Wat te doen als je verkoopangst hebt

20-08-2018

Zakt de moed je in de schoenen als je een potentiële klant gaat bellen? Geloof ons: het gebeurt niet alleen jou! Het is een veelvoorkomend kwaaltje, want bij koude acquisitie krijg je namelijk regelmatig ‘nee’ te horen. En zo’n afwijzing voelt als een persoonlijke nederlaag. Om jezelf die pijn te besparen, stop je met bellen. Ontwijkingsgedrag is een natuurlijk afweermechanisme, maar wel eentje die jouw business flink in de weg kan zitten. En dat is helemaal niet nodig! Met de tips in deze blog stap je moeiteloos over je verkoopangst.

Bij koude acquisitie benader je potentiële klanten die jou en jouw aanbod nog niet kennen. Je weet vaak ook niet zeker of zij op dat moment open staan voor jouw product of dienst. De kans dat je nul op het rekest krijgt is altijd aanwezig. Dat voelt niet fijn, maar ‘nee’ hoort bij koude acquisitie. En vroeg of laat krijg je wél een ja. Zo’n succes moet je vieren. Met een high five, een taartje of een ingebeeld rondedansje. Want zo reken je af met angst en ontstaat (terecht!) een gevoel van trots!

Drie tips om af te rekenen met verkoopangst
Als je je bewust bent van wat je voelt en wat je precies tegenhoudt, is het een stuk makkelijker om er iets aan te doen. Uit onderzoek blijkt dat de beste manier om angsten te overwinnen juist het opzoeken van ‘het gevaar’ is. Dus: pak die telefoon. Blokkeer niet meteen een hele week in je agenda voor koude acquisitie, maar begin rustig met bijvoorbeeld één telefoontje per dag. Gun jezelf de tijd om aan de taak te wennen. Met de volgende drie tips in het achterhoofd, bel je voortaan zonder angst!

1. Vertrouw op je gevoel
Ben je bewust van je emoties. Ben je zelf een beetje humeurig? Dan is de kans groter dat je allerlei beren op de weg ziet. Dat zit jouzelf in de weg én je resultaten. Bovendien komt een ‘nee’ op zo’n dag alleen maar extra hard aan. Ga met koude acquisitie aan de slag op een dag dat je je goed voelt, dan vloeien er waarschijnlijk veel positievere telefoontjes uit voort. En da’s meteen weer goed voor je zelfvertrouwen. Vraagt een prospect je later terug te bellen? Zie dat dan niet als een afwijzing, maar als een extra kans! Bovendien: misschien belde je gewoon even niet gelegen. Of wil de potentiële klant even wat bedenktijd, omdat hij in principe tevreden is met zijn huidige leverancier maar jij wél een aantrekkelijk voorstel hebt gedaan. Realiseer je ook dat niet iedereen direct ‘ja’ zegt. Misschien heb je met jouw telefoontje alvast een zaadje geplant voor wat later een bloeiende relatie kan worden.

2. Weet wat je doet
Angst is een slechte raadgever. Als je zeker bent van je zaak, is er geen reden om bang te zijn. Dus: get your story straight. Niet alleen als het over jouw vakgebied gaat, maar óók op sales-vlak. Oefen verkoopgesprekken met collega’s, lees boeken of artikelen over salestactieken of volg gewoon eens een training! Als je het gevoel hebt dat je weet wat je doet, ben je meteen minder angstig. Overweeg ook eens een andere insteek van het telefoongesprek: stop met verkopen en begin met helpen. Toon oprechte interesse en laat vooral ook jouw potentiële klant aan het woord. Dat past mogelijk beter bij jouw aard. In korte tijd kom je heel veel te weten. En die informatie gebruik je weer om jouw aanbod beter aan te laten sluiten op de wensen van je prospect.

3. Wacht niet tot het te laat is
Zie jouw acquisitiestrategie als een onderdeel van marketing of branding. Persoonlijke gesprekken met potentiële klanten zijn een goede manier om jouw doelgroep kennis te laten maken met jouw bedrijf. Net als een advertentie in een magazine, maar dan één op één. Ga dus niet pas bellen als je écht heel dringend nieuwe klanten nodig hebt, dan leg je jezelf alleen maar meer druk op. Die afhankelijkheid van resultaten zorgt juist voor extra stress. Niet goed voor de mindset die je nodig hebt voor succesvolle acquisitie.

Uitbesteden
Merk je dat je koud bellen ondanks deze tips blijft uitstellen? Schakel dan een bureau – zoals Optimaal Leadgeneratie – in om je te helpen bij koude acquisitie. Omdat wij de eerste contacten leggen, is voor jou de grootste druk van de ketel. Wij stellen je voor aan oprecht geïnteresseerde partijen, die passen bij jouw bedrijf. Zo ga jij al een stuk comfortabeler met ze aan tafel. Benieuwd naar onze werkwijze? Neem dan gerust contact met ons op.

Terug