Bakkie doen?

7 Trends in leadgeneratie

Marketeers weten het maar al te goed: aandacht is schaars. De markt is altijd in ontwikkeling en de concurrentie om de klant is groot. De informatielawine is onstuitbaar en de moderne klant legt de lat – terecht – hoog. Hoe ga je daar als marketeer mee om? Wat zijn de trends op het gebied van leadgeneratie en hoe kun je daar je voordeel mee doen?

In onze nieuwste blog lichten we zeven leadgeneratie trends uit.

Leadgeneratie trend 1: Personaliseer de klantreis

Veel marketeers werken met persona’s. Die zijn weliswaar nuttig bij het opstellen van klantprofielen, maar het zegt niets over individuele klanten.

Gelukkig zijn er tegenwoordig allerlei handige tools om het online lees- en kijkgedrag van bezoekers te monitoren. Daardoor weet je precies welke buttons converteren, wat de aandacht pakt, maar ook wanneer een bezoeker meteen weg klikt.

Offline werkt dat feitelijk hetzelfde: zorg dat je écht luistert naar een klant en weet waar behoefte aan is. Hoe beter het aanbod is afgestemd op de klantvraag, hoe groter de kans op succes.

Leadgeneratie trend 2: Video viert hoogtij

Videomarketing is een uitstekende manier om gekwalificeerde leads binnen te halen. Van bedrijfsfilm tot interactief webinar en van livestream tot instructievideo: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Videomarketing is al jaren aan een gestage opmars bezig en het einde is nog lang niet in zicht.

Zorg ervoor dat je deze trend niet mist, dan blijf je – letterlijk en figuurlijk – in beeld.

Leadgeneratie trend 3: Spraakgestuurd zoeken is niet te stoppen

Ook Voice Search is een niet te stuiten trend in leadgeneratie. De impact van gesproken zoekopdrachten is nu al aanzienlijk en wordt nog veel groter. Vergis je niet in de snelheid van deze trend, want de verwachting is dat al in 2022 maar liefst 50% van alle zoekopdrachten in Nederland spraakgestuurd zal zijn.

Hoe ga jij je daarop voorbereiden? Slimme ondernemers zorgen ervoor dat hun website ook geoptimaliseerd is op zoekwoorden afgestemd op Voice Search.

Leadgeneratie trend 4: Meer interactie door interactieve content

Fijn als een digitale bezoeker een rapport downloadt, maar voor het opbouwen van een klantrelatie is meer nodig. Zorg er daarom voor dat content interactief is.

Nodig de bezoeker uit om te reageren, vragen te stellen of gewoon vrijblijvend in gesprek te gaan. Bovenal geldt: zorg ervoor dat de content is afgestemd op de behoefte (zie trend 1).

Maak het daarnaast zo makkelijk mogelijk om content te verspreiden via sociale media. Delen is vermenigvuldigen.

Leadgeneratie trend 5: Direct contact door chatbots

Prospects die zich online oriënteren moeten zo goed mogelijk bediend worden. Chatbots vormen een laagdrempelig toegang die steeds beter gevonden wordt.

Een chatbot kan een lead snel in contact brengen met de verkoopafdeling. De grote waarde schuilt in de timing: chatbots worden gebruikt als een bezoeker al op de site is en een concrete vraag heeft. En dat is exact het moment waarop je in contact wilt komen.

Leadgeneratie trend 6: Zero-Based Budgeting

In het verleden behaalde resultaten, bieden geen enkele garantie voor de toekomst. Met Zero-Based Budgeting ga je de kosten voor leadgeneratie ieder jaar opnieuw budgetteren. En dat is anders dan het klakkeloos kopiëren van de gegevens van afgelopen jaar.

Daardoor word je gedwongen om kritisch te blijven kijken naar wat je wel en niet doet. Dat helpt om marketing en sales efficiënt in te richten.

Leadgeneratie trend 7: Ga voor multimediaal

Succesvolle verkopers hebben inzet en doorzettingsvermogen. Met een multimediale aanpak vergroot je de kans op succes.

Geen reactie op je e-mail? Kies dan een andere weg. Stuur bijvoorbeeld een LinkedIn-bericht, of nog beter: pak de telefoon. Telefonische acquisitie is weliswaar geen nieuwe trend, maar het is en blijft een methode die – mits goed uitgevoerd – een grote kans op succes biedt.

Bonustip: Combineer online én offline

Digitalisering biedt volop mogelijkheden om een relevant publiek te bereiken, maar vergeet offline niet. Niets zo krachtig als persoonlijk contact. Mensen doen immers zaken met mensen.

Zorg er dus voor dat je weet hoe je een lead moet benaderen, wat je pitch is, hoe je een relatie opbouwt en uiteindelijk verkoop genereert. Wil je daar meer over weten? Bekijk dan onze trainingen.

Heb je meer interesse in kant-en-klare leads die graag met jou in contact komen? Ook dat is mogelijk! Bij Optimaal Leadgeneratie zetten we graag de deur open voor jouw zakelijk succes. Neem daarvoor contact met ons op.

You're out of business if you don't approach your prospects

Neem contact met ons op

Bel ons als je durft, wij nemen deze taak graag uit je overvolle of klamme handen. Maar we kunnen het je natuurlijk ook gewoon leren. Durf je nou echt niet te bellen? Mail ons dan.

085 130 22 12

Loop jij wél warm voor koude acquisitie? Wij zijn altijd op zoek naar belkanjers!

Welkom bij Optimaal Leadgeneratie

Kies uw favoriete drankje en plan een afspraak!

  • Koffie

    Melk en suiker naar wens

  • Decaf

    Koffie zonder cafeïne

  • Cappuccino

    Koffie met melk en schuim

  • Latte Macchiato

    Koffie met melk en schuim

  • Thee

    Veel verschillende smaakjes

  • Water

    Water zonder koolzuur

  • Bruisend water

    Water met koolzuur

  • Cola

    Frisdrank

  • Cola zero

    Frisdrank 0% suiker

Vrijblijvende afspraak maken?

Vul het onderstaande formulier in

Durf je ons niet te bellen?

WhatsApp ons dan

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×