Telefonische acquisitie: hoe pak je het aan?

Telefonische acquisitie: de een zweert erbij, de ander wil er niets van weten. Toch is het een van de meest doeltreffende salesmethodes voor de zakelijke markt. Wij geven je in dit artikel een paar tips over hoe je telefonische acquisitie het beste aan kunt pakken.

  • 3 minuten
  • 10 april 2020

Viola Markus

Telefonische acquisitie betekenis

Telefonische acquisitie is het benaderen van potentiële klanten of partners door middel van een telefoongesprek.  Dit is logisch en valt uit de naam af te leiden. Het is echter niet verstandig om lukraak telefonische acquisitie te gaan voeren. Een goede voorbereiding en een passende strategie vergroten immers de kans op succes.

Telefonische acquisitie start met een bellijst

Heb je eenmaal duidelijk in het vizier wie je droomklanten zijn, dan is het zaak om een kwalitatieve bellijst samen te stellen van bedrijven waar jij graag voor wilt werken. Het is natuurlijk makkelijk om hier alleen bedrijfsnamen en telefoonnummers in te zetten, maar wij dagen je uit om verder na te denken dan dat.

Ga eens op onderzoek uit, op zoek naar de contactpersoon die jij aan de lijn moet zien te krijgen. Wanneer je belt, is de kans dat je in eerste instantie een ‘poortwachter’ te spreken krijgt groot. Dit kan een secretaresse zijn, of bijvoorbeeld een receptioniste. Het noemen van een naam vergroot daarbij de kans dat je doorverbonden wordt. Dit in tegenstelling tot iets algemeens als ‘ik ben op zoek naar jullie hoofd technische dienst’. Mocht je geen naam van een contactpersoon vinden, dan zit er natuurlijk niets anders op.

Telefonische acquisitie script

Is het na het maken van een bellijst tijd om te starten met telefonische acquisitie? Nee, zeker niet! Eerst doe je er goed aan om een belscript te schrijven. Zo denk je al op voorhand na over wat je wil zeggen en hoe je dat gaat doen. Telefonische acquisitie is immers toch een spel van verleiden en dat spel ga je niet winnen wanneer je zinnen vol zitten met uh’s en slecht geformuleerd zijn.

Lees meer: Tips voor koude acquisitie: maak een belscript

Telefonische acquisitie tips

Wil je het maximale uit je telefonische acquisitie halen (en dat wil je), dan moet je deze regel écht in je oren knopen: luisteren is goud waard. Het klinkt misschien logisch, maar we merken dat er vaak kansen blijven liggen doordat er slecht geluisterd wordt.

Koopsignalen en bezwaren worden niet opgevangen, terwijl juist deze waardevolle informatie tot een afspraak of verkoop kan leiden. De kunst is dan ook om het gesprek niet direct te beëindigen zodra je een ‘nee’ krijgt, want juist die afwijzing biedt gek genoeg weer nieuwe kansen. We schreven al eens eerder een artikel over hoe jij van een ‘nee’ een ‘ja’ kunt maken!

Lees meer: Tips voor koude acquisitie: breng bezwaren in beeld

Is telefonisch acquisitie verboden?

Een van de meest voorkomende vragen die we zien bij ondernemers is of cold calling wel is toegestaan in Nederland. Je ziet cold calling natuurlijk vaak genoeg in Amerikaanse drama’s of films zoals de Wolf of Wall Street. Maar aangezien de regelgeving in Nederland net een beetje anders werkt, en de privacy wetgeving hard wordt nageleefd is het logisch dat hier vragen ontstaan.

In het kort, telefonische acquisitie is niet verboden in Nederland. Wettelijk mag er gebeld worden maar is het wel belangrijk dat alles transparant is. Leg duidelijk uit, wie je bent en wat de reden is van het telefoongesprek. Indien een persoon in het bel-me-niet register staat mag je uiteraard niet bellen.

Zo zie je maar: er komt een hoop bij kijken wanneer je telefonische acquisitie goed aan wilt pakken. Zomaar even de telefoon pakken en op goed geluk je droomklant bellen? Wij raden het je in ieder geval niet aan. Wil jij jouw acquisitie uitbesteden? Neem dan contact met ons op.

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creƫert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.