Bakkie doen?

7 redenen waarom je geen callcenter moet inhuren voor koude acquisitie

Koude acquisitie: you love it or you hate it. De een verleidt maar wat graag nieuwe klanten via de telefoon, de ander schuift de hete aardappel graag door. Onder die laatste groep zitten veel ondernemers die liever een callcenter inhuren voor koude acquisitie. Callcenters zijn daar immers in gespecialiseerd en dan blijft er meer tijd over om te ondernemen. Goed idee! Toch? Helaas, wij bij Optimaal vinden het geen goed plan om een generieke callcenter in te huren voor koude acquisitie. We leggen graag uit waarom.

Call center betekenis

Even terug naar de basis: wat is een callcenter eigenlijk? Een callcenter is een bedrijf dat volledig is toegespitst op telefonische diensten. Callcenters bieden verschillende activiteiten, zoals klantenservice of verkoop. Het belverkeer is ofwel inbound (binnenkomend) ofwel outbound (uitgaand). Callcenters zijn beroemd en berucht vanwege hun rol bij koude acquisitie, ook bekend als cold calling.

Wat is cold calling?

Het benaderen van mensen die je nog niet kent wordt ook wel ‘cold calling’ genoemd. In tegenstelling tot bij ‘warm bellen’ is er nog geen contact geweest en dus ook geen relatie. Dat maakt cold calling tot een uitdagend en delicaat proces: je kunt immers maar één keer een eerste indruk maken. Het is dan ook niet verwonderlijk veel ondernemers kiezen voor cold calling uitbesteden. Om verschillende redenen zijn wij geen voorstanders van callcenters bij koude acquisitie. Zeven belangrijke redenen lichten we graag toe.

  1. Callcenter medewerkers zijn geen sales professionals

Het verloop onder callcenter medewerkers is hoog. Mede vanwege de stress en het gebrek aan waardering is het verloop maar liefst 30 tot 50%! Het vinden en binden van echte verkooptijgers is dan ook lastig. Er werken bijvoorbeeld relatief veel studenten bij callcenters. Enerzijds vanwege de flexibiliteit, anderzijds vanwege de hoge verdiensten bij leads. Natuurlijk worden zij vooraf gescreend, maar een strenge selectie op geschiktheid is moeilijk vanwege het hoge verloop.

  1. De kwaliteit van call centers varieert aanzienlijk

Het ene call center is het andere niet. De kwaliteit loopt uiteen en dat zie je terug in de cijfers. Dat is natuurlijk ook logisch aangezien het moeilijk is om goede, gekwalificeerde en gemotiveerde call center agents te werven. Ook verschillen in afrekenmodellen spelen een rol: een vast uurtarief biedt ruimte om een relatie op te bouwen, terwijl een vergoeding per conversie veel meer druk met zich meebrengt.

  1. De effectiviteit van call centers is minimaal

Dan nu de ongemakkelijke waarheid van een call center: veel prospects zitten er niet op te wachten en de effectiviteit is beperkt. Een callcenter medewerker die 3% conversie scoort, doet het goed. Je hebt dus heel veel telefoontjes nodig om slechts een paar nieuwe klanten te werven. Onnodig te zeggen dat dat de motivatie geen goed doet…

  1. Call center medewerkers hebben geen goed beeld van je ideale klant

Callcenter agents krijgen vaak een korte briefing en een belscript voordat ze aan de slag gaan. Het is maar de vraag of ze dan écht begrijpen wat je ideale klant is. En juist daar wil je de focus op leggen: het gaat niet om zo veel mogelijk leads, maar om de juiste leads.

  1. Standaard outbound bellen zorgt vaak voor een onprettig eerste contact

Een standaardbenadering staat haaks op een onderscheidende aanpak. Gecombineerd met een focus op conversie ontstaat er al snel een ‘drammerige’ aanpak die door prospects als onprettig wordt ervaren. En dat straalt weer af op de opdrachtgever. In de klantbeleving is er immers geen callcenter…

  1. Callcenters medewerkers zijn vaak niet empathisch genoeg

Acquisitie is meer dan verkoop, het is het begin van een klantrelatie. Om dat een goede start te geven is empathie belangrijk. Een goede verkoper heeft begrip voor de behoefte van de klant en houdt daar nadrukkelijk rekening mee. Dit kan zelfs betekenen dat een prospect juist niet bij het bedrijf past en een lead dus onwenselijk is. Dat gaat dus verder dan puur het behalen van targets.

  1. Callcenters hebben geen effectieve follow-up

De bellijst is vaak het begin én het einde van de strategie voor koude acquisitie. Het ontbreekt doorgaans aan een goede follow-up. Ook wordt er weinig lering getrokken gaandeweg het proces, bijvoorbeeld door steeds op de verkeerde momenten te blijven bellen of door meerdere malen in heel korte tijd te bellen.

Cold calling kan ook leuk zijn

Telefonische koude acquisitie kent dus behoorlijk wat valkuilen. Toch geloven we bij Optimaal wel in cold calling, maar dan op basis van onze droomformule. Daarbij gaan we eerst op zoek naar je ideale klant en de unieke waarde van je bedrijf. Pas daarna is het tijd om de telefoon op te pakken. Dus wil jij een callcenter inhuren of de taken zelf uitvoeren? Overweeg dan eerst een persoonlijke training telefonische acquisitie, dan wordt cold calling een koud kunstje.

You're out of business if you don't approach your prospects

Neem contact met ons op

Bel ons als je durft, wij nemen deze taak graag uit je overvolle of klamme handen. Maar we kunnen het je natuurlijk ook gewoon leren. Durf je nou echt niet te bellen? Mail ons dan.

085 130 22 12

Loop jij wél warm voor koude acquisitie? Wij zijn altijd op zoek naar belkanjers!

Welkom bij Optimaal Leadgeneratie

Kies uw favoriete drankje en plan een afspraak!

  • Koffie

    Melk en suiker naar wens

  • Decaf

    Koffie zonder cafeïne

  • Cappuccino

    Koffie met melk en schuim

  • Latte Macchiato

    Koffie met melk en schuim

  • Thee

    Veel verschillende smaakjes

  • Water

    Water zonder koolzuur

  • Bruisend water

    Water met koolzuur

  • Cola

    Frisdrank

  • Cola zero

    Frisdrank 0% suiker

Vrijblijvende afspraak maken?

Vul het onderstaande formulier in

Durf je ons niet te bellen?

WhatsApp ons dan