Het verschil tussen relatiebeheer en accountmanagement

Het lijkt op elkaar, maar er zijn wel degelijk verschillen. Een relatiebeheerder heeft een andere rol dan een accountmanager, hoewel ze allebei intensief klantcontact onderhouden. Wat is het verschil tussen relatiebeheer en accountmanagement? Je leest het in deze blog.

  • 4 minuten
  • 16 november 2020

Viola Markus

Wat doet een accountmanager?

Een accountmanager is bij uitstek een commerciële functie. Een accountmanager is primair verantwoordelijk voor het binnenhalen van opdrachten bij zowel bestaande als nieuwe klanten. Daarom onderhoudt een accountmanager intensief contact met een aantal accounts (= klanten).

Kernwoorden zijn:

  • Zakelijk instinct
    • Waar liggen de kansen?
  • Oog voor strategie
    • Hoe pakken we het aan?
  • Onderhandelingsvaardigheden
    • Hoe brengen we vraag en aanbod bij elkaar?

Wat doet een relatiemanager?

Een relatiebeheerder heeft ook veelvuldig klantcontact, maar dan uitsluitend met bestaande accounts. Waar de accountmanager zich vooral richt op het binnenhalen van omzet, focust de relatiemanager meer op het opbouwen en onderhouden van klantrelaties.

Een succesvolle relatiemanager koestert klanten, weet tijdig waar de behoefte ligt, en heeft bij vragen altijd een antwoord paraat. Vanuit die rol kan er ook omzet gegenereerd worden, maar dat is niet het hoofddoel.

Kernwoorden zijn:

  • Netwerken
    • Klantrelatie is key
  • Servicegericht
    • Hoe kunnen we anticiperen op klantwensen?
  • Representatief
    • Je bent het ‘gezicht’ van de organisatie

Hoe word je een goede accountmanager?

Een succesvolle accountmanager is altijd alert en slagvaardig, toch? Niet helemaal. Dat zijn weliswaar nuttige eigenschappen, maar het geheim van een goede accountmanager schuilt in andere vaardigheden.

Met stip op één: luisteren. Het draait niet om jou, maar om je klant. Of beter gezegd: de behoefte van de klant. Dus luister, stel vragen en wees bescheiden.

Tip: we hebben een aparte blog geschreven waarin we verder ingaan op de belangrijkste eigenschappen van een accountmanager.

Hoe word je succesvol in relatiebeheer?

Ook relatiebeheer draait om communicatie. En dat is meer dan een halfslachtig belletje uit plichtsbesef.

Net als accountmanagement heeft ook relatiebeheer alles te maken met aandacht. Relaties hebben onderhoud nodig en dat vraagt om interesse. Klanten willen waardering, het gevoel krijgen dat ze belangrijk voor je zijn. Dat kun je niet faken, jouw aandacht moet oprecht zijn. En ja, dat kost tijd en energie.

Zie je dat niet zitten? Begin er dan liever niet aan: iets ‘half’ doen levert doorgaans niets op en is dus pure verspilling. Wist je trouwens al dat Optimaal Leadgeneratie je hierbij kan helpen? Met onze ervaring in relatiebeheer houden wij jouw klanten graag warm.

Overeenkomsten relatiebeheer en accountmanagement

Relatiebeheer en accountmanagement zijn verschillende dingen. Ze hebben allebei een specifieke functie en daaruit afgeleid doel.

Toch zijn er ook overeenkomsten en dat heeft alles te maken met communicatie.

Een aantrekkelijk aanbod begint weliswaar bij een sterke propositie, maar hoe je daarover communiceert maakt het verschil tussen succes en mislukking. Zowel voor accountmanagers als relatiebeheerders is communicatie key. En dan gaat het dus om menselijke eigenschappen: luisteren, vragen stellen, interesse tonen, allen met 100% aandacht. In essentie eenvoudig, maar in de praktijk gaat het vaak mis.

Benieuwd hoe wij dat aanpakken? Neem dan contact op voor meer informatie.

Wil je meer weten over acquisitie, relatiebeheer en accountmanagement? Volg ons blog voor tips, inzichten en achtergronden.

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creƫert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.