7 Verkooptechnieken toegelicht

Verkooptechnieken zijn vaardigheden die je helpen om het verkoopproces succesvol te doorlopen. De termen verkooptechniek en verkoopproces worden geregeld door elkaar gebruikt, maar er is dus wel degelijk een verschil tussen beide. In dit artikel lichten we zeven verkooptechnieken toe die jij vandaag nog kunt toepassen om van jouw verkoopproces een succes te maken.

  • 3 minuten
  • 3 juni 2020

Viola Markus

#1 – Het zijn mensen: behandel ze ook zo

De eerste uit het lijstje verkooptechnieken is hopelijk geen verrassing: de persoon met wie je belt is géén geldautomaat. Het is een mens.

Desondanks is het voor veel mensen die koude acquisitie voeren niet vanzelfsprekend de luisteraar ook als mens te behandelen. Ergens begrijpen we dat wel, want je belt immers om een product of dienst te verkopen. Het doel van het gesprek draait dus om geld verdienen.

Toch is het een verkeerde mindset. Zéker wanneer het voor de ander duidelijk merkbaar is. De kans dat je acquisitie succesvol is, wordt aanzienlijk kleiner wanneer de luisteraar het gevoel krijgt dat je een nummertje bent. Behandel iedereen die je belt dus met oprechte aandacht. Wat ons betreft een van de belangrijkste verkooptechnieken voor een geslaagde acquisitie.

#2 – Verkopen is luisteren

Denk jij dat je pitch het belangrijkste is bij het voeren van koude acquisitie? Besef dan goed dat luisteren minstens zo belangrijk is.

De valkuil bij koude acquisitie is dat je je te veel wilt houden aan het belscript dat je hebt gemaakt. Het zijn echter de reacties van je contactpersoon die het verschil kunnen maken. Luisteren is daarom essentieel, zodat je koopsignalen en bezwaren kunt signaleren en daarop in kunt spelen.

Zorg ervoor dat degene die je belt zich gehoord voelt en speel in op hoe het gesprek verloopt. Merk je dat hij/zij met bepaalde vragen zit? Probeer deze dan te beantwoorden, ook al past dat misschien niet in je belscript. Uiteindelijk is het belscript bedoeld als handvat en mag je hier gerust van afwijken. Zo speel je perfect in op de behoefte en reactie van je prospect.

#3 – Verkoop een oplossing

Wanneer je koude acquisitie voert, ben je volgens deze verkooptechniek niet zozeer bezig om je product of dienst aan de man te brengen. Een betere mindset is namelijk: je verkoopt een oplossing.

Behoefte is immers vaak gebaseerd op een probleem waarvoor jouw product zomaar eens de oplossing kan zijn. Een verstandige verkooptechniek is dan ook om in eerste instantie niet je product te benadrukken, maar het probleem te benoemen en te verifiëren of de contactpersoon dit herkent. Welke frustraties ervaart hij of zij, waar ligt een pijnpunt van jouw prospect?

Vervolgens blijk jij de reddende engel met je product of dienst!

#4 – Stem je verhaal af op je publiek

De ervaring leert dat je – zeker bij grotere bedrijven – niet direct je contactpersoon aan de telefoon krijgt. Je krijgt dan te maken met ‘poortwachters’: de secretaresse of receptioniste die jou doorschakelt naar de persoon in kwestie.

Het is goed om je taalgebruik hier op aan te passen. Vakjargon kan bij je gewenste contactpersoon bekend zijn, maar niet bij de poortwachter. De kans dat je daardoor minder snel wordt doorgeschakeld, is aanwezig.

Kortom: luister altijd naar wie je te spreken krijgt en pas daar je woordkeuze en boodschap zo goed mogelijk op aan.

#5 – Ben onderscheidend

Dit is stiekem onze favoriete verkooptechniek: zorg ervoor dat je onderscheidend bent. Je contactpersoon heeft immers al genoeg keuzes te maken.

Maak het hem of haar dus zo gemakkelijk mogelijk door jezelf onweerstaanbaar te presenteren. Geen “duizend-in-een-dozijn”-aanpak dus, maar probeer dat wat jou uniek maakt, optimaal te benutten.

Bij Optimaal Leadgeneratie doen we dat onder meer door het verzenden van een leuke gadget die inspeelt op het onderscheidend vermogen. Zo blijven we gegarandeerd top-of-mind bij de contactpersoon.

#6 – Schiet niet meteen in de verkoopmodus

Koude acquisitie kan lastig zijn. Je wilt dolgraag iets verkopen, maar juist dat kan een valkuil zijn.

Nee, een verkooptechniek die beter werkt, is het planten van een zaadje. Het eerste gesprek is immers een kennismaking. Daarna is het een kwestie van water geven.

Bij Optimaal Leadgeneratie doen we dat bijvoorbeeld door de prospect (de droomklant) een ludieke gadget toe te sturen per post. Pas bij de opvolging gaan we oogsten wat we gezaaid hebben: is er behoefte aan die afspraak die we graag zouden willen?

#7 – Blijf je belscript optimaliseren

Een goed belscript is je beste vriend tijdens het voeren van koude acquisitie. Denk daarbij echter niet dat je klaar bent wanneer je er een geschreven hebt. Een goed belscript wordt namelijk altijd geoptimaliseerd, simpelweg omdat je er al doende achter komt wat werkt en wat niet.

Bovendien: het is altijd goed om je belscript enigszins bij te schaven voor de persoon die je gaat spreken. De contactpersoon van het ene bedrijf is immers totaal anders dan die van het andere, en dat vraagt dus ook een unieke aanpak.

Meer informatie over verkooptechnieken?

Is je interesse gewekt en wil je meer te weten komen over verschillende verkooptechnieken?

Lees dan vooral ook onze andere blogs. Daarin leer je onder andere zelf een belscript maken en hoe telefonische acquisitie werkt.

Heb je vragen of behoefte aan ondersteuning van jouw acquisitie? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creƫert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.