Waarom je jouw gezichtsuitdrukking kunt horen aan de telefoon

27-11-2018

Nog even dat mailtje aftikken, de waterkoker opnieuw aanzwengelen of vlug de laatste updates checken op LinkedIn. Kan toch best tijdens het bellen? Bij Optimaal Leadgeneratie raden we het je af. Jouw gesprekspartner prikt er namelijk zo doorheen als je er met je aandacht niet bij bent. Hij vormt zich een beeld van jou, ook zonder je daadwerkelijk te zien. En dat doet ‘ie vooral door non-verbale signalen op te pikken. Die moeten dus – naast je verhaal – ook on point zijn bij telefonische acquisitie; in dit blog lees je alles over hoe je dat precies aanpakt.

Het verhaal dat non-verbale communicatie voor maar liefst 93 procent bepaalt hoe je overkomt, is een mythe. De verhouding tussen inhoud en uitstraling is niet zo makkelijk in een getal uit te drukken. Dit hangt namelijk van allerlei factoren af: de spreker, de luisteraar(s), de situatie, de boodschap én natuurlijk het medium. Tijdens een telefoongesprek is jouw stem je gezichtsuitdrukking, je houding en je handdruk ineen! Naast de woorden, de inhoudelijke boodschap, zijn zaken als stemgeluid, toon, volume, tempo en pauzes aan de telefoon extra belangrijk. Net als met je gezichtsuitdrukking kun je met je stem namelijk een houding aannemen en emoties overbrengen. Met alle effecten van dien.

Samenhang
Samenhang is belangrijk in communicatie. Matcht wat je zegt niet met wat je uitstraalt met je non-verbale communicatie? Zeg je bijvoorbeeld dat je niet boos bent, maar heb je wel een gesloten houding, een boze gezichtsuitdrukking en een onvriendelijke toon? Dan zal je gesprekspartner waarschijnlijk instinctief op jouw non-verbale communicatie vertrouwen.

9 non-verbale communicatietips voor je cold call
Met onze tips geef je met je non-verbale communicatie de juiste signalen af.

- Neem de tijd. Een gehaaste of afwezige klank in je stem doet geen goed. Of het nu waar is of niet: je prospect moet op zijn minst het gevoel krijgen alle tijd en aandacht van de wereld te krijgen.
- Denk na over je houding. Geloof ons: je klinkt écht anders als je onderuitgezakt in een stoel hangt, dan wanneer je rechtop gaat zitten. Iemand met een actieve houding komt veel zelfbewuster over.
- Loop een rondje tijdens het telefoongesprek; je bloed gaat er sneller van stromen en je spreekt andere delen van je hersenen aan. Het maakt je alert.
- Een rondje wandelen is goed, maar niet op naaldhakken (of) in een galmende gang. Achtergrondgeluiden hebben namelijk ook invloed op de eerste indruk. Een schreeuwend kind of lachende collega’s op de achtergrond leiden af, en kunnen afbreuk doen aan je professionaliteit. Zoek dus een rustige plek op voor het telefoongesprek.
- Als je tijdens het bellen je handen vrij hebt, kun je je verhaal kracht bijzetten door mee te gebaren. Voor je collega’s ziet het er misschien grappig uit; staan knikken, zwaaien en wijzen in een verder lege ruimte, maar het werkt. Je klinkt expressiever en dynamischer. Regel jezelf een headset, dan kan je helemaal losgaan!
- Ook glimlachen is belangrijk tijdens telefonisch contact. Door positieve chemische reacties die de glimlach in je hersenen veroorzaakt voel je jezelf vrolijker én je komt warmer en vriendelijker over.
- Volgens psycholoog David Lewis maakt het verschil met welke hand je de telefoon vasthoudt. Als je de hoorn met je linkerhand vasthoudt activeer je daarmee de rechter hersenhelft, die ons gevoel regelt. Hierdoor klinkt je stem vriendelijker. Dit laatste geldt overigens alleen voor rechtshandigen. Bij linkshandige mensen is het precies andersom.
- Acquisitie draait om contact maken en houden. Spiegel je (non-verbale) communicatie aan die van je gesprekspartner, dan leg je beter contact. Uit psychologisch onderzoek blijkt namelijk dat we graag omgaan met mensen die op ons lijken. Leuke check: als je zélf iets verandert in je houding of manier van communiceren en de ander verandert met je mee, weet je dat je de contact hebt.
- En tot slot: met honing vang je meer vliegen dan met azijn. Blijf dus altijd vriendelijk tot de verbinding verbroken is. Wij weten: als je net keihard afgewezen bent door je prospect kan dat nog wel eens lastig zijn, maar in de toekomst kun je er zeker profijt van hebben als je – ondanks de afwijzing – een goede indruk hebt achtergelaten.

Terug