Bakkie doen?

Acquisitie plegen in 15 stappen

Telefonische koude acquisitie plegen kan lastig zijn om mee te beginnen, dus vaak is een stappenplan geen overbodige luxe. Een checklist, zodat je zéker weet dat je geen cruciale basisstappen vergeet in je proces. Zo maak je de kans op het binnenhalen van jouw droomklant immers aanzienlijk groter. Dus, ben jij benieuwd hoe jij in maar liefst 15 stappen je telefonische acquisitie op orde brengt? Lees dan gauw verder!

Acquisitie plegen in 15 stappen

Volg onderstaande stappen om succesvol acquisitie te plegen. De stappen zijn verdeeld in vier fases:

  • Doelen stellen
  • Droomklanten vinden
  • Bellijst samenstellen
  • Belscript bepalen
  • Actie

Heb je hier vragen over? Bel ons gerust.

Doelen stellen

1. Welk product wil je gaan verkopen middels koude acquisitie?

2. Breng je sales-doelstellingen in kaart.

3. Inventariseer hoeveel personeel je hebt of wilt hebben voor het plegen van koude acquisitie.

Droomklanten vinden

4. Maak (indien van toepassing) een lijst van de klanten waarvoor je momenteel werkt.

5. Geef per klant aan welke factor van toepassing is: Plezier, Probleemloos en Profijt. Combinaties maken mag.

6. Vorm een shortlist van klanten waarop de meeste factoren (bij voorkeur alle drie) van toepassing zijn. Dit zijn je prospects, oftewel je droomklanten.

7. Analyseer deze droomklanten. Denk aan: bedrijfsgrootte, branche, werkgebied, rechtsvorm, etc.

8. Achterhaal of er gemeenschappelijke uitkomsten zijn tussen je droomklanten.

Bellijst samenstellen

9. Je weet nu welke factoren jouw droomklant typeren. Dit kun je gebruiken om een bellijst samen te stellen met droomklanten die je kunt bellen.

10. Achterhaal de SBI-codes van de branches waar je jouw droomklanten vindt. Breid aan de hand hiervan je lijst met droomklanten uit.

11. Probeer de juiste contactpersoon te vinden bij ieder bedrijf op je lijst. Dit vergemakkelijkt het acquisitieproces aanzienlijk.

Belscript bepalen

12. Bepaal of je eerste telefoongesprek ook direct een verkoop of afspraak moet opleveren. Een andere mogelijkheid is om deze te gebruiken voor een kennismaking en dit later op te volgen.

13. Schrijf een belscript: schrijf uit wat je wilt zeggen en hoe je dat doet. Plan je meerdere telefoontjes in naar een contactpersoon, dan is het goed meerdere belscripts te maken.

14. Bedenk ook wat je reactie is bij verschillende bezwaren.

Actie

15. Het is tijd om de daad bij het woord te voegen! Pak de telefoon en bel je eerste droomklant op. Let op: begin niet bij je grootste droomklant. Het kan namelijk zijn dat je je belscript nog wat bij moet schaven na de gesprekken, om je koude acquisitie verder te optimaliseren. 

Bekijk onze blogs voor meer acquisitie-hulp

Heb jij het idee dat je nog wel wat kunt leren op het gebied van acquisitie?

Dan hebben we vast nog meer blogs die jou helpen.

Bekijk bijvoorbeeld eens onze blog waarin we je uitleggen hoe je moet reageren op verkoopbezwaren.

You're out of business if you don't approach your prospects

Neem contact met ons op

Bel ons als je durft, wij nemen deze taak graag uit je overvolle of klamme handen. Maar we kunnen het je natuurlijk ook gewoon leren. Durf je nou echt niet te bellen? Mail ons dan.

085 130 22 12

Loop jij wél warm voor koude acquisitie? Wij zijn altijd op zoek naar belkanjers!

Welkom bij Optimaal Leadgeneratie

Kies uw favoriete drankje en plan een afspraak!

  • Koffie

    Melk en suiker naar wens

  • Decaf

    Koffie zonder cafeïne

  • Cappuccino

    Koffie met melk en schuim

  • Latte Macchiato

    Koffie met melk en schuim

  • Thee

    Veel verschillende smaakjes

  • Water

    Water zonder koolzuur

  • Bruisend water

    Water met koolzuur

  • Cola

    Frisdrank

  • Cola zero

    Frisdrank 0% suiker

Vrijblijvende afspraak maken?

Vul het onderstaande formulier in

Durf je ons niet te bellen?

WhatsApp ons dan

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×