Koude acquisitie dood?

18-04-2019

Koude acquisitie is dood. Je hoort en leest het overal. Jouw belangst liet je het graag geloven, want je zag het toch al niet zo zitten om de telefoon op te pakken. Stel je voor dat er iemand opneemt: wat zou je dan moeten zeggen? Gooi je in paniek de hoorn op de haak? Wij helpen je uit de droom: koude acquisitie is namelijk springlevend! Optimaal Leadgeneratie helpt je bij een effectieve werkwijze anno nu.

Bij Optimaal Leadgeneratie zijn we met een team van 9 enthousiaste salesspecialisten iedere dag bezig met leadgeneratie door middel van cold calls. Koude acquisitie is niet alleen springlevend, het is belangrijker dan ooit. Waarom? Het is persoonlijk. Een telefoontje geeft je bedrijf een stem en je product of dienst een verhaal. Persoonlijk contact is onmisbaar om relaties op te bouwen en deals te sluiten; we blijven sociale wezens!

Wij van Optimaal zien ons werk dan ook niet als ‘mensen lastigvallen’. Wij denken oprecht dat we bedrijven kunnen hélpen, simpelweg door de juiste mensen aan elkaar te koppelen. Vooral als je op de juiste manier te werk gaat, is en blijft koude acquisitie een effectieve tool in jouw salesstrategie. Bellen jouw vertegenwoordigers honderden potentiële klanten per dag, zonder veel resultaat? Dan is het tijd je werkwijze voor leadgeneratie eens goed onder de loep te nemen. Want koude acquisitie is niet dood, jouw strategie uit de jaren ’90 heeft misschien wél zijn beste tijd gehad. De sleutel: een persoonlijke benadering.

Bellen met effect: een kleine reanimatiecursus

1. Maak koud bellen een gewoonte. Blok tijd in je agenda én houd je ook aan deze afspraak met jezelf.
2. Vind een manier om van de verkoopgesprekken te genieten. Doe onderzoek naar het bedrijf en de persoon die je gaat bellen. In een ideale situatie vind je iets dat je gemeen hebt met je gesprekspartner; als je die informatie slim inzet heb je vanzelf een leuk gesprek. Én ondertussen bouw je meteen vertrouwen op.
3. Warm je ‘koude’ telefoontje vooraf alvast een beetje op, door structuur te brengen in je contactmomenten. Creëer een sterke mix van e-mails, social media en misschien zelfs targeted advertenties. Als je prospect jouw bedrijf al kent, maak je sneller contact. Met een grotere kans op een succesvol gesprek als resultaat.
4. Ga het gesprek aan, door vragen te stellen. Achterhaal eerst de issues en pijnpunten die spelen bij je prospect en introduceer dan pas jouw product of dienst. Met een goed verhaal. Iedere potentiële klant wil horen hoe je een bedrijf zoals dat van hem al hebt geholpen. Bereid je verhaal goed voor, en leer het écht goed te vertellen. Gedetailleerd en gepassioneerd. Met een persoonlijke noot waar mogelijk.
5. Heb je niet direct succes? Neem dan wel even de tijd een ‘dankberichtje’ te schrijven. “Ik heb niets meer van je gehoord en hieruit leid ik af dat dit niet het juiste moment is voor ons contact. Ik wil je wél bedanken voor je tijd. Over een half jaar neem ik nog eens contact met je op om te horen hoe het gaat!” Een professionele, respectvolle benadering, die je mogelijk over een paar maanden – als je je afspraak nakomt – alsnóg een lead oplevert.

Zie je de voordelen van cold calls wel in, maar heb je er geen tijd voor óf laat je het toch liever aan een professional over? Dan staat Optimaal Leadgeneratie altijd voor je klaar. Benieuwd naar onze werkwijze? Neem dan gerust contact met ons op.

Terug