Geef je concurrenten het nakijken met deze golden oldie

01-02-2019

Denk eens na over hoe je het zelf doet. Je mailbox opschonen en reclame direct deleten. Je reply op Linkedin-berichten uitstellen. WhatsAppjes parkeren. Af en toe is het gewoon om gek van te worden, zo ontzettend veel digitale prikkels. Geen wonder dus dat verreweg de meeste digitale acquisitiepogingen falen. We verdrinken gewoon! Dagdroom jij nog weleens over hoe het vroeger was? Nou, dan is er goed nieuws. Want met het ultieme communicatiemiddel van weleer bereik jij waarschijnlijk veel sneller je commerciële doel. Yes, ga voor een golden oldie. Schrijf eens een brief!

Waarom zou je een brief schrijven?
Ten eerste, je hebt gewoon veel minder concurrentie. Want buiten wat telefonieconcerns, de kantoorartikelengids en verzekeringspolissen, komt er vrijwel niets meer met de post. Iedereen die de stapel post bekijkt zal direct denken: hey, wat is dit nou? Bijzonder ben je dus sowieso.

Ten tweede: een brief schreeuwt aandacht! Jij hebt persoonlijk je best gedaan om de aandacht van een andere persoon te krijgen. Zelfs zijn of haar beste vriend(in) schrijft nooit een brief. De ontvanger voelt zich gegarandeerd bijzonder.

En als derde: je valt op en wordt onthouden. Niet alleen omdat iedereen maar weinig post ontvangt. Maar ook omdat het nieuwsgierigheid opwekt. Zeker als je hem ook nog eens handgeschreven adresseert en er een echte postzegel opplakt. Kies ook gerust een gekleurde envelop. Ga je jouw brief nabellen? Dan hoef je niet uit te leggen wie je bent. Want natuurlijk weet die ander nog dat hij of zij een brief heeft gekregen.

Misschien lees je dit nu en denk je: waar moet ik de tijd en inspiratie vandaan halen om een goede brief te schrijven? Logisch. Schrijven is een vak. Net als marketing bedrijven. En laat Optimaal Leadgeneratie daar nou goed in zijn. Dus: deel je commerciële doel met ons, vertel wie je droomklant is en samen maken we een plan voor een geweldige brief of handgeschreven mailing met een opvolging door ons team.

Toch eerst zelf een poging wagen? Doe dan je voordeel met onderstaande tips.

- Maak een pakkende kop en een onweerstaanbaar intro. Benoem de pijn van je lezer waarvoor jij de oplossing hebt.
- Stel je daarna netjes voor.
- Focus op één onderwerp, het product of de dienst dat je prospect echt moet leren kennen. Dus niet de hele spreekwoordelijke menukaart opdreunen.
- Ben persoonlijk, spreek de taal van je lezer en laat merken dat zijn of haar business of situatie kent. Het draait om de ander, niet om jou!
- Schrijf kort en krachtig. Je brief is maximaal één A4. En gebruik tussenkopjes.
- Vergeet niet je call-to-action. Liever bel je zelf na. Sluit daar dan ook mee af, dan weet de lezer wat hij of zij van je kan verwachten.
Succes!

Terug