Tip voor koude acquisitie: Belscript maken

We horen het vaker dan ons lief is: mensen die bang zijn om te bellen. Bang voor het niet kennen van de gesprekspartner, bang voor het niet weten wat diegene gaat vragen… Inmiddels hebben talloze excuses de revue gepasseerd, waarvan er welgeteld precies nul een goede reden zijn om niet te hoeven bellen.

  • 4 minuten
  • 12 maart 2020

Viola Markus

Makkelijk praten, voor een specialist in telefonische koude acquisitie, zul je nu denken. Toch is er geen reden voor belangst als je je goed voorbereidt. Een belscript maken doet wonderen!

Een script? Om te bellen? Dan kun je toch niet spontaan reageren? Zeker wel. Het belscript dient – ondanks dat de naam dat misschien doet vermoeden – niet als een vaststaande tekst die je woord voor woord op moet dreunen. Daar maak je niemand gelukkig van, inclusief jezelf.

Nee, het belscript gebruik je enkel en alleen als houvast: een basis waar je op terug kan vallen wanneer je even niet meer precies weet wat je wil zeggen.

Maak je belscript

Heb je dus last van belangst of wil je dolgraag iets bereiken met dit gesprek, dan doe je er goed aan om de tijd te nemen voor een gedegen voorbereiding. Pak een vel papier of open een tekstverwerker op de computer en schrijf op wat je hoofddoel is van het gesprek. Bijvoorbeeld: het maken van een afspraak met een potentiële klant. Dit is het startpunt van je belscript.

Vind je bellen echt lastig? Dan is het aan te raden om dat wat je wil zeggen zo letterlijk mogelijk uit te schrijven. Bijvoorbeeld: “Goedemiddag, mijn naam is Marie Janssen van Lekke Kraan BV. Ik bel u, omdat…” et cetera. Heb je je basispraatje uitgeschreven, dan is het raadzaam om ook in kaart te brengen wat de reactie van de gesprekspartner kan zijn.

Welke vragen kun je verwachten? Zo kun je je ook daar al op voorbereiden en de kans op verrassingen verkleinen. Helemaal waterdicht wordt het natuurlijk nooit, maar je maakt het jezelf zéker makkelijker!

Robot

Eenmaal je belscript geschreven? Zorg dan dat je het een paar keer aandachtig doorleest. Zo weet je wat je wil zeggen en is de kans groter dat je niet alles letterlijk voor gaat lezen tijdens het gesprek.

Liever een ‘uh’ teveel, dan een geautomatiseerd praatje. Niets is immers zo vervelend als wanneer je gesprekspartner het gevoel krijgt de zoveelste in de rij te zijn aan wie je het riedeltje opdreunt. Je bent immers geen robot, toch?

Wees ook voorbereid op ‘nee’

Bij het opstellen van een belscript moet je er rekening mee houden dat je gesprekspartner misschien niet direct overtuigd is. Ze hebben misschien al een andere partij of geven direct aan dat er geen budget is.

Wil jij weten hoe je om moet gaan met deze twee – en nog 10 andere – bezwaren? Lees dan verder in onze whitepaper.

Download gratis whitepaper

Kom je er niet uit? Neem contact op

Wil het na het lezen van deze blog nog niet lukken om een belscript te maken of je belangst onder controle te krijgen? Wij helpen je natuurlijk graag verder. Bijvoorbeeld met een training of zelfs door voor jou de telefonische koude acquisitie te doen. Dit doen wij met de inzet van onze eigen formule.

Nieuwsgierig? Bel ons als je durft of stuur een e-mail.

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creëert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.