Vakjargon blijft lastig. Om jou meer wegwijs te maken in de marketingwereld hebben wij hieronder een handige begrippenlijst samengesteld. Hier vind je de betekenis van de meest voorkomende marketingtermen.
FAQ: Sales- & Marketingtermen
Wat betekent acquisitie?
De betekenis van acquisitie is het verwerven van nieuwe klanten en/of opdrachten. Daarnaast wordt acquisitie ook gebruikt als term voor een overname van een bedrijf. Acquisitie is op te delen in twee varianten, zo heb je warme en koude acquisitie.
Wat betekent cold calling?
De betekenis van cold calling in de marketing is het telefonisch contact opnemen met een potentiële klant die nog geen relatie heeft met de onderneming. Het doel van het telefoongesprek is het verkopen van producten en/of diensten. De potentiële klant verwacht het gesprek niet en kan dit als zeer storend ervaren, tenzij koud bellen op de juiste manier uitgevoerd word.
Wat is een keynote speaker?
De betekenis van een keynote speaker is ook wel een ceremoniemeester van een evenement of congres. De keynote speaker beschikt doorgaans over de kennis en ervaring van het betreffende onderwerp en deelt deze met het publiek. Daarnaast kondigt de persoon andere sprekers aan en maakt van het congres of evenement een lopend geheel. In het bedrijfsleven wordt een keynote speaker vaak ingehuurd voor het motiveren, inspireren en activeren van medewerkers.
Wat betekent klantretentie?
De betekenis van klantretentie is het terugkeren van klanten voor herhaalaankopen of het opnieuw afnemen van diensten van een onderneming. Het is een veelgebruikte term op het gebied van relatiebeheer en heeft een directe samenhang met klantloyaliteit.
Wat betekent koude acquisitie?
De betekenis van koude acquisitie is het telefonisch contact opnemen met potentiële klanten die geen relatie hebben met het bedrijf. Hierbij is het doel van het gesprek om diensten en/of producten te verkopen. Het telefoongesprek vindt onverwachts plaats, wat als een storende factor ervaren kan worden door de ontvanger. Om dit te voorkomen zijn sales- en acquisitietrainingen voor de beller van groot belang.
Wat betekent leadgeneratie?
De betekenis van leadgeneratie is het identificeren van potentiële klanten en daarbij de interesse wekken voor producten en diensten van een onderneming. Deze activiteiten vinden veelal online plaats, echter zijn offline mogelijkheden zoals koude acquisitie nog steeds zeer populair.
Wat betekent relatiebeheer?
De betekenis van relatiebeheer is het onderhouden van huidige klantrelaties. Hierbij is het doel de relatie te versterken en nieuwe koopsignalen te ontdekken. Door middel van relatiebeheer kan de product- en/of dienstafname van de klant aanzienlijk verhoogd worden.
Wat betekent telemarketing?
De betekenis van telemarketing is het telefonisch verkopen van producten of diensten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van inbound en outbound marketing. Daaronder vallen de onderdelen zoals koude acquisitie en aftersales.