Callcenter inhuren? Wij hebben een beter idee

Genoeg van vervelende telefoongesprekken? Behoefte aan gegarandeerd resultaat met (koud) bellen? Veel drukke ondernemers en marketingcommunicatiemanagers komen er gewoon niet aan toe om hun relaties voldoende te woord te staan en na te bellen. Een callcenter inhuren is dan dé oplossing.

  • 6 minuten
  • 18 november 2020

Viola Markus

Maar kies niet voor zomaar een callcenter: ga voor een persoonlijke aanpak. Een bedrijf met oog voor detail en oprechte interesse. Dat is waar wij voor staan.

Bij Optimaal Leadgeneratie helpen we jouw bedrijf naar het volgende niveau.

Sterk alternatief voor callcenter inhuren

Door samen te werken met Optimaal Leadgeneratie, sla je twee vliegen in één klap. Wij zijn namelijk veel meer dan een callcenter: wij hebben de expertise in huis om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Met oprechte aandacht en interesse voor jouw leads en klanten.

Meer omzet, betere relaties en meer tijd voor andere werkzaamheden. Dat zijn de grootste voordelen die je zal ervaren door onze dienstverlening. Met onze droomformule zorgen wij voor jouw droomklanten. Hoe zo’n droomformule werkt? Dat leggen we hieronder uit.

Onze droomformule

Onze droomformule kent zes stappen. Door deze zes stappen te volgen, kunnen wij jou voorzien van jouw droomklanten.

Stap 1: Droomklantsessie

In een sessie bespreken we samen wie jouw droomklant eigenlijk is. Van wat voor klanten krijg jij juist energie, in plaats van dat ze je energie kosten? En aan wat voor klanten kun jij goed verdienen?

Zodra we weten wat je doel is, kunnen we de jacht openen.

Stap 2: Bedenken van de ultieme versier-truc

Als we weten welke prospects een droomklant voor jou zijn, bedenken we hoe we hem/haar kunnen versieren. We komen met een originele gadget, uiteraard met jou als afzender. Persoonlijk gericht aan jouw droomklant. Het versturen doen we echter pas na stap 4.

Stap 3: Overnemen van jouw bedrijfs-DNA

Tijdens een DNA-overdracht raken we vertrouwd met de communicatiestijl van jouw bedrijf. We zorgen ervoor dat we 100% passen bij wat jij wilt uitstralen. Dit proces is voor ons heel belangrijk want we willen garanderen dat onze aanpak naadloos aansluit bij jouw bedrijfsimago.

Met het belscript dat we opstellen en uiteraard met jou delen, kunnen we jouw prospects gaan bellen. Tijd om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.

Stap 4: Koud bellen

De tijd is rijp om koud te gaan bellen. Hiervoor achterhalen we altijd vooraf de juiste contactpersoon binnen jouw droomklant-bedrijf. Tijdens het gesprek hengelen we direct naar de behoefte aan jouw aangeboden product of dienst en als blijkt dat de behoefte er is, volgen we met stap 5.

Stap 5: Persoonlijke post

Nu we de juiste contactpersoon hebben bepaald, kunnen we ons pakketje versturen. Een uniek, persoonlijk pakket: geheel in jouw huisstijl.

Stap 6: Tijd voor een afspraak

Jij hebt het al druk genoeg. Wij kunnen daarentegen met alle focus jouw droomklanten versieren. Zo geniet je van een continue stroom aan waardevolle leads.

Een afspraak is na het ontvangen van ons persoonlijke pakketje vaak zo geregeld!

Zowel inbound als outbound callcenter

Wij kunnen zowel de inbound als outbound telefoongesprekken van jouw bedrijf overnemen. Dit maakt ons een all-in-one oplossing voor bedrijven bij wie de telefoon te veel tijd opeist of juist onvoldoende benut wordt.

Wat het verschil tussen inbound en outbound telefoongesprekken is? We vertellen je graag meer.

Inbound bellers zijn op zoek zijn naar een service en een antwoord. Wij bieden hen een goede klantervaring, perfect passend bij jouw bedrijf. Heb jij een bestellijn, helpdesk, informatielijn of hulpdienst die overspoeld wordt met telefoontjes? Wij nemen het graag van je over.

Bij outbound telefoongesprekken gaan we proactief het gesprek aan met potentiële of bestaande klanten. Om meer omzet te genereren, maar ook steeds vaker om een vinger aan de pols te houden. Men waardeert het namelijk als ze gehoord worden. We bellen bijvoorbeeld om nazorg aan te bieden of om ideeën op te doen voor producten/services waar jouw klanten behoefte aan hebben.

> Lees meer over koude acquisitie

Kosten vergeleken met een callcenter inhuren

Benieuwd naar wat jouw wensen kosten? Wij helpen je graag met een op maat gemaakte prijsinschatting. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Onthoud dat het uitbesteden van klantenservice of acquisitie niet alleen geld kost. Het inzetten van een ervaren partij als Optimaal Leadgeneratie levert namelijk gegarandeerd geld op voor jouw bedrijf.

Afhankelijk van je doelstelling, genereren we meer klanten (=meer omzet) of zorgen we juist dat huidige klanten meer afnemen en klant blijven.

Geen callcenter inhuren: 7 redenen

Nieuwe klanten binnenslepen draait allemaal om een echte connectie leggen tussen 2 of meerdere personen. Met die gedachte in ons achterhoofd leggen we kort uit waarom het geen goed idee is om een generieke callcenter in te huren voor koude acquisitie.

