Telefonische koude acquisitie plegen kan lastig zijn om mee te beginnen, dus vaak is een stappenplan geen overbodige luxe. Een checklist, zodat je zéker weet dat je geen cruciale basisstappen vergeet in je proces. Zo maak je de kans op het binnenhalen van jouw droomklant immers aanzienlijk groter. Dus, ben jij benieuwd hoe jij in maar liefst 15 stappen je telefonische acquisitie op orde brengt? Lees dan gauw verder!
Acquisitie plegen in 15 stappen
Volg onderstaande stappen om succesvol acquisitie te plegen. De stappen zijn verdeeld in vier fases:
- Doelen stellen
- Droomklanten vinden
- Bellijst samenstellen
- Belscript bepalen
- Actie
Heb je hier vragen over? Bel ons gerust.
Doelen stellen
1. Welk product wil je gaan verkopen middels koude acquisitie?
2. Breng je sales-doelstellingen in kaart.
3. Inventariseer hoeveel personeel je hebt of wilt hebben voor het plegen van koude acquisitie.
Droomklanten vinden
4. Maak (indien van toepassing) een lijst van de klanten waarvoor je momenteel werkt.
5. Geef per klant aan welke factor van toepassing is: Plezier, Probleemloos en Profijt. Combinaties maken mag.
6. Vorm een shortlist van klanten waarop de meeste factoren (bij voorkeur alle drie) van toepassing zijn. Dit zijn je prospects, oftewel je droomklanten.
7. Analyseer deze droomklanten. Denk aan: bedrijfsgrootte, branche, werkgebied, rechtsvorm, etc.
8. Achterhaal of er gemeenschappelijke uitkomsten zijn tussen je droomklanten.
Bellijst samenstellen
9. Je weet nu welke factoren jouw droomklant typeren. Dit kun je gebruiken om een bellijst samen te stellen met droomklanten die je kunt bellen.
10. Achterhaal de SBI-codes van de branches waar je jouw droomklanten vindt. Breid aan de hand hiervan je lijst met droomklanten uit.
11. Probeer de juiste contactpersoon te vinden bij ieder bedrijf op je lijst. Dit vergemakkelijkt het acquisitieproces aanzienlijk.
Belscript bepalen
12. Bepaal of je eerste telefoongesprek ook direct een verkoop of afspraak moet opleveren. Een andere mogelijkheid is om deze te gebruiken voor een kennismaking en dit later op te volgen.
13. Schrijf een belscript: schrijf uit wat je wilt zeggen en hoe je dat doet. Plan je meerdere telefoontjes in naar een contactpersoon, dan is het goed meerdere belscripts te maken.
14. Bedenk ook wat je reactie is bij verschillende bezwaren. Download nu gratis onze whitepaper ‘’Koude acquisitie: 12 bezwaren in beeld’’, waarin we je alvast op weg helpen met een reactie op de 12 meest voorkomende bezwaren tijdens acquisitiegesprekken.
Actie
15. Het is tijd om de daad bij het woord te voegen! Pak de telefoon en bel je eerste droomklant op. Let op: begin niet bij je grootste droomklant. Het kan namelijk zijn dat je je belscript nog wat bij moet schaven na de gesprekken, om je koude acquisitie verder te optimaliseren.
Bekijk onze blogs voor meer acquisitie-hulp
Heb jij het idee dat je nog wel wat kunt leren op het gebied van acquisitie?
Dan hebben we vast nog meer blogs die jou helpen.
Bekijk bijvoorbeeld eens onze blog waarin we je uitleggen hoe je moet reageren op verkoopbezwaren.