Neem de tijd. En pak je moment!

02-10-2018

Neem de tijd. En pak je moment!
Alles over timing in koude acquisitie

Timing is everything. Altijd en overal. Als je tijdens het koken je kipfilet te vroeg uit de pan haalt, is ‘ie niet alleen niet lekker, je kunt er ook nog eens heel ziek van worden. Een schaatser die voor het startschot vertrekt wordt gediskwalificeerd en in diezelfde race zijn het vaak milliseconden die het verschil bepalen tussen die gouden medaille en naast het podium belanden. In koude acquisitie is het niet anders. Je succes is deels afhankelijk van de factor tijd. Kan je het geluk een handje helpen met tijd? Jazeker! In deze blog vertellen we je er alles over!

Telefonische acquisitie is niet ieders favoriete bezigheid. Misschien ben je er een beetje bang voor en vind je het daardoor niet bepaald erg als er opeens klusjes tussendoor komen. Dat wordt ook wel het ‘MA-DI-WO-DO syndroom’ genoemd. In het weekend neem je je oprecht voor om op maandag écht aan de slag te gaan met je koude telefoontjes. Maar, denk je als het moment daar is, maandag is toch geen goede dag om te bellen? Morgen. Da’s beter. Tót er op dinsdag opeens een spoedklusje in je mailbox belandt. Op woensdag voel je dat je mindset niet je van het is voor een acquisitiegesprek. En op donderdag nodigt je collega je opeens uit voor een belangrijke vergadering, die kan je eigenlijk ook niet skippen. Tsja, dan blijft vrijdag over. Maar dan hebben er weer zoveel mensen vrij… Weet je wat? Volgende week. Dan ga ik er écht mee aan de slag. Hoor je jezelf? Tijd om korte metten te maken met dit zelf-saboterende gedrag. Want koude acquisitie is zó waardevol voor jouw business.

Ongeschreven regels
Naast een goed product, een goed verhaal en een goede reputatie is óók een goede timing van belang bij acquireren. We zeiden het al: jouw succes hangt deels af van het tijdstip waarop je belt. Een ongeschreven regel is daarbij dat je in principe altijd tijdens kantooruren belt. Dan blijven er dus nog vijf dagen over. Grofweg negen uur per dag. Tijd genoeg om te knallen!

Er zijn natuurlijk wel momenten die over het algemeen beter of juist minder geschikt zijn voor koude acquisitie. Gangbare momenten voor cold calling zijn dinsdag, woensdagochtend en donderdag. Maandag is in veel grote bedrijven namelijk een echte vergaderdag en op woensdagmiddag hebben veel mensen met kleine kinderen vrij. Vrijdag is een dilemmadag; aan de ene kant is het vaak rustig op kantoren. De mensen die wél werken, hebben op vrijdag vaak wel een relaxte mindset, omdat het weekend voor de deur staat. Jouw telefoontje zou dan zomaar juist wél succesvol kunnen zijn!

Bel ‘out-of-the-box’ – en vermijd de middagdip
De geijkte momenten voor koude acquisitie zijn tussen 10 en 12 in de ochtend en tussen 2 en 4. Beproef je geluk daarom vooral ook eens op de minder traditionele tijdstippen! Als je een manager nodig hebt, draai zijn nummer dan bijvoorbeeld eens rond 8 uur in de ochtend. Dan heeft ‘ie vast nog geen afspraken ingepland. En met een beetje geluk is de secretaresse nog niet zo vroeg op kantoor, waardoor je ‘m direct zelf aan de lijn krijgt! Hetzelfde geldt in de periode rond de lunchpauze. Weinig mensen plannen afspraken tussen 12 en 2. Stoor je bij de boterham? Dan vraag je gewoon op welk moment je het beste terug kunt bellen. Doel bereikt!

Staak je pogingen – als je het je kunt veroorloven - rond een uur of drie ’s middags. Dan zet bij veel werkenden namelijk de middagdip in; een moment van gebrekkige motivatie en concentratie. Hoe enthousiast jouw verhaal ook is, je moet van goeden huize komen om dan mensen te overtuigen.

Voorbereiding is belangrijk
Wij kunnen natuurlijk wel leuk praten over geschikte tijdstippen, maar iedere agenda ziet er anders uit. Bovenstaande geldt vooral als je mensen met een kantoorbaan, die werken tijdens kantooruren, wilt bellen. Een restaurant start bijvoorbeeld later op, omdat ze ’s avonds tot laat geopend zijn. Al moet je een lunchroom dan weer niet te vroeg bellen, omdat ze dan volop bezig zijn met de mise-en-place voor tussen de middag… Daarom hanteren wij graag als motto: if you never try, you’ll never know! Als iemand niet opneemt weet je genoeg. En als je niet gelegen belt, is er ook geen man overboord. Dan vraag je gewoon wanneer je terug mag bellen!

Goed gevoel
Naast een goede timing voor je gesprekspartner, is het goed om stil te staan bij een goede timing voor jezelf. Want als jij je goed voelt, straal je dit ook uit tijdens je gesprekken! Blok momenten in je agenda en maak voor je start met bellen je hoofd leeg, zodat jouw focus volledig op jouw gesprekspartner ligt (en natuurlijk op jouw missie: die sale of afspraak). Zorg ook dat je voldoende tijd neemt. Dat brengt rust in jouzelf en in het gesprek. En dat lukt beter als jij je goed voelt en niet opgejaagd wordt.

Zo, je hebt nu extra houvast voor jouw acquisitiestrategie. Lees niet verder, duik in je agenda en block de tijdstippen waarop jij succesvol wilt gaan verkopen. Je kan het!

PS Wil je acquisitie toch nog liever uitbesteden? Dan bel je gewoon met Optimaal. Je belt ons altijd gelegen… 😉

Terug