FRITS: De favoriete stek van Viola Markus

15-10-2019

Een creatieve duizendpoot met verkoopskills. Vanuit dit talent staat Viola Markus aan het roer van Optimaal Leadgeneratie in Helmond. Met haar team elke dag op weg naar goede leads voor haar klanten. "Ons verhaal werkt", zegt Viola. Hoe? FRITS spitst de oren...

Dit interview was eerder gepubliceerd in de augustus/september-editie van het magazine FRITS. De magazineversie van dit interview lezen? Dat kan hier!

Tekst: Rob Bonnemaijers
Foto: Gerard van Hal


Wie is Viola Markus?

"Ik ben geboren in Eindhoven en getogen in Helmond. Na mijn koksopleiding vond ik - via een stage bij de Bijenkorf - mijn werk in de sales. Logisch, want de verkooptechnieken werden me met de paplepel ingegoten door mijn vader. Hij nam me mee naar belangrijke beurzen. Daar leerde hij me de kneepjes van het vak. En: ik was er goed in. Met name door mijn creatieve vermogen te combineren met harde verkoop. Na een lange periode in de incassowereld, dacht ik drie jaar geleden: 'Ik begin voor mezelf'. Nu bestaat het team uit elf medewerkers."

Wat doet Optimaal Leadgeneratie?
"Wij genereren nieuwe leads voor onze klanten. We analyseren het onderscheidend vermogen van onze klanten en kijken naar de gewenste droomklanten. Vanuit die match bedenken we een creatieve, originele 'bobbel in de envelop'. Dat kan van alles zijn, met één voorwaarde: we sturen het per post naar de juiste persoon. Daar besteden we alle aandacht aan.
Daarna wordt deze 'mailing' opgevolgd door een professionele, telefonische benadering. Geen hogere wiskunde, maar een persoonlijke benadering die opvalt. Tussen het digitale geweld van vandaag, valt onze benadering in de smaak. Koude sales en warme marketing werken."

Wat is jouw favoriete plek en waarom?
"De Bijenkorf, daar kom ik zo graag. Echt, dat vind ik zo'n fijne winkel met goed personeel, een uitstekende service en altijd de juiste merken. Misschien omdat ik er ooit heb gewerkt, maar de Bijenkorf is één van mijn favoriete plekjes in Eindhoven. Daar loop ik minimaal één keer per week even binnen."

Is Eindhoven goed voor leads?
"Eindhoven groeit en bloeit als nooit tevoren. Als innovatieve stad zitten er ook veel startups. En met name voor hen is het lastig om de juiste leads te genereren. Wij zijn ook klein begonnen maar momenteel richten we ons op het helpen van grotere bedrijven in deze regio. Bij elk bedrijf bekijken we hun droomklanten en die zijn vaak ook in deze regio aanwezig, zoals de High Tech Campus, Brainport en de Automotive Campus... Hier liggen zoveel kansen en mogelijkheden."

Wat was jouw beste lead ooit?
"Voor een regionaal schoonmaakbedrijf heb ik ooit McDonald's weten te strikken als nieuwe klant. Dat gaat natuurlijk niet over één nacht ijs. De juiste tactiek, een goed idee en doorzettingsvermogen trokken hen over de streep. Die klant werd één van de beste ambassadeurs voor mijn bedrijf. Ik had mijn passie gevonden."

Wie is jouw eigen droomklant?
"Als ik iemand zou mogen kiezen zou ik graag eens met Toon Gerbrands van PSV aan tafel willen. PSV is één van de mooiste regionale merken om toekomstige leads voor te genereren. Ik ben ervan overtuigd dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen."

Wat mis je in Helmond?
"In Helmond beschikken we nauwelijks over originele en persoonlijk ingerichte kantoorruimtes. Daarom wil ik nu zelf zo'n bedrijvengebouw realiseren. Ik denk aan een ruim opgezet, modern kantoor met mooie glazen wanden, een super professionele maar tegelijkertijd creatief ingerichte werkplek die tot de verbeelding spreekt."

Hoe zie jij de toekomst?
"Met ons bedrijf willen wij het gehele salestraject kunnen aanbieden. Inclusief salestrainingen, kennissessies en tools die elk bedrijf straks zelf kan toepassen om hun verkoop te optimaliseren. Daar liggen onze toekomst, onze groei en onze uitdagingen."

Wie verdient jouw persoonlijke pluim?
"Mijn vader heeft me geïntroduceerd in de wereld van ondernemen, vooruitkijken, verkopen en relatiebeheer. Vanuit die leerschool heb ik nu mijn eigen weg gevonden. Maar de basis is toch echt ontstaan tijdens die vader-dochtermomenten. Daar ben ik hem heel dankbaar voor."

Wat is je slogan voor Helmond?
"Van het kasteel van Sinterklaas tot kasteeltuinconcerten, van Brainport tot sterrenrestaurant, daar hoef je niet naar te zoeken buiten Helmond."

Terug