. Zij zijn immers al bekend met je bedrijf en weten wat je te bieden hebt. Trouwe klanten moet je koesteren. Vergeet ook de rest van je bestaande netwerk niet, want ook daar kunnen zich potentiële klanten bevinden.
  8. Koude acquisitie. Vroeg of laat ontkom je er niet aan: koude acquisitie, ofwel het werven van volledig nieuwe klanten. Dat is tricky, want zij kennen je bedrijf nog niet en juist de eerste ervaringen maken of kraken het proces van acquisitie. Benieuwd hoe je dat slim aanpakt? Lees dan onze .
  9. Telefonische koude acquisitie. ‘Cold calling’ is een bijzondere vorm van koude acquisitie en wordt daarom apart benoemd. Telefonische verkoop is zonder meer uitdagend, maar met een grondige voorbereiding en goede training gaan er – letterlijk – nieuwe deuren voor je open.
  10. Maak een giveaway. Schrijf een whitepaper of e-book over een onderwerp dat bij je prospects leeft. Maak er geen reclamepraatje van, maar deel nuttige inzichten waar ze écht iets aan hebben. Zo laat je zien dat je weet waar je het over hebt en creëer je een opening om het gesprek aan te gaan.

Wat is cruciaal bij acquisitie plegen?

Succesvol acquisitie plegen is wat anders dan plichtmatig een verkoopverhaal afraffelen. Het gaat ook niet om jou, maar om de ander. Je moet goed begrijpen wat er in iemand omgaat. Waar loopt je prospect tegenaan? Welk probleem los je op? Welke mogelijke beren zijn er op de weg en hoe kun je die tackelen? Cruciaal daarbij is om je gesprekspartner mee te nemen in het proces. Laat hem of haar zelf tot de conclusie komen dat jouw oplossing écht gaat helpen. Daarom leg je de kiem voor een trouwe klant en daar gaat het uiteindelijk om. Verkoop is het primaire doel van acquisitie, maar niet het eindspel: het gaat erom dat je een gezonde klantrelatie opbouwt.

Wat zijn acquisitiekosten?

Acquisitie plegen kost uiteraard geld. Het bedrag varieert sterk per bedrijf en per sector, maar bij opkomende bedrijven betreft het vaak 10 tot 30 procent van hun omzet! Daaronder vallen alle kosten die nodig zijn om effectief klanten te werven. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een (online) evenement, maar ook aan het befaamde kopje koffie bij een persoonlijke kennismaking. Het budget voor acquisitie marketing is vrijwel altijd begrensd. Alle reden voor een doordachte aanpak. Er zijn ook activiteiten die naast arbeidsinzet geen additionele kosten met zich meebrengen, zoals het benaderen van kennissen en klanten.

Wat betekent ‘acquisitie naar aanleiding van deze vacature word niet op prijs gesteld’?

Acquisitie kan ook als storend ervaren worden. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de vermelding ‘acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld’. Vaak wordt deze zin bij vacatures geplaatst om te voorkomen dat bureaus gespecialiseerd in werving en selectie contact opnemen. Zo’n expliciete melding dien je uiteraard te respecteren.

Wanneer schakel je een acquisitie bedrijf in?

Acquisitie is als de brandstof die het bedrijf draaiende houdt. Bedrijven hebben nou eenmaal klanten nodig, en dat geldt net zo goed voor startups als voor gevestigde namen. Acquisitie plegen kun je leren, maar het helpt wel als je er enige affiniteit mee hebt. Past het niet in jouw strategie om zelf met acquireren aan de slag te gaan? We kunnen je ook volledig ontzorgen en de leads op een presenteerblaadje aanleveren. Neem daarvoor contact met ons op en ontdek wat Optimaal Leadgeneratie voor je kan betekenen.

 

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creƫert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.