Waarom koude acquisitie ook in de tijd van internet relevant is

29-10-2018

“Bellen? Mijn bereik is toch veel groter met een LinkedIn-update?” We horen het steeds vaker. Natuurlijk niet geheel onterecht. Bedrijven hebben vaak tientallen – zo niet honderden – volgers op Facebook, Instagram en LinkedIn. En Google biedt je de mogelijkheid in contact te komen met iedereen die zoekt op jouw type product of dienst, nog eens duizenden potentiële klanten. Veel ondernemers zoeken daarom hun toevlucht op internet. Lekker anoniem. En dát is volgens ons net het probleem. In dit blog laten we je graag zien waarom koude acquisitie ook in the digital age nog relevant is!

Er zijn talloze smoesjes te bedenken om telefonische acquisitie uit te stellen of zelfs helemaal van de baan te schuiven. Er is echter één heel belangrijke reden om wél aan de slag te gaan met koude acquisitie: het werkt. Als je het goed aanpakt natuurlijk. We zetten drie belangrijk voordelen van cold calls ten opzichte van online acquisitie voor je op een rijtje.

1. Internet is te massaal en anoniem
Ja: het anonieme internet voelt waarschijnlijk veiliger voor je. Een online afwijzing komt namelijk veel minder hard aan dan een ‘nee’ recht in je gezicht. Of in de hoorn van de telefoon. Dat heeft vooral te maken met de afstandelijkheid – het grootste minpunt van het internet. Je hebt geen persoonlijke band met de persoon die besluit je product niet te kopen. Het is eigenlijk gewoon iemand die besluit jouw advertentie voorbij te scrollen. Daar denkt jouw prospect (waarschijnlijk) niet eens bewust bij na. Terwijl jouw aanbod op dat moment misschien wel the deal of a lifetime is voor deze persoon!

2. Via het internet heb je nooit echt persoonlijk contact
‘Koude acquisitie’; die term heeft voor velen een vreemde bijsmaak. ‘Koud’ klinkt helemaal niet zo positief. Bij Optimaal Leadgeneratie vinden we het echter totaal geen kille bedoening. Met onze warme, gerichte en persoonlijke aanpak zijn cold calls een fantastisch wapen in je marketingstrategie!

Het mooie van ons vak is dat je de potentiële klant echt leert kennen. Maak je een goede indruk? Dan levert je het misschien direct een mooie nieuwe opdracht op. Maar ook als je gesprek niet direct conversie oplevert, kan het gesprek je veel waardevolle informatie opleveren. Over je klant. Over hoe er tegen jou, je bedrijf en je product of dienst wordt aangekeken. Misschien moet je aanbod nog even weken en levert het gesprek je op termijn een waardevolle nieuwe klant op. Met dit eerste gesprek plant je alvast het zaadje, waarmee de eerste stap van de prospect in jouw sales funnel in ieder geval is gezet.

3. Online ben je afhankelijk van machtige bedrijven en hun algoritmes
Het verkeer naar je website keldert. Je updates op social media worden nauwelijks meer gezien. En als gevolg daarvan nemen je sales af. Maar waarom? Allemaal het resultaat van een update van het algoritme bij Google of Facebook. Met koude acquisitie ben je volledig onafhankelijk van technologische ontwikkelingen. Als Google, LinkedIn of Facebook per vandaag op zwart gaat heeft het voor jou geen effect. Een goed verhaal en liefst een goed humeur. Meer dan dat – naast natuurlijk een telefoon en contactgegevens – heb je niet nodig.

Pak die telefoon gewoon!
Je ziet het: wil je iemand echt leren kennen, de ander begrijpen, een relatie opbouwen en vooral alleen van jezelf en jouw kwaliteiten afhankelijk zijn? Dan ga je aan de slag met koude acquisitie!

Zie je de voordelen van cold calls wel in, maar heb je er geen tijd voor óf laat je het toch liever aan een professional over? Dan staat Optimaal Leadgeneratie altijd voor je klaar. Benieuwd naar onze werkwijze? Neem dan gerust contact met ons op. Daar is maar één telefoontje voor nodig 😉

Terug