Bakkie doen?

Telefonische acquisitie: hoe pak je het aan?

Telefonische acquisitie: de een zweert erbij, de ander wil er niets van weten. Toch is het een van de meest doeltreffende salesmethodes voor de zakelijke markt. Het is echter niet verstandig om lukraak telefonische acquisitie te gaan voeren. Een goede voorbereiding en een passende strategie vergroten immers de kans op succes. Wij geven je in dit artikel een paar tips over hoe je telefonische acquisitie het beste aan kunt pakken.

 

Telefonische acquisitie start met een bellijst

Heb je eenmaal duidelijk in het vizier wie je droomklanten zijn, dan is het zaak om een kwalitatieve bellijst samen te stellen van bedrijven waar jij graag voor wilt werken. Het is natuurlijk makkelijk om hier alleen bedrijfsnamen en telefoonnummers in te zetten, maar wij dagen je uit om verder na te denken dan dat.

Ga eens op onderzoek uit, op zoek naar de contactpersoon die jij aan de lijn moet zien te krijgen. Wanneer je belt, is de kans dat je in eerste instantie een ‘poortwachter’ te spreken krijgt groot. Dit kan een secretaresse zijn, of bijvoorbeeld een receptioniste. Het noemen van een naam vergroot daarbij de kans dat je doorverbonden wordt. Dit in tegenstelling tot iets algemeens als ‘ik ben op zoek naar jullie hoofd technische dienst’. Mocht je geen naam van een contactpersoon vinden, dan zit er natuurlijk niets anders op.

 

Schrijf een belscript

Is het na het maken van een bellijst tijd om te starten met telefonische acquisitie? Nee, zeker niet! Eerst doe je er goed aan om een belscript te schrijven. Zo denk je al op voorhand na over wat je wil zeggen en hoe je dat gaat doen. Telefonische acquisitie is immers toch een spel van verleiden en dat spel ga je niet winnen wanneer je zinnen vol zitten met uh’s en slecht geformuleerd zijn.

Lees meer: Tips voor koude acquisitie: maak een belscript

 

Luisteren is goud waard

Wil je het maximale uit je telefonische acquisitie halen (en dat wil je), dan moet je deze regel écht in je oren knopen: luisteren is goud waard. Het klinkt misschien logisch, maar we merken dat er vaak kansen blijven liggen doordat er slecht geluisterd wordt.

Koopsignalen en bezwaren worden niet opgevangen, terwijl juist deze waardevolle informatie tot een afspraak of verkoop kan leiden. De kunst is dan ook om het gesprek niet direct te beëindigen zodra je een ‘nee’ krijgt, want juist die afwijzing biedt gek genoeg weer nieuwe kansen. We schreven al eens eerder een artikel over hoe jij van een ‘nee’ een ‘ja’ kunt maken!

Lees meer: Tips voor koude acquisitie: breng bezwaren in beeld

Zo zie je maar: er komt een hoop bij kijken wanneer je telefonische acquisitie goed aan wilt pakken. Zomaar even de telefoon pakken en op goed geluk je droomklant bellen? Wij raden het je in ieder geval niet aan. Wil jij jouw acquisitie uitbesteden? Neem dan contact met ons op.

You're out of business if you don't approach your prospects

Neem contact met ons op

Bel ons als je durft, wij nemen deze taak graag uit je overvolle of klamme handen. Maar we kunnen het je natuurlijk ook gewoon leren. Durf je nou echt niet te bellen? Mail ons dan.

085 130 22 12

Loop jij wél warm voor koude acquisitie? Wij zijn altijd op zoek naar belkanjers!

Welkom bij Optimaal Leadgeneratie

Kies uw favoriete drankje en plan een afspraak!

  • Koffie

    Melk en suiker naar wens

  • Decaf

    Koffie zonder cafeïne

  • Cappuccino

    Koffie met melk en schuim

  • Latte Macchiato

    Koffie met melk en schuim

  • Thee

    Veel verschillende smaakjes

  • Water

    Water zonder koolzuur

  • Bruisend water

    Water met koolzuur

  • Cola

    Frisdrank

  • Cola zero

    Frisdrank 0% suiker

Vrijblijvende afspraak maken?

Vul het onderstaande formulier in

Durf je ons niet te bellen?

WhatsApp ons dan

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×