Call center betekenis

Even terug naar de basis: wat is een callcenter eigenlijk? Een callcenter is een bedrijf dat volledig is toegespitst op telefonische diensten. Callcenters bieden verschillende activiteiten, zoals klantenservice of verkoop. Het belverkeer is ofwel inbound (binnenkomend) ofwel outbound (uitgaand). Callcenters zijn beroemd en berucht vanwege hun rol bij koude acquisitie, ook bekend als cold calling.

Wat is cold calling?

Het benaderen van mensen die je nog niet kent wordt ook wel ‘cold calling’ genoemd. In tegenstelling tot bij ‘warm bellen’ is er nog geen contact geweest en dus ook geen relatie. Dat maakt cold calling tot een uitdagend en delicaat proces: je kunt immers maar één keer een eerste indruk maken. Het is dan ook niet verwonderlijk veel ondernemers kiezen voor cold calling uitbesteden. Om verschillende redenen zijn wij geen voorstanders van callcenters bij koude acquisitie. Zeven belangrijke redenen lichten we graag toe.

 

1. Callcenter medewerkers zijn geen sales professionals

Het verloop onder callcenter medewerkers is hoog. Mede vanwege de stress en het gebrek aan waardering is het verloop maar liefst 30 tot 50%! Het vinden en binden van echte verkooptijgers is dan ook lastig. Er werken bijvoorbeeld relatief veel studenten bij callcenters. Enerzijds vanwege de flexibiliteit, anderzijds vanwege de hoge verdiensten bij leads. Natuurlijk worden zij vooraf gescreend, maar een strenge selectie op geschiktheid is moeilijk vanwege het hoge verloop.

 

2. De kwaliteit van call centers varieert aanzienlijk

Het ene call center is het andere niet. De kwaliteit loopt uiteen en dat zie je terug in de cijfers. Dat is natuurlijk ook logisch aangezien het moeilijk is om goede, gekwalificeerde en gemotiveerde call center agents te werven. Ook verschillen in afrekenmodellen spelen een rol: een vast uurtarief biedt ruimte om een relatie op te bouwen, terwijl een vergoeding per conversie veel meer druk met zich meebrengt.

 

3. De effectiviteit van call centers is minimaal

Dan nu de ongemakkelijke waarheid van een call center: veel prospects zitten er niet op te wachten en de effectiviteit is beperkt. Een callcenter medewerker die 3% conversie scoort, doet het goed. Je hebt dus heel veel telefoontjes nodig om slechts een paar nieuwe klanten te werven. Onnodig te zeggen dat dat de motivatie geen goed doet…

 

4. Call center medewerkers hebben geen goed beeld van je ideale klant

Callcenter agents krijgen vaak een korte briefing en een belscript voordat ze aan de slag gaan. Het is maar de vraag of ze dan écht begrijpen wat je ideale klant is. En juist daar wil je de focus op leggen: het gaat niet om zo veel mogelijk leads, maar om de juiste leads.

 

5. Standaard outbound bellen zorgt vaak voor een onprettig eerste contact

Een standaardbenadering staat haaks op een onderscheidende aanpak. Gecombineerd met een focus op conversie ontstaat er al snel een ‘drammerige’ aanpak die door prospects als onprettig wordt ervaren. En dat straalt weer af op de opdrachtgever. In de klantbeleving is er immers geen callcenter…

 

6. Callcenters medewerkers zijn vaak niet empathisch genoeg

Acquisitie is meer dan verkoop, het is het begin van een klantrelatie. Om dat een goede start te geven is empathie belangrijk. Een goede verkoper heeft begrip voor de behoefte van de klant en houdt daar nadrukkelijk rekening mee. Dit kan zelfs betekenen dat een prospect juist niet bij het bedrijf past en een lead dus onwenselijk is. Dat gaat dus verder dan puur het behalen van targets.

 

7. Callcenters hebben geen effectieve follow-up

De bellijst is vaak het begin én het einde van de strategie voor koude acquisitie. Het ontbreekt doorgaans aan een goede follow-up. Ook wordt er weinig lering getrokken gaandeweg het proces, bijvoorbeeld door steeds op de verkeerde momenten te blijven bellen of door meerdere malen in heel korte tijd te bellen.

Cold calling kan ook leuk zijn

Telefonische koude acquisitie kent dus behoorlijk wat valkuilen. Toch geloven we bij Optimaal wel in cold calling, maar dan op basis van onze droomformule. Daarbij gaan we eerst op zoek naar je ideale klant en de unieke waarde van je bedrijf. Pas daarna is het tijd om de telefoon op te pakken. Dus wil jij een callcenter inhuren of de taken zelf uitvoeren? Overweeg dan eerst een persoonlijke training telefonische acquisitie, dan wordt cold calling een koud kunstje.

Wil je een callcenter inhuren? Neem eerst contact met ons op!

Wij kunnen niet wachten om jou te ontmoeten en meer te weten te komen over jouw bedrijf. Kom je een bakkie doen?

Je weet ons te vinden. Bel ons gerust!

Over de auteur

Viola Markus

Viola is de drijvende kracht achter Optimaal. Met haar passie voor commercie, haar gevoel voor persoonlijk contact en oprechte aandacht creëert ze elke dag opnieuw kansen voor ondernemers